TikTok – Így robbant a tini app a marketingben

Közzétéve: 2019. április 05.

A közösségi média appoknak létezik egy elit klubja, ahova csak a legnagyobbak kerülhetnek be: azok, melyeket a felhasználók már több mint 1 milliárdszor töltöttek le. A társaságot legutóbb az Instagram gazdagította, mely jól mutatja, hogy igen kevés alkalmazás képes a gyönyörű szám elérésére. Ám nem is olyan régen a kompánia új taggal bővült, a TikTokkal. De mégis mit is kell tudni az alkalmazásról, aminek a neve alig néhány hónapja forog a köztudatban, és ami várhatóan átformálja a közösségi média marketinget?

Pontosan mi is a TikTok?

A TikTok egy közösségi alkalmazás, melyen a felhasználók rövid videókat készíthetnek, láthatnak el effektekkel és oszthatnak meg. A videók lájkolhatók, a felhasználók követhetők, a hírfolyam pedig nagyjából úgy működik, mint az Instagram vagy Facebook feedje – igaz, itt még nem jelentek meg hirdetések. 

A TikTok nagyjából az új Snapchat. A közösségi alkalmazás, mely épp tinikorát éli és mely jelenleg a tinédzserek játszótere. Ami marketing szempontból számunkra még igen értékes lehet. De ne szaladjunk előre!

Felpörgetett siker

Sőt, kezdjük az elején! A TikTok Kínában született Douying néven, 2016. szeptemberében debütált a ByteDance gondozásában. A nemzetközi piacra egy évvel később lépett, majd óriási sebességgel lett Ázsia és az USA vezető rövid videós platformja. 2017. novemberében a ByteDance egymilliárd dollárért vásárolta meg a nagyjából teljesen ugyanazon az elven működő musical.ly startupot, mely akkoriban elfoglalta az amerikai és az európai piac nagy részét. A felvásárlás után mindez persze többé nem jelentett problémát.

2018. augusztus 2-án a TikTok összeolvadt a musical.ly-vel, melynek minden tartalma és felhasználója átkerült a TikTokhoz. Az app minden bizonnyal ennek is köszönhetően ekkor elképesztő mértékben növelte meg letöltései számát: a 2017-es 130 millió 2018-ban 660 millióra nőtt, ami 407 százalékos emelkedést jelent.

2018. októberében a legtöbbször letöltött alkalmazás lett az USA-ban, 2019-ben pedig már több, mint 1 milliárd letöltésnél járt. Jelenleg 154 piacon volt jelen, 75 nyelven. 

Érdekesség, hogy Kínában a TikTok továbbra is Douyin néven érhető el.

A második legnépszerűbb social media platform

A TikTok elképesztő követőtáborral bír. A havi aktív felhasználók száma 500 millió körül mozog, 29%-uk pedig naponta nyitja meg az alkalmazást. 500 millió aktív felhasználójával a TikTok ma a világ második legnépszerűbb applikációja. Érdekesség, hogy a felhasználók 43%-a Indiában található. Bár csak 2016-ban indult, már 2017-ben lehagyta a Snapchatet, melynek így többé már nem az Instagram miatt kell aggódnia. Az Instagram pedig egyelőre nyugodt lehet egymilliárd aktív felhasználójával. Igaz, ha a TikTok ilyen mértékben folytatja növekedését, 2020-21 környékén még akár át is veheti a vezetést.

Igen fiatal célközönséget szolgál ki: a felhasználók 66%-a 30 év alatti. Az USA-ban a felhasználók 60%-a 16-24 év közötti korosztályba tartozik és 52%-uk iPhone-tulajdonos. Igaz, ha globálisan nézzük, a felhasználók inkább az Androidot preferálják, hiszen 80%-uk Android-felhasználó. 2018-as adatok szerint az alkalmazásban a felhasználók átlagban 52 percet töltenek naponta, ami újabb gyönyörű eredmény: a Facebook esetében ez a szám 58 perc, az Instagramnál 53, míg a Snapchatnél 49,5. 

A TikTok információi szerint az USA-ban naponta átlagban 8 alkalommal nyitják meg az alkalmazást, ekkor egy használat nagyjából 4,9 percnyi hosszúságú, amivel a TikTok 3-ik a toplistán: ennél több időt csak a Pinteresten (5,6 perc) és a Redditen (5 perc) töltenek alkalmanként a júzerek.

A TikTok egyetlen gyengesége a rajta mérhető elköteleződés, vagyis az, hogy az új felhasználók mennyire gyorsan szoknak rá az applikációra a letöltés után. Míg ez az arány a Facebook, Instagram, Snapchat és YouTube esetén is 94% felett jár, a TikToknál csupán 28,56%.

Itt bujkálnak a tinik!

Az adatokat nézve magabiztosan jelenthetjük ki, hogy a TikTok jelenleg a legjobb platform arra, hogy elérjük vele a fiatalokat. Hasonló kirobbanó eredményeket ért el korábban a Snapchat is, ám azt az Instagram az Instagram Stories-zal hirtelen és gyorsan igázta le, igaz, ezt többek között azért is tehette meg, mivel a Snapchat túlzottan az amerikai piacra koncentrált és nem betonozta be magát időben az európaira. A TikTok viszont gyorsan az egész világot meghódította, és persze az általa kínált szolgáltatás is van annyira speciális, hogy az Instagram ezúttal ne tudja egy az egyben lemásolni és belső szolgáltatássá alakítani.

Egy új világ, új kihívások, nagy számok

Ennek köszönhetően pedig a TikToknak külön univerzuma is alakult ki, külön sztárokkal, mémekkel és kihívásokkal. A kihívásokat az Instagramhoz hasonlóan hashtagekkel jelölik a felhasználók, melyekkel könnyen is mérhető népszerűségük. A #RaindropChallenge kihíváshoz készült videókat eddig 692 milliószor tekintették meg, a Jimmy Fallon által elindított – és így idősebb korosztálynak szóló – #TumbleweedChallenge egy hét alatt 8000 videót generált, melyeket 9 milliószor tekintettek meg. Az InMyFeelings challenge-hez pedig 5 millió videó készült – ugyanez a kihívás Instagramon is hódított, igaz, ott csak 1,7 millió kontent született belőle.

Szorgalmas felhasználók

Vagyis a kontenteket a felhasználók szorgalmasan gyártják és fogyasztják. A felmérések szerint az elmúlt egy hónapban a TikTok felhasználók 68%-a nézte meg és 63%-a lájkolta más videóját, 63%-a követett be valakit, 55%-a töltött fel tartalmat és 54%-a kommentelt.

A legérdekesebb eredmény viszont az, hogy a felhasználók 50%-a osztotta meg más felhasználó tartalmát egy másik közösségi média felületen. Vagyis a felkerült tartalmak általában kikerülnek más platformokra is, mely marketing szempontból remek hír: hiszen a felületre elhelyezett tartalom a statisztikák szerint könnyen kel önálló életre.

Itt születnek a közösségi média új sztárjai

És van is hova kikerülniük, ha influencerekről beszélünk. A TikTok legnagyobb influencerei más platformokon is óriásira nőttek. Így pedig, hogy több platformon is uralkodnak, ráadásul olyanokon, melyeknél a tinik még jelentős mértékben vannak jelen, kijelenthetjük, hogy ők lettek a social media legjelentősebb alakjai. Többségük zenei karrierbe kezdett és sokuk muser. Musereknek nevezték korábban a musical.ly csillagait, akik közül sokan építették tovább hírnevüket a TikTokon. A muserek 75%-a nő, és 54%-uk 13 és 24 év közötti. Vagyis nem csak a közönség fiatal, de az influencerek is.

De kicsit beszéljenek a számok! Íme a tíz legnagyobb követőtáborral rendelkező TikTok felhasználó, más közösségi média fiókuk követőtáboraival:

NévTikTokInstagramYouTube
Lisa és Lena Mantler32,1 millió14,4 millió900 ezer
Loren Gray29,8 millió16 millió3 millió
Baby Ariel29,2 millió9,4 millió3,1 millió
Kristen Hancher21,5 millió5,5 millió970 ezer
Cameron Dallas17,9 millió21,2 millió5,6 millió
Gil Croes16,4 millió880 ezer970 ezer
Jayden Croes14,4 millió730 ezer970 ezer
Savannah Soutas13,7 millió5,1 millió8,7 millió
Liza Koshy13,6 millió17,8 millió16,7 millió
Mackenzie Ziegler12,3 millió12,2 millió3,1 millió

A TikTok azzal, hogy új felületet biztosít az influencerek számára, mellesleg lehet meg is menti az influencerpiacot, mely az Instagramon és YouTube-on is sokak számára egyre inkább kevesebb jelentőségű, már, ha a fiatalokról van szó. Míg az idősebb influencer, az idősebb megcélzott közönséggel minden bizonnyal marad a két klasszikusnak nevezhető platformon, úgy a Z generáció fiataljaira a jövőben már a TikTokon lehet hatást gyakorolni.

Ha hirdetés, van még hova fejlődni

A TikTokon a hirdetések még nem vertek gyökeret, bár biztosra lehet venni, hogy az alkalmazás már erősen dolgozik a különböző opciók kidolgozásán. Az appon belül fontos pénzszerzési lehetőség a kreditek vásárlása, melyekkel a felhasználók kommentelni tudnak. A TikTok ezekkel nagyjából havonta 1,4 millió dollárt keres, az alkalmazáson belül eddig összesen 50 millió dollárt költöttek el.

Nyilván van még hova fejlődni, de amint beindulnak a hirdetési opciók, minden bizonnyal óriási pénzdömping indul el. A hirdetések jövője már csak azért is biztosra vehető, mivel, mint írtuk, a musical.ly-t a gazdacég anno egymilliárd dollárért vásárolta meg. Igaz, egyesek szerint a valós összeg igazából 800 millió körül forgott. De a röpke -200 millió dollár miatt is bőven szükség lehet a bevételekre.

Így dolgozz TikTokon az influencereddel!

Ám amíg nincsenek hirdetések, addig a marketing csak influencerekkel oldható meg, a lehető legklasszikusabb módon. Keress meg egy influencert, adj neki pénzt és találjátok ki, hogyan jelenjen meg a terméked a videójában. De lehet gondolkodni a brandhez köthető kihíváson is, melyet jobb esetben elég megcsináltatni néhány kulcsfigurával és egy jól megjegyezhető hashtaget csatolni hozzá. A hashtages kihívások mellett szól a mérhetőség is, hiszen a hashtagekre a rendszeren belül külön szűrhetünk. 

Érdekes megoldás lehet az is, ha például az influencer esetén arra koncentrálunk, hogy pontosan mit is mond – az applikáción belül ugyanis a hangsávokat is át tudják emelni a felhasználók és arra tátogva saját tartalmat készíteni. 

De, ha biztosra akarunk menni, jó megoldás lehet az is, ha egy nagy elérésű influencert megkérünk, hogy irányítsa más csatornákra a felhasználókat, akár sajátra – amennyiben más platformokon is jelen van, bár mint láthattuk, általában jelen van – vagy a brandjére. Ez már csak azért is szerencsés megoldás, mivel ekkor könnyebben lehet szabályos játékot lebonyolítani, hiszen például van hova elhelyezni a játékszabályzatot.

A TikTok gyengesége

A TikTok jelenlegi legnagyobb gyengesége az, hogy üzleti profilok nem üzemeltethetők rajta, így nem hívhatóak le statisztikák, és játék esetén terelni sem lehet a fiókunkba, így növelve annak követőtáborát. És, mint említettük, még a nyereményjáték-szabályzatot sem tudjuk elhelyezni sehol. Így jelenleg, ha bármilyen játékot akarunk TikTokon indítani, az csak és kizárólag egy másik platform bevonásával történhet.

Bár a lehetőségek még nem adottak egy tökéletes kampány lebonyolításához, a hirtelen óriássá növekedett TikTok mellett többé egy márka sem mehet el, aki hatásos kommunikációt akar folytatni a közösségi médián és fiatalokra céloz. Egyelőre az influencerekkel élhetünk csak, ám minden bizonnyal hamarosan a TikTok feedjében is elhelyezhetünk majd reklámokat.

Ha pedig az opciók megfelelőek lesznek, ki tudja… Lehet a TikTok miatt mindenkinek gyökeresen kell majd megváltoztatni a közösségi média marketingjét.