Az elköteleződés új fegyverei: az Instagram Stories matricái

Bár az Instagram már jó ideje egyértelműen a social media platformok királya, mégis, hirdetések ide, hirdetések oda, az elköteleződést igencsak nehéz elérni rajta. Ám lehet, hogy rossz helyen próbálkozunk. A legfőbb marketingeszközök az engagement növelésére ugyanis már inkább az Instagram Stories-on keresendők.

Mi az az elköteleződés?

Mielőtt belemélyednénk az Instagram Stories marketingeszközeibe, járjuk kicsit körbe az elköteleződés, vagyis az engagement fogalmát! Egy márka a közösségi médiában kommunikálhat úgy, hogy a legfőbb célja az legyen, hogy minél több emberhez juttassa el üzenetét. Ilyenkor a reachet-et, vagyis az elérést akarjuk erősíteni, és azt is mérjük. A kommunikáció itt egyirányú: az üzenet megjelent a felhasználó üzenőfalán, a történet pedig itt véget is ért. Van, hogy ez elég is, márkaismertséghez például abszolút. De nem mindig van ez így.

Egy márkának ugyanis fontos lehet a márkaépítés is, mikor nem csupán egy brand lesz, ami elad a felületen, hanem egy olyan márka, ami barátságos, ami kérdéseket tesz fel, ami érdeklődő – ami két irányú kommunikációt folytat. Aki miután elérte a felhasználót, utána kommunikációt, aktivitást is vár tőle. Ez a válasz lehet egy lájk, reakciójel, megosztás, illetve természetesen valós válasz is, kommentként. Ezt a kommunikációt nevezzük elköteleződésnek, vagyis engagementnek.

És ezt az engagementet nehéz elérni Instagramon. Igaz, a posztokat még nagy buzgósággal lájkolják a felhasználók, ám a lájk – bár az engagementet növeli –, valójában nem túl erős kommunikációs eszköz. Miután pedig az Instagramon nincs megosztás, marad a legértékesebb elköteleződés-eszköz, a komment, amit viszont valamiért nem igazán kedvelnek a felhasználók, és a legjobb posztoknál is nehéz őket rávenni. Éppen ezért nem is kell erőltetni: az Instagramon egyszerűen nem éri meg kérdéseket feltenni. Már ha normál, mezei posztokról van szó. Így pedig le is vonhatjuk a tanulságot: engagement építésre nem az Instagram a legjobb eszköz. 

Igen, de itt van az Instagram Stories…

Az Instagram mellékplatformja, az Instagram Stories viszont változtat a játékszabályokon. A 2016 augusztusában, a Snapchat leigázására bevezetett funkció máig nem működik önálló alkalmazásként, de megéri úgy tekinteni rá. Napi 400 millió felhasználójával a világ egyik legnagyobb közösségi média platformja, különálló hirdethető formátumai vannak és különálló funkciói.

Az Instagram Stories két és fél év alatt olyannyira fontos platformmá vált a közösségi médiában, hogy nemcsak minden valamirevaló kampány szereplőjének kell lennie – akár van az érintett brandnek Instagram-oldala, akár nem –, hanem külön ütemtervet is megéri rá kidolgozni. És bár az Instagrammal remekül érhetünk el embereket, egyre bővülő matricái miatt képes arra is, amire az apuka nem: csodálatos lehet vele erősíteni az elköteleződést. De pontosan hogyan?

Az Instagram Stories matricái

Ha engagementről beszélünk, az Instagram Stories legfőbb eszközei a tartalmakon elhelyezhető matricák. Hogy miért? Mivel mindegyik képes a kommunikáció létrehozására, sőt a kommunikáció sok esetben további utókommunikációt szülhet, ami által kellő kreativitással akár egész minikampányok építhetők fel.

Vegyük sorba őket!

Szavazás

A szavazás jelenleg az egyetlen olyan matrica, mely hirdetéssel is elérhető – ám erre rengeteget kellett várni. Lényege egyszerű: fogalmazzunk meg egy eldöntendő kérdést és posztoljuk két válaszlehetőséggel együtt. A matrica használható akár egyfajta tesztként – például tegyünk fel sorban sok-sok kérdést egy termékről, majd a következő kontentben mindig áruljuk el a helyes választ –, de akár egy mini piackutatás is végezhetünk vele, felmérve a vásárlók igényeit (és közben persze reklámozva a terméket). 

A szavazás matrica érdekes eszköz lehet influencer-marketing során is. Hiszen egy Instagram-takeover esetén akár így helyezhető a felhasználók kezébe az, hogy mit csináljon a brandünket népszerűsítő véleményvezér. Az epres vagy az almás joghurtba kanalazzon bele?

Kérdezz-felelek

A Kérdezz-felelek matrica lényege abban áll, hogy kérdezünk valamit… majd várjuk a választ. Nem túl bonyolult. Zsenialitása könnyen össze is foglalható: az engagement növekszik, hiszen a felhasználóval közönség előtt beszélgetünk. Segítségével könnyen megmozgatjuk az embereket, főképpen, ha vagyunk annyira szorgalmasak, hogy reagáljunk is válaszaikra. 

Felhasználásának legizgalmasabb módja az lehet, ha mi várunk kérdéseket, melyet aztán meg is válaszolunk. Ez például remek eszköz lehet egy termékbevezetés során, hiszen ilyenkor nem csak szárazon kell felsorolni adott termék jellemzőit, hanem kérdések során szépen lassan kiszivárogtatni őket. 

A lényeg mindenképpen az, hogy egy párbeszéd alakul ki. Mi kiírunk valamit, a felhasználó válaszol, amire pedig mi is válaszolunk. És éppen az ilyen barátságos és kreatív kommunikáció építheti varázslatosan az elköteleződést.

A kérdések matrica mellesleg az influencerek egyik legfontosabb eszköze, amit szorgalmasan is használnak. Nem véletlenül: valóban ez a legegyszerűbb módja annak, ha tartani akarjuk a kapcsolatot a rajongótáborunkkal. Mindezt persze megtehetik egy takeover esetén is, a brand saját oldalán.

Visszaszámlálás

A legutóbbi matrica a visszaszámlálást generáló matrica lett, ami bár nem erősíti olyan erővel az elköteleződést, mint az előző példák, mindenképpen értékes lehet márkaépítés szemszögéből: egy termékbevezetés, egy premier, egy live vagy egy kérdezz-felelek session során igencsak hasznos funkció lehet, hiszen elindítása nem csak izgalmas bejelentésnek felel meg, hanem rákattintva értesítést is kérhetünk arról, ha lejárt a számlálás és végre megtörténhet a nagy happening.


A zenei világ már előszeretettel használja új dalok, videóklipek vagy albumok bemutatása során, de már több márka és influencer is felfedezte magának, remekül promózva új termékeket vagy eseményeket.


A visszaszámlálás matrica legnagyobb hátránya az, hogy egyszerre csupán egyet használhatunk belőle. Amíg pedig az nem járt le, sajnos nem kezdeményezhetünk másik visszaszámlálást. Bár az éppen zajlót bármikor újra posztolhatjuk.

GIF-ek

Óriási munkával és kis szerencsével megoldható, hogy legyenek saját, a kontentre helyezhető gifjeink, melyek aztán csodás eszközei lehetnek brandünk építésének. Persze az egyetlen probléma itt a szerencse, mint összetevő jelenléte, hiszen ha ott elcsúszunk, egész munkánk kárba ment. 

Korábban már jeleztük is, hogy az egyik kívánságunk az lenne az Instagramtól, hogy akár fizetős szolgáltatásként, de egyszerűen lehessen saját gifeket feltölteni vagy elérhetővé tenni az Instagram Stories-platformon.

Persze jónéhány brandnek már sikerült is.

A gif-ek irányulhatnak azokra a keresőszavakra, melyek kapcsolódhatnak brandünkhöz, de okos ötlet lehet, ha olyan gifeket hozunk létre, melyeket alapvetően sokszor használnak a felületen: ilyen matrica lehet a Sound on, a Link in bio vagy a New Post.

Skálás szavazás

A mezőny leggyengébb matricája az első interakciós elem volt az Instagramon. Funkciója egyszerű: nem (mindenképpen) eldöntendő kérdésre kell válaszolni, és nem is nekünk kell választ megfogalmaznunk, hanem egy skálát húzogatva kell döntenünk. Bár lehetnek kreatív megoldásai, és szórakoztatásra tökéletes, nagy kommunikációs bravúrokat kár tőle várnunk. Igaz, miután a válaszokról egyfajta átlagot mutat, némi piackutatásra hasznos lehet. De ha kérdezünk, válaszokat éppen ezért külön kell adni, hiszen nem biztos, hogy a helyes válasz az összes válasz átlaga…

Kvíz

A cikk megjelenése előtt néhány órával vezette be az Instagram legutóbbi matricáját, mellyel maximum 4 válaszból álló kvízt hozhatunk létre. A rendszer válaszadáskor megmutatja a helyes választ, az alkotó pedig statisztikákat is láthat arról, hogy melyik választ kik és hányan választották.

Az új matrica tele van lehetőségekkel, bár az nagy szívfájdalom, hogy létrehozáskor mindenképpen kell helyes választ megadni, így nem használható például apró közvéleménykutatásokra. De nézzük inkább az erősségeit!

A kvíz segítségével szórakoztató és edukatív kérdéssorozatot állíthatunk össze brandünkről, termékeinkről vagy szolgáltatásainkról. A hangsúly itt az edukatívon van: egy kvízssorozat segítségével rengeteg információt kommunikálhatunk.

Emellett a kvízek segítségével akár nyereményjátékot is indíthatunk.

Bár vannak matricák, melyeken még lehetne dolgozni, végeredményben mégis kijelenthetjük, hogy egy olyan funkcióval állunk szemben, mely igazi kommunikációdömpinget indíthat el a brand és a felhasználó között, amennyiben okosan használjuk. Mégis, kevesen élnek velük, holott az elköteleződésért egyre ádázabb csatákat kell vívni minden csatornán. Itt az ideje még komolyabban venni az Instagram Stories-t. És annak minden lehetőségét.

Social media ügynökségként természetesen mi is előszeretettel használjuk a különböző matricákat, hiszen rendkívül fontosnak tartjuk, hogy aktívan kommunikáljunk követőinkkel. Kövess minket te is! Keress rá a @besocialhu névre vagy kattints ide!