Magyar Tinik a Neten 2021
Közzétéve: 2023. november 27.
Vendégszerző: dr. Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, generációkutató
A tinik felétől kértek már erotikus fotót a neten, ahol nagy részük napi négy óránál is többet tölt. 10%-kal többen vannak azok, akik olvasnak online híreket, mint két évvel ezelőtt, és a TikTok népszerűsége is megugrott: már a harmadik leggyakrabban használt csatorna a fiatalok körében. Többek között ez is kiderült a „Magyar Tinik a neten 2021” online felmérésből, amelyet a Be Social digitális ügynökség készített el.
Az átlagon túl
Az online kérdőívet csaknem 5000 14-25 éves fiatal töltötte ki. Az ilyen magas számú mintában általában nemcsak az átlagokból tájékozódunk, hanem kíváncsiak vagyunk, lehet-e különböző csoportokat kialakítani a mintán belül.
Milyen eltérések lehetnek az egyes témákon belül? Vannak-e szélsőségek, vagy mindenki ugyanazt gondolja mindenről? Az is informatív, hogy milyen változó mentén hasonlítanak, és az is, ha különböznek, - de miben?
Módszertan
A kutatást SPSS módszertani szoftverrel végeztük el. Faktorokat alkottunk a médiahasználati szokásokat mérő változókból, így 5 faktor jött létre, amelyek segítségével végül 4 klasztert, csoportot különítettünk el.
Nézzük a csoportokat!
A következő csoportleírásokban arra térünk ki, hogy miben tér el szignifikánsan a többi csoporttól a vizsgált klaszter, csoport, tehát azokra a jellemzőkre, amelyek valóban csak arra a csoportra vonatkoznak. Az elnevezés mellett a mintában mért arányuk zárójelben.
A négy csoport:
- Digitálisan tudatosak (23%)
- Offline élménykeresők (17%)
- Online harcosok (33%)
- Digitális exhibicionisták (25%)
Digitálisan tudatosak
Jellemzően idősebbek, inkább nőies típusok. Ha a tartalmak korlátozásáról, mások tiltásáról van szó, akkor meglehetősen szigorúak. A közösségi médiával szemben leginkább közömbösek. A Messenger használata mellett náluk a Facebook jobban preferált, mint a többi csoportnál. Online nem igazán olvasnak. Kevés influencert követnek, épp ezért nem is nagyon jellemző rájuk, hogy influencer hatására vásárolnának, és ők szeretnének a legkevésbé influencerek lenni. A politika jobban érdekli őket, mint a többi csoport tagjait.
Offline élménykeresők
Családias, barátkozós típus. Ritkán posztol, kevésbé szerkeszti a tartalmait. A közösségi média számára inkább közömbös. A Messengert használja leginkább. A tévénézés, rádióhallgatás, online portálok követése rájuk jellemző leginkább. A családdal, barátokkal is ők töltenek legtöbb időt. Könyveket, újságokat is leginkább ők olvasnak.
Online harcosok
Ebben a csoportban a legtöbb a fiú. Ők azok, akik rendszeresen, naponta akár több órát videójátékoznak – míg a többiek egyáltalán nem. Bár a szelfikészítés nem izgatja őket, influencerek azért szívesen lennének. Könyvet, újságot alig olvasnak, inkább chatelnek. Az online trendekben jártasak, a virtuális adatbiztonságra odafigyelnek, a legnagyobb arányban ők élnek a kétlépcsős azonosítással. Lelkes streaming-fogyasztók, és YouTube-rajongók. Sok virtuális barátjuk van.
Digitális exhibicionisták
Ebben a csoportban viszont döntő többségben lányok vannak, akik szórakoztató tartalmakat keresnek a neten. A közösségi média boldoggá teszi őket, aktívan használják is, a fontos dolgaikról is inkább chaten kommunikálnak, mint élőszóban. Szeretnek szelfit készíteni, hashtageket használni, szívesen lennének influencerek. Idegenek gyakran küldenek nekik üzenetet. Könyvet és újságot alig olvasnak, az Instagram és a TikTok a kedvenc felületük. A Snapchat-használat is rájuk jellemzőbb, gyakrabban is posztolnak oda. A politika nem érdekli őket.
Miben hasonlítottak a csoportok?
Chatelni mindenki egyformán chatel. A PC és az okosóra minősítésében, hogy hányadik digitális eszközként használja, mindenki ugyanolyan helyre tette, általában a sorrend végén landolt mindkettő. Emailezni is hasonlóan emaileznek. A Messengert mindenki egyöntetűen a legelső kommunikációs csatornának tartja. Facebookon, Instagramon, TikTokon illetve Youtube felületen való posztolásról is ugyanazt gondolják, tehát ritkán posztolnak. A zaklatásról, az erotikus fotókról is rendre hasonlóan alakultak a csoportok közötti átlagok, nincs eltérés. Ahogy a chaten keresztüli megnyilvánulás mélységéről, minőségéről is ugyanúgy nyilatkoztak a válaszadók.
A közösségi média a tinik számára valóban közömbös lenne?
Kit tesz boldoggá, vagy kit tesz szomorúvá a közösségi média? Erre csakis a mélyelemzések, a csoportosítások adnak választ. Ebben a kutatásban a negyedik csoportot teszi a közösségi média boldoggá, amíg az első csoportban szignifikánsan több olyan válasz érkezett, amely szerint szomorúvá teszi őket a közösségi média. És ez csak egy kiragadott példa arra, hogy mi rejlik az átlagok mögött. Voltak olyan kérdőív-kérdések, amelyekre a válaszadó tinik ugyanúgy reagáltak, és voltak olyan kérdések, amelyek megbontották a mintát. Ezeket foglaltuk össze négy csoportba, hogy megfelelő tükröt mutassunk a tinikről 2021-ben.
Eltérő fiú-lány nézetek
A fiúk döntően kevésbé használják az Instagramot, a Messengert, a Snapchatet, illetve a TikTokot, és jóval több időt töltenek a Youtube-on
A lányok szignifikánsan többet posztolnak az Instagramra, a Snapchatre, illetve a TikTokra.
A lányok szignifikánsan többet kaptak erotikus fotót, számukra közömbösebb a közösségi média, mint fiúknak. A fiúk kevésbé érzik boldognak magukat a közösségi médiától. A fiúk személyes ügyben is írnak emailt. Több virtuális barátjuk is van a fiúknak, a lányok viszont gyakran kapnak üzenetet idegenektől, illetve többet zaklatják őket online. A fiúk neten mindenevők a tartalmat tekintve, habár a szórakoztató tartalmakat preferáljak, valamint őket jobban érdekli a közélet, beszélnek politikáról a barátaikkal, és követnek is politikusokat online. A lányok követnek olyan influencereket, mind magyart, mind külföldit, akik más területen (például tévében) is ismertek lettek (para-szociális kapcsolódások). Fiúk nem vásároltak még influencer ajánlására, ellentétben a lányokkal. A lányok néhány dologról szívesebben írnak chaten, minthogy elmondják élőben. A kétlépcsős adatbiztonság a fiúknak fontosabb.