A social media jelentősége egy tragédia szemszögéből: Malaysia Airlines

Ma már rengeteg példa áll előttünk, amely megmutatja, mennyire erős a közösségi média hatása a felhasználókra. Egy rosszul elsült tweet, egy félreérthető Facebook poszt és máris negatív kommentek hada lepi el az oldalunkat, formálva ezáltal a közösség véleményét a márkánkról.

Azonban hogyan kezelje jól egy cég az őket ért támadásokat és brutális kommenteket, amennyiben éppen elvesztették a kapcsolatot az egyik utasszállító repülőgépükkel?

Mindannyian feszülten figyeljük a híreket, amikor szóba kerül az eltűnt maláj utasszállító, azonban hozzátartozóként, érintettként megélni ezt a szituációt szinte valamennyiünk számára elképzelhetetlen. A Malaysia Airlines megmutatta, hogy a kommunikáció ezen csatornáját lehet példaértékűen használni egy olyan tragikus szituációban, amellyel most kell szembenéznie cégnek.

A baleset előtti utolsó posztjukban még viccelődve írják: „Segítség, kicsit túlköltekeztük magunkat Hanoi kikötőjében! Hála Istennek, hogy hoztunk extra bőröndöket!”. Ez a poszt – köszönhetően nagy eséllyel az időeltolódásoknak – rengeteg port kavart az oldalon, mindenki hitetlenkedve szórta a szitkozódó kommenteket a képre annak alkalmatlanságáról és érzéketlenségéről. Március 8-án azonban, még mielőtt bármi is kikerült volna az oldalra, egy borítókép változtatással fejezték ki részvétüket, támogatásukat, amelyet a Facebook rajongók pozitívan fogadtak, majd ezt végül egy semleges, szürke cover-re cserélték.

Az első, hivatalos közleményük után profi módon, szinte óráról órára hivatalos közleményben tájékoztatják a Facebok és Twitter oldal közönségét a pillanatnyi helyzetről, a következő lépésekről, elérhetőségekről, legyen szó hozzátartozók megkereséséről vagy újságírók kérdéseiről.

Szinte minden poszt végén találunk egy linket, amelyre kattintva a weboldalon tudjuk tovább olvasni az aktuális híreket.

Erre nagy eséllyel amiatt volt szükség, mert a Twitteren is aktív légitársaság 140 karakterben kellett, hogy röviden, tömören, lényegretörően meg tudja fogalmazni az éppen aktuális helyzetet, a Twitter fiók pedig szinkronizálva van a Facebook oldallal.

A Malaysia Airlines szívbemarkoló tweetjei mindenkit felszólítanak, hogy imádkozzanak az eltűntekért. Pozitívum, hogy a közösségi médián keresztül még jobban beleláthatunk egy ilyen esemény háttérmunkálataiba és láthatjuk, hogy a társaság mindent megtesz, hogy segítse a bajbajutottakat, nem csak a kereséssel, hanem a folyamatos tájékoztatással is.

Szomorú, hogy ilyen aktualitással kell meglátnunk, milyen hatékony eszköz tud lenni a tájékoztatásban a közösségi média. Ugyanakkor elismerően nézzük, hogy milyen professzionális módon alkalmazza ezeket az eszközöket a légitársaság a legnagyobb bajban. Innen távolról is elismerésünket fejezzük ki az üzemeltetők felé.