Nem, az Instagram nem adja el a fotódat! (Frissítve)
Csak pár főcím a tegnapi cikkekből: „Az Instagram eladja a felhasználók fotóit„, „Megkaparintaná felhasználói fotóit az Instagram„, „Az Instagram a fotóinkkal üzletelhet„. Elmondjuk miért nincs okod a pánikra!
A CNET hírportál számolt be arról, hogy a még nem hatályos új szabályzat értelmében az Instagram fenntartja magának a jogot, hogy továbbértékesítse a felhasználói által feltöltött fotókat külön engedély, és a fotó ellenértékének megtérítése nélkül. A szabályzat január 16-tól lesz hatályos.
A hír közlése után kitört a pánik. Kommentelők már fel is vázolták a jövőképet, hogy a nagyszülő, miután megjegyzést fűzött az unokája képéhez, pár perc múlva ugyanezt a képet látja viszont egy életbiztosítási reklám mellékleteként… Valóban ez lenne az Instagram jövője?
Instagramnak eddig is joga volt a képek felhasználására
Ha megnézzük a korábbi felhasználói szabályzatot, akkor kiderül, hogy az új mondat semmivel nem ad több jogosultságot a cégnek, mint ami eddig is volt neki. Mint bármely adattárolással foglalkozó cég, nekik is joguk volt másolni és felhasználni a képeket – enélkül nem is üzemeltethetnék a számítógépes hálózatukat és a szervereiket.
Az új szabályzat éppen hogy korlátozza a képek felhasználási módját. A korábbiak szerint a képed kivághatták, üthettek rá egy Budweiser logót, és a sörös cég ezt kirakhatta volna bármelyik kocsmájában. Az új szerint csak hirdetéssel kapcsolatban jelenhet meg az Instagram felületén, és változtatás nélkül lehet csak felhasználni. Megegyezhetünk tehát, hogy a fotókat nem lehet majd eladni.
De mit tehet akkor az Instagram?
A hirdetők felhasználhatják a fotódat a Instagramon belüli promóciókra, de nem módosíthatják azt. Nem rakhatnak rá pl. logót, nem készíthetnek belőle új képet. Hogy a homályt eloszlassuk, ugyanazt a jogosultságot adja meg magának az Instagram, mint amit a Facebook a „promoted post” típusú hirdetésekkel. A különbség az, hogy a Facebookon egy kicsit jobban körül van írva, hogy ezt hogyan lehet megtenni, mert ezen a közösségi oldalon többféle dolgot osztunk meg, nem csak fotókat.
De akkor miért tört ki a pánik?
A Facebookon egy kicsit más érzékenységű dolgokat tárolunk. Az Instagramon a saját életünkről készített fotóink vannak, ami sokkal inkább az intim szféránkhoz tartozik, mintha a Facebookon egy macskás képet lájkoltunk volna. Az Instagram nem vette a fáradtságot, hogy elmagyarázza, hogyan fogja felhasználni ezeket a privát képeket.
Mi a történet igazi tanulsága? Nem bízunk a Facebookban!
Minden kezdő cég szembesül ilyen és ehhez hasonló kemény leckékkel. Az Instagram azonban már nem tartozik a kezdő cégek közé, hiszen a Facebook 1 milliárd dollárt fizetett a megvásárlásáért. Ez jó dolog, de az érem másik odala, hogy most már a Facebookkal azonosítjuk, azzal a céggel, amit mindannyian szívesen utálunk, hiszen a hirdetőknek apránként eladja a privát életünket. Nem csoda, hogy a szabályzat változtatása így kiverte a biztosítékot az azt nem értő felhasználóknál, hiszen mindenki a legrosszabbat tételezi fel. Azt, ami a Facebooknál rendszeresen történik.
Az igazi hír tehát nem az, hogy az Instagram felhasználói feltételei hogyan változnak, hanem hogy mennyire kevéssé bízunk meg a Facebookban, hogy a jó irányba kormányozza az újonnan vásárolt leányvállalatát…
Te mit gondolsz az Instagram pánikról? Írd meg kommentben!
Forrás: theverge.com
FRISSÍTÉS:
Az Instagram is hallatta a hangját, és Kevin Systrom, az Instagram egyik alapítója közleményében igyekezett elmagyarázni a változásokat:
Reklám az Instagramon:
Az Instagramot kezdetektől üzleti, profittermelő alkalmazásnak tervezték. Ebbe beletartozik, hogy reklámokat futtasanak az oldalon. A jogi megfogalmazás szerencsétlen; az Instagram nem fogja eladni a képeket, de fenttartja a jogot, hogy a hirdetők felhasználhassák a userek profilképeit, hogy növeljék a hirdető követőinek számát. A kérdéses mondat újrafogalmazásán már dolgoznak a szakértők.
Kép tulajdonjogok:
A kép tulajdonjoga továbbra is a felhasználóknál marad. Ebben semmilyen változást nem terveztek és nem is fognak tenni.
Adatvédelmi beállítások:
Semmi nem változik ebben sem. Beállíthatod, hogy a fotóidat a rendszer privátként kezelje; ebben az esetben csak azok láthatják azokat, akiknek engedélyt adsz, hogy kövessenek.
A közleményben megköszönték a felhasználók aktív visszajelzését. Az blogbejegyzés címe: „Köszönjük! És figyelünk Rátok!”