
Női szakemberek nélkül egészen máshol tartanánk
Közzétéve: 2025. március 7.
A digitális marketing, akárcsak az élet maga, akkor a leghatékonyabb és legizgalmasabb, ha benne van a folyamatban résztvevők egyénisége, sokszínűsége és innovatív gondolkodása. Egy igazán sikeres kampányhoz nemcsak stratégiai érzék, hanem a kreatív energiák egyensúlya is szükséges. A női és férfi szemléletmód együtt alkot igazán erős egészet: az analitikus és érzelmi megközelítés, az ösztönös és a racionális döntéshozatal kiegészíti egymást, ezáltal formálva a digitális marketing világát.
Sokaknak talán úgy tűnhet, a marketing még ma is egy inkább férfiak uralta világ, de lássuk be: a női szereplők nélkül egészen máshol tartanánk. A BeSocialnél a mindennapokban is nagy hangsúlyt fektetünk a sokszínűségre, hiszen ez adja a sikerünk valódi alapját, de a nőnap közeledtével azt érezzük, itt az ideje, hogy reflektorfénybe állítsuk a nők digitális marketingben betöltött szerepét.
Akik nélkül más lenne a szakma
A reklám hosszú ideig valóban férfiak uralta terület volt, mégis viszonylag korán, már az 1900-as évek elején akadtak olyan úttörők, akik ki mertek lépni a megszokott keretek közül.
Helen Lansdowne Resor 1906-ben került a szakmába, első női copywriterként országos kampányokon dolgozott, sőt: ő volt talán az első női kreatív igazgató. Nevéhez fűződik az egyik első olyan reklámkampány, amely a nők érzéseire és vágyaikra épített. Ez forradalmi lépés volt akkoriban, hiszen a reklámok addig főként egyoldalú üzenetek voltak, amelyek nem igazán szólították meg személyesen a célközönséget.
![[Márka: Woodborry; Ügynökség: J. Walter Thompson Co, Art direction: Helen Lansdowne Resor. A kép forrása: Wikipedia]](uploads/app/general_og/1916-skin-touch-soap-ad.jpg?text=desktop)
Helen élete végéig aktívan kiállt a nők jogaiért a munkaerőpiacon, a femalefriendly reklámkampányok mellett a “nőbarát” irodáért is sokat tett. Halála után az Amerikai Reklámszövetség helyet adott neki az Advertising Hall of Fame-ben, a chicagói Advertising Age pedig beválogatta a 20. század 100 legmeghatárózóbb marketingipari szereplője listájára, ahol az előkelő 14. helyet kapta meg.
A második világháború után a nők tömegesen léptek be a munkaerőpiacra. Az 1960-as és 1970-es éveknek több olyan ikonikus marketingszakembert is köszönhetünk, akik nem csak a nők szakmában betöltött szerepét, de magát a reklámipart is formálták. Shirley Polykoff például az önbizalmat és az önkifejezést helyezte előtérbe – ez pedig a mai napig meghatározó eleme a marketingkommunikációnak, sőt: a világnak. Az első otthoni hajfesték reklámot is neki köszönhetjük, de élete során rengeteg kozmetikai márkával dolgozott együtt.
![[Márka: Miss Clariol; Ügynökség: Foote Cone & Belding, Art direction: Helen Lansdowne Resor. A kép forrása: Another little birdie]](uploads/app/general_og/clairol.jpg?text=desktop)
Shirleyt 1967-ben az év női reklámszakemberének választotta az Amerikai Reklámszövetség, élete során számos szakmai elismerést begyűjtött, 1973-ban pedig megalapította saját ügynökségét, a Polykoff Advertising-ot.
Ha már saját ügynökség: bár Shirley úttörő volt, nem ő volt az első. Mary Wells Lawrence néhány évvel korábban, 1966-ban társalapítóként létrehozta a Wells Rich Greene reklámügynökséget; 1969-ben pedig már a legjobban fizetett marketingigazgatóként tartották számon. Az ő kreatív vezetésével született meg több ikonikus kampány, például a Braniff International Airways színes és látványos reklámjai, amelyek új szintre emelték a márkakommunikáció vizuális világát.
Lawrence hite abban, hogy a reklámnak nemcsak informálnia, hanem szórakoztatnia és érzelmeket kiváltania is kell, a mai napig meghatározza a marketing alapelveit.
A digitális marketing élvonalában
Ma már a digitális marketing világában számos meghatározó női vezető és szakember dolgozik, akik nemcsak a saját sikereiket építik, hanem másokat is inspirálnak. Ez jól mutatja, hogy a nők jelenléte és szakértelme milyen óriási hatással van az iparágra. És szerencsére egyre több meghatározó női szereplő áll digitális ügynökségek, kreatív stúdiók és marketingcsapatok élén, ami még tovább növelheti a szakmánk sokszínűségét.
Számunkra ez nemcsak egy trend vagy egy statisztikai adat, mert mi a mindennapi munkánkban érezzük, hogy a kreatív látásmód és a stratégiai gondolkodás nem nemi kérdés, hanem tehetség, elhivatottság és szenvedély eredménye.
Köszönjük, hogy velünk vagytok!