A Pinterest-influencerek világa

Közzétéve: 2019. június 13.

A Pinterest már régóta ott van a kiemelkedő social media platformok között, és bár sose szárnyalt annyira, hogy a Facebookkal vagy Instagrammal lehessen egy lapon említeni, egy dologban mégis kivételt élvez: hogy hosszú ideje lassan, de folyamatosan és megállíthatatlanul növekszik a népszerűsége.

Kicsit beszéljenek a számok!

A Pinterestnek jelenleg havi 291 millió aktív felhasználója van, ami nem sokkal marad el a Twitter 330 milliójához képest. Emellett a Pinterest is folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, és van egy biztos rajongói tábora, akit nem ijeszt el például adatszivárogtatási botrányokkal.

És egyre fontosabbakká válnak influencerei

A SEMRush nemrégen elemezte az 500 legtöbb követővel rendelkező Pinterest-profilt, hogy lássa, hogyan is dolgoznak a véleményvezérek a platformon és pontosan miről és hogyan posztolnak. Illetve… inkább pinelnek; vagyis hogyan posztolják tovább mások posztját saját falukra. A felmérés során figyelembe vették az elmentett pinek számát, emellett azt is, hogy mely kategóriák és alkategóriák voltak a legnépszerűbbek a felhasználóknál.

Nézzük melyek a legnépszerűbb kategóriák a Pinteresten!

Ez leginkább azért lehet kérdés, mert ha vállalkozásunk szolgáltatásai vagy termékei kapcsolódnak a legfontosabb kategóriákhoz, itt az idő elgondolkodnunk rajta, hogy mi magunk is megjelenjünk márkaként a Pinteresten, sőt, akár éljünk a Pinterest hirdetési szolgáltatásaival.

Nem meglepő módon 28,9%-al a Home decor kategória az abszolút nyertes, amit 21,7 %-al követ a Style, és 15,1%-al az ételek és italok.

Meglepően kevés arány, csupán 7,8% jutott a DIY kategóriának, illetve 6,6-6,6% az utazásnak és a művészeteknek.

Vagyis ha berendezési tárgyakkal is foglalkozunk, fontos lehet Pinterest-jelenlétünk, ahogy a divatnál és az ételek-italoknál is. Ízléses, izgalmas fotókat és tartalmakat mindegyik kategóriában jól lehet alkotni, néha akár szinte láthatatlanul el-elrejtve a fotókon márkánkat.

De merüjünk el kicsit mélyebben a három fő kategóriában

A home decor kategóriában a fürdő, a konyha és a nappali vezetnek, vagyis a kerti kontentek úgy néz ki annyira nem hasítanak, holott alapvetően fontosnak gondolnánk a kategóriában.

A style kategóriában a fashion looks alkategória hasít, azt követik a frizurák, majd meglepő módon csak harmadik helyre csúszott be a szépségápolás, ami pedig a Pinterest egyik legfontosabb témájának tűnhet.

Az ételek és italok katgeóriában vezetnek a receptek, amiket a csirkeételek követnek – nem, mi sem értjük –, a harmadik helyet pedig a koktélok birtokolják. Bizony, semmi édesség!

A világ 15 legfontosabb Pinterest-fiókja

Most pedig nézzük, kik a Pinterest legfontosabb szereplői!

Ha ránézünk a chartra, két dolog tűnhet fel a leginkább: egyrészt, hogy a TikTokkal és Instagrammal szemben itt valóban nem a tinik a legnagyobb sztárok, másrészt hogy nem több száz vagy többtíz milliós követőtáborról beszélünk. Ez itt valóban a fiatal középkorú és középkorú háziasszonyok birodalma. Akik viszont így is több millió emberre vannak közvetlen hatással. Ráadásul pont arra a közegre, amit ők is képviselnek – és akik borzalmasan erős vásárlóerők.

Furcsa módon a pinek számának nincs túl sok köze a profilok sikerességéhez. Az 1. helyen álló, 12,6 millió követővel rendelkező @ohjoy példának okáért 16 ezer pinnel büszkélkedhet, szemben a 8,9 millió követővel rendelkező @maryannrizzóval, akinek 110 ezer pinje van. De a 12-ik helyen álló @veanad-ot bár 5,2 millió ember követi összesen 1435 pinnel rendelkezik.

Vagyis itt valóban fontosabb a minőség mint a mennyiség. Vagy legalábbis… Minőségi posztokkal is lehet csodát tenni.

Mennyire aktív egy Pinterest-influencer?

Érdekes az is, hogy az influencerek igencsak változó aktivitással munkálkodnak a platformon.

A 14-ik helyen álló L.L. Bean, aminek 4.99 millió követője van a kutatást megelőző 365 napban csupán 7 pint rögzített. De nem vitte ehhez képest túlzásba a 12,6 millós követőtáború, @ohjoy sem, aki ugyanazon időintervallumban 429 posztot pinelt, ami bár kiemelkedő szám, hiszen napi aktivitást mutat, de messze marad például a 6-ik helyre szorult @janew-től, aki a felmérés előtti 365 napban 1829 posztot pinelt, vagy a 11-ik helyen szereplő @stylemepretty felhasználóhoz, akinek ugyanez a szám a szintén pofás 1545 poszt. A top 15 jó része viszont 100 poszt alatt jár.

Érdekes tanulságokat lehet mindebből levonni: a jelek szerint a Pinteresten található influencerek némikor elképesztően aktívabbak, mint például az Instagrammon mozgó társaik, igaz, itt legtöbbször nem kontent létrehozásáról van szó, így az aktivitás gyorsabb, egyszerűbb és mindenképpen látványosabb.

Emellett az aktivitást nem is mindenképpen szükséges egy bizonyos pin után, hiszen a már meglévő pinek egyszerűen életben tartják a profilt – legalábbis egy ideig biztosan. Így elég egy bizonyos időintervallumon keresztül kiemelkedően aktívnak lenni, majd utána jöhet a pihenés.

Tanulság

A Pinterest máig inkább szórakoztató platform, mint kiváló lehetőség a social media marketingre. És bár inkább a személyes felhasználóknak kedvez, nem véletlenül fejlesztik folyamatosan hirdetési opcióit, hiszen közönsége igen jól kategorizálható érdeklődési köre szerint.

És figyeljük a felhasználókat! A Pinterest influencerei lehet, hogy nem olyan híresek, mint más social media platform sztárjai, de nagy hatással rendelkezhetnek. Így figyeljük, hogy a brandünk szolgáltatásaihoz vagy termékeihez köthető posztokat mely magyar Pinterest-felhasználók posztolják a legnagyobb aktivitással. Lehet ők lesznek a mi (mikro)influencereink a magyar Pinteresten. Mellettük szólhat az is, hogy minden bizonnyal olcsóbban is dolgozhatunk velük.

A kiemelkedő, jól teljesítő kategóriákban pedig igen is ott kell lennie minden olyan márkának, akik kapcsolódik ezekhez. Hiszen nagy munkának igazán nem nagy munka.