Kísérlet: nem akarja a Facebook, hogy mindent láss

Közzétéve: 2014. augusztus 25.

Tim Herrera, a Washington Post szerzője egyhuzamban hat órán keresztül pörgette a hírfolyamát, hogy megértse, hogyan is működik annak az algoritmusa.

A férfi idén tavasszal költözött New Yorkból Washingtonba, előbbi helyen hat évig élt. A férfi kíváncsi volt, a költözés hogyan is befolyásolta a hírfolyamát. „Szerintem azzal mindenki tisztában van, hogy a Facebook csak egy kis szeletét mutatja annak, ami körülöttünk történik, és szerettem volna látni, hogy pontosan mennyire is kicsi ez a bizonyos szelet” – fogalmazott.

Herrera július 17-én vágott bele a projektbe, ekkor végigpörgette az összes posztot, amit a 403 ismerőse tett ki, illetve az a 157 oldal, amiket követett. Itt keződik az érdekesség: Herrera rájött, hogy csupán 738 állapotmegosztást látott a Facebookon, holott 2593 született aznap, amit elvileg látnia kellett volna. Vagyis az egésznapos aktivitásnak csupán a 29 százalékát tárta elé a Facebook a hírfolyamban.

Alig kerül valami a szemünk elé

„Figyelembe véve, hogy egy átlagos amerikai körülbel 40 percet tölt a Facebookon naponta, esetleg egy órát, náluk ez az arány messze-messze elmarad az én 29 százalékomtól” – mondta.

Herrera arra is felfigyelt, hogy szinte semmilyen hírt nem kapott Denver környékéről, annak ellenére, hogy ott nőtt fel, rengeteg Denver környéki oldalt követ, és több barátja is van, aki ott él. Emellett azok a blogok, amiket egyébként nagyon ritkán olvas, mint például a Jezebel, sokkal magasabb arányban jelentek meg nála, mint azok a weboldalak, mint amiket tényleg kedvel.

A kísérlet vége felé megfogalmazta, hogy nagy hibája az algoritmusnak, hogyha nem iratkozott fel arra, hogy kapjon értesítést bizonyos ismerőse állapotfrissítéséről, vagy nem lájkolgatja más bejegyzéseit, akkor az automatikusan azt is jelenti, hogy nem kíváncsi rá, a megosztásaira.

„Semmit sem szerettem a Facebookon”

Nincsenek pontos információink arról, hogyan is működik a Facebook algoritmusa, ezért különböző módon kísérleteznek azzal, hogy rájöjjenek az elvre.

Nemrég söpört végig a neten például a Wired újságírójának története, aki szó szerint mindent lájkolt két napig a Facebookon, ami csak szembe jött vele. „Drámai volt az eredmény” – fogalmazott akkor a szerző, Mat Honan. Hiszen minden egyes oldal lájkolása után a Facebook újabb oldalakat ajánl fel, tehát már itt határt kellett szabnia, különben csakis az oldalak lájkolásával ment volna el az ideje.

Végül az újságírónak eltűntek a hírfolyamából az ismerősei, és szinte csakis a márkák üzeneteivel találta magát szembe. Estére például ezeknek az oldalaknak az állapotfrissítései voltak legfelül: Huffington Post, Upworthy, Huffington Post, Upworthy, egy Levi’s hirdetés, Space.com, Huffington Post, Upworthy, The Verge, Huffington Post, Space.com, Upworthy, Space.com.

Honan megállapította azt is, hogy asztali gépen még időnként előbukkantak a barátai megosztásai, mobilon már tényleg csak a követett oldalak posztjait látta. A kísérlete végén így fogalmazott: „azzal, hogy mindenre nyomtam egy lájkot, a Facebook olyan hellyé vált, ahol már semmit sem szerettem”.