Magyar Tinik a Neten 2021

Közzétéve: 2021. május 20.

Vendégszerző: dr. Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, generációkutató

A tinik felétől kértek már erotikus fotót a neten, ahol nagy részük napi négy óránál is többet tölt. 10%-kal többen vannak azok, akik olvasnak online híreket, mint két évvel ezelőtt, és a TikTok népszerűsége is megugrott: már a harmadik leggyakrabban használt csatorna a fiatalok körében. Többek között ez is kiderült a „Magyar Tinik a neten 2021” online felmérésből, amelyet a Be Social digitális ügynökség készített el. 

Az átlagon túl

Az online kérdőívet csaknem 5000 14-25 éves fiatal töltötte ki. Az ilyen magas számú mintában általában nemcsak az átlagokból tájékozódunk, hanem kíváncsiak vagyunk, lehet-e különböző csoportokat kialakítani a mintán belül. 

Milyen eltérések lehetnek az egyes témákon belül? Vannak-e szélsőségek, vagy mindenki ugyanazt gondolja mindenről? Az is informatív, hogy milyen változó mentén hasonlítanak, és az is, ha különböznek,  – de  miben? 

Módszertan

A kutatást SPSS módszertani szoftverrel végeztük el. Faktorokat alkottunk a médiahasználati szokásokat mérő változókból, így 5 faktor jött létre, amelyek segítségével végül 4 klasztert, csoportot különítettünk el. 

Nézzük a csoportokat!

A következő csoportleírásokban arra térünk ki, hogy miben tér el szignifikánsan a többi csoporttól a vizsgált klaszter, csoport, tehát azokra a jellemzőkre, amelyek valóban csak arra a csoportra vonatkoznak. Az elnevezés mellett a mintában mért  arányuk zárójelben.

A négy csoport:

  • Digitálisan tudatosak (23%)
  • Offline élménykeresők (17%) 
  • Online harcosok (33%)
  • Digitális exhibicionisták (25%)

Digitálisan tudatosak

Magyar tinik a neten: Digitálisan tudatosak

Jellemzően idősebbek, inkább nőies típusok. Ha a tartalmak korlátozásáról, mások tiltásáról van szó, akkor meglehetősen szigorúak. A közösségi médiával szemben leginkább közömbösek. A Messenger használata mellett náluk a Facebook jobban preferált, mint a többi csoportnál. Online nem igazán olvasnak. Kevés influencert követnek, épp ezért nem is nagyon jellemző rájuk, hogy influencer hatására vásárolnának, és ők szeretnének a legkevésbé influencerek lenni. A politika jobban érdekli őket, mint a többi csoport tagjait. 

Offline élménykeresők

Magyar tinik a neten: Offline élménykeresők

Családias, barátkozós típus. Ritkán posztol, kevésbé szerkeszti a tartalmait. A közösségi média számára inkább közömbös. A Messengert használja leginkább. A tévénézés, rádióhallgatás, online portálok követése rájuk jellemző leginkább. A családdal, barátokkal is ők töltenek legtöbb időt. Könyveket, újságokat is leginkább ők olvasnak. 

Online harcosok

Magyar tinik a neten: Online harcosok

Ebben a csoportban a legtöbb a fiú. Ők azok, akik rendszeresen, naponta akár több órát videójátékoznak – míg a többiek egyáltalán nem. Bár a szelfikészítés nem izgatja őket, influencerek azért szívesen lennének. Könyvet, újságot alig olvasnak, inkább chatelnek. Az online trendekben jártasak, a virtuális adatbiztonságra odafigyelnek, a legnagyobb arányban ők élnek a kétlépcsős azonosítással. Lelkes streaming-fogyasztók, és YouTube-rajongók. Sok virtuális barátjuk van. 

Digitális exhibicionisták

Magyar tinik a neten: Digitális exhibicionisták

Ebben a csoportban viszont döntő többségben lányok vannak, akik szórakoztató tartalmakat keresnek a neten. A közösségi média boldoggá teszi őket, aktívan használják is, a fontos dolgaikról is inkább chaten kommunikálnak, mint élőszóban. Szeretnek szelfit készíteni, hashtageket használni, szívesen lennének influencerek. Idegenek gyakran küldenek nekik üzenetet. Könyvet és újságot alig olvasnak, az Instagram és a TikTok a kedvenc felületük. A Snapchat-használat is rájuk jellemzőbb, gyakrabban is posztolnak oda. A politika nem érdekli őket.

Miben hasonlítottak a csoportok?

Chatelni mindenki egyformán chatel. A PC és az okosóra minősítésében, hogy hányadik digitális eszközként használja, mindenki ugyanolyan helyre tette, általában a sorrend végén landolt mindkettő. Emailezni is hasonlóan emaileznek. A Messengert mindenki egyöntetűen a legelső kommunikációs csatornának tartja. Facebookon, Instagramon, TikTokon illetve Youtube felületen való posztolásról is ugyanazt gondolják, tehát ritkán posztolnak. A zaklatásról, az erotikus fotókról is rendre hasonlóan alakultak a csoportok közötti átlagok, nincs eltérés. Ahogy a chaten keresztüli megnyilvánulás mélységéről, minőségéről is ugyanúgy nyilatkoztak a válaszadók. 

A közösségi média a tinik számára valóban közömbös lenne?

Kit tesz boldoggá, vagy kit tesz szomorúvá a közösségi média? Erre csakis a mélyelemzések, a csoportosítások adnak választ. Ebben a kutatásban a negyedik csoportot teszi a közösségi média boldoggá, amíg az első csoportban szignifikánsan több olyan válasz érkezett, amely szerint  szomorúvá teszi őket a közösségi média. És ez csak egy kiragadott példa arra, hogy mi rejlik az átlagok mögött. Voltak olyan kérdőív-kérdések, amelyekre a válaszadó tinik ugyanúgy reagáltak, és voltak olyan kérdések, amelyek megbontották a mintát. Ezeket foglaltuk össze négy csoportba, hogy megfelelő tükröt mutassunk a tinikről 2021-ben.

Eltérő fiú-lány nézetek

A fiúk döntően kevésbé használják az Instagramot, a Messengert, a Snapchatet, illetve a TikTokot, és jóval több időt töltenek a Youtube-on

A lányok szignifikánsan többet posztolnak az Instagramra, a Snapchatre, illetve a TikTokra. 

A lányok szignifikánsan többet kaptak erotikus fotót, számukra közömbösebb a közösségi média, mint fiúknak. A fiúk kevésbé érzik boldognak magukat a közösségi médiától. A fiúk személyes ügyben is írnak emailt. Több virtuális barátjuk is van a fiúknak, a lányok viszont gyakran kapnak üzenetet idegenektől, illetve többet zaklatják őket online. A fiúk neten mindenevők a tartalmat tekintve, habár a szórakoztató tartalmakat preferáljak, valamint őket jobban érdekli a közélet, beszélnek politikáról a barátaikkal, és követnek is politikusokat online. A lányok követnek olyan influencereket, mind magyart, mind külföldit, akik más területen (például tévében) is ismertek lettek (para-szociális kapcsolódások). Fiúk nem vásároltak még influencer ajánlására, ellentétben a lányokkal. A lányok néhány dologról szívesebben írnak chaten, minthogy elmondják élőben. A kétlépcsős adatbiztonság a fiúknak fontosabb.

A felmérés eredménye IDE kattintva tölthető le.