Mikor nem rajongó egy rajongó? – Ha fizettél érte!

Közzétéve: 2011. augusztus 08.

Ezzel a hangzatos címmel jelent meg pár napja a simplyZesty oldalán egy bejegyzés, melyet kicsit továbbgondolva igyekszünk most átadni, mert úgy érezzük, tanulságos okfejtést olvashattunk benne.

Az eredeti cikk annak kapcsán született, hogy Amerikában Newt Gingrich republikánus elnökjelöltről feltételezések láttak napvilágot, miszerint fizetett embereknek, hogy a Twitter követőinek számát növelje. Magyarországon ilyen példát ugyan még nem láttunk, de számtalanszor csodálkoztunk már rá arra, hogy – legtöbbször szabálytalan – nyereményjátékokkal és félrevezető hirdetésekkel milyen gyorsan tudott 1-1 Facebook oldal több tízezres rajongószám növekedést elérni. A kérdés az, hogy ennek milyen haszna volt?

Barátokat nem lehet vásárolni

Kipróbált és bevált módszer a Facebook-on hirdetéseket futtatni, melyek oldalunkra mutatnak, ezzel növelve az oldal rajongóinak számát. Ha jobban belegondolunk, ez nem más, mint like-ok vásárlása: fizetünk azért, hogy emberek nyomjanak a Tetszik-re az oldalunkon. Vajon akkor ezek az emberek tényleg a rajongóink? Noha ezek közül a felhasználók közül nyilván többen később igazán elhivatott követőink lesznek egy hirdetésre kattintva, mégis, ezek a rajongók mindig mások lesznek, mint azok, akik organikus módon találtak meg minket. Azok, akik igazi érdeklődésből kattintottak oldalunkra, mert egy ismerősük már rajongónk.

De gondoljunk a nyereményjátékokra is: Ha egy bárban fizetsz egy ismeretlennek egy italt, még nehezen mondhatod el arról az ismeretlenről, hogy a barátoddá vált. Sokkal valószínűbb, hogy azért marad melletted, mert reménykedik egy következő ingyen italban. Ez nagyon hasonló ahhoz, mint amikor egy oldal folyamatos nyereményjátékokkal toborozza követőit. A rajongók „minősége” ennek megfelelő lesz: sokkal inkább a következő nyeremény érdekében maradnak velünk, mintsem azért, mert igazán kedvelnek minket. Ha erre gondolunk, akkor vajon rajongónknak hívhatjuk-e a „rajongónkat”?

Mennyit ér egy rajongó?

Nagyon sok cégnek egyetlen elvárása van ma még a Facebook-os jelenléttől: minél több rajongója legyen az oldalnak. Elképesztő versengések folynak, toplisták ezek alapján mérik az oldalakat, de ugyanakkor gondolkodjunk el egy kicsit rajta, vajon a rajongószám az igazi mérőszám? A comScore „Power of Like” tanulmányában felhívja a figyelmet rá, hogy nem szabad csak a követők számában mérni egy oldal hatékonyságát, sokkal inkább figyelni kell arra is, hány embert érünk el rajongóink aktivitásán keresztül. Nézzük meg az alábbi két képet:

Ennek az oldalnak majdnem kétszer annyi rajongója van...

...mint ennek az oldalnak

Mindkét illusztráción igyekeztünk olyan bejegyzést bemutatni, amik az átlagos értékeket mutatják, egyik sem kiugró a saját oldalán. Jól látszik, hogy hiába szerzett az egyik rajongói oldal nyereményjátékokkal és hirdetési kampányokkal csaknem kétszer annyi rajongót, mint a másik, organikusan növekvő oldal: a bejegyzései jóval kevesebbszer jelennek meg az üzenőfalakon.
Ebből a példából is jól látszik, hogy egy rajongó akkor „értékes” számunkra marketing szempontból, ha az első Like után tovább kommunikál velünk. Üzleti szempontból minél több barátja van a rajongónknak, annál értékesebb az oldal számára. De csak akkor, ha sikerül aktivitásra bírnunk, ha megosztja ismerőseivel a tartalmunkat. És ez az, amit egy igazi rajongó sokkal szívesebben megtesz, mint egy olyan, akiért „fizettünk”, legyen ez akár egy hirdetés, akár egy nyereményjáték.

Szakadjunk el a rajongók számától

Sajnos ma még sok cég egyetlen számban méri az oldal sikerességét, a megrendelők ez alapján fizetik ki a szolgáltatókat. Ha egyetlen célunk, hogy a rajongók számával büszkén mutogassuk mondvacsinált népszerűségünket, akkor megéri áldozni erre. Sokan úgy vélik, a közösségi marketing sikerének mérőszáma ez, de rá kellene jönnünk végre, hogy az a szám és a tényleges rajongók száma nem ugyanazt jelenti. Nem az a legjobb, ha pár nap alatt repítjük az egekbe a követők számát oldalunkon, hanem átgondolt és tudatos tervek mentén építkezzünk és nyerjünk meg magunknak valóban értékes tagokat. Sokkal több munka ezt az utat járni, de sokkal hatékonyabb is hosszú távon!

Természetesen nem gondoljuk, hogy nekünk mindenben igazunk van és tudjuk, hogy nem minden fekete és fehér. Ezért ha vitatkoznál a fentiekkel, tedd meg bátran a kommentekben. Ha pedig egyetértesz, jelezd nekünk is egy like-kal itt lenn! 🙂