Miért ugrott meg a Reach érték az oldal statisztikájában?

Ahogy arról korábban az oldalon is szó volt, bizonyára sokan tapasztalhattátok meglepődve, hogy pár napja az egekbe szökött az oldalak elérési (reach) mutatója. Sajnos azonban ez nem a megugrott népszerűségnek köszönhető, hanem egy méréstechnikai változtatásnak, melyet a facebookfools.com segítségével próbálunk közelebbről megismertetni veletek!

A Facebook Insights újított, méghozzá azért, hogy pontosabb adatokkal szolgálhasson az adminoknak arról, valójában hány ember találkozik a rajongói oldalon közzétett tartalmakkal. A közösségi háló így magyarázza a változtatást:

„A módosításra azért volt szükség, mert így jobb betekintést kapunk arról, hogy a megjelenítések milyen százalékban voltak organikus, illetve virális eredetűek egy-egy poszt esetében. Az új insights-szal azt szeretnénk elérni, hogy az adminisztrátorok világosabban lássák, hogy mi történik egy-egy bejegyzéssel, amikor a rajongók interakcióba lépnek vele, s ezáltal az ő barátaik is kapcsolatba kerülnek a tartalommal. Ha valaki megoszt egy tartalmat, most a megosztásból származó megjelenítéseket is az eredeti posztnál fogjuk látni. Korábban, ha egy poszt 28 nappal a közzététele után is produkált megjelenést, azt már nem láthattuk a statisztikákban, az újításnak köszönhetően azonban most már ez is látszik, ettől a nagy megugrás minden oldal statiszikájában.”

 

A megjelenésszám tükrözi az összes felhasználót, aki valaha találkozott a poszttal, de a mérés két feature-rel egészült ki:

  1. A korábbi statisztikák kétszintes mélységig mérték a megjelenéseket: csak a rajongók és azok ismerőseinek szintjén. A kulcsadatok (mint az elérés – reach, elkötelezett rajongók – engaged users, és a beszél róla – talking about this) azonban most már három szinten méri a megjelenítéseket.
  2. A Facebook korábban csak 28 napig mérte az adatokat, az ezután érkező interakciókról nem volt tudomásunk. A változtatás óta nincs mérési limit, egészen addig kapjuk az adatokat, amíg a poszt interakciókat vagy megjelenést generál.

Mit is jelent ez valójában? Csupán annyit, hogy a következő napokban – különösen a vírusszerűen terjedő posztoknál – kiugróan magas számokat fog produkálni minden oldal. Mivel egyelőre úgy tűnik, hogy a Facebook visszamenőleg nem fogja alkalmazni az újfajta mérést, gyakorlatilag lehetetlen lesz megállapítani a növekedés (?) valódi mértékét az átállás előtti és utáni időszakban. Sokan ráadásul– persze helytelenül – a Timeline-ra való átállással fogják azonosítani a hirtelen megugrást.

Mindemellett mégiscsak bizakodunk abban, hátha az új statisztika néhány régebbi adatra is ki lesz vetítve, nagyon hasznos lenne az összehasonlítás szempontjából, ha legalább az elmúlt három hónap adatait ilyen formában is elérhetővé tennék. A kezdeti bizonytalanság ellenére azonban mindenképpen kétségtelen, hogy az adminisztrátorok mind pontosabb adatokkal dolgozhatnak majd a jövőben, és választ kaphatnak végre arra a kérdésre, hogy valójában milyen messzire tud eljutni egy-egy bejegyzés a rajongókon keresztül.

Mely posztok voltak azok, amik a legnagyobb port kavarták? Vajon a fellángolás után azonnal visszaesett a teljesítményük, vagy azóta is terjednek? Ezekre most mind megkaphatjuk a választ. Reméljük, hogy a Facebook további részleteket oszt majd meg velünk a terjedés módját illetően, jó volna tudni például, hogy egy adott megosztás-számból hányat követtek el a rajongóid, és mennyit az ismerőseik. Hány szinten át tud terjedni egy igazán jó tartalom? Ezek mind mind érdekes kérdések, és sok adminisztrátor oldalát fúrhatja a kíváncsiság annak ellenére, hogy a Facebook ezidáig is töméntelen mennyiségű és részletességű adattal szolgált az üzemeltetett oldalról.

Szerintetek hasznos az új mérési technika? Bennetek milyen kérdéseket vet fel? Van, aki már most levont következtetéseket az új számadatokból? Tapasztalataitokat hozzászólásban várjuk, ha pedig tetszett a cikk, vagy hasznosnak találtátok, okvetlenül nyomjatok a megosztás vagy a tetszik gombra, hogy az ismerőseitek is megismerhessék a változásokat! 🙂