Mi várható 2016-ban a közösségi médiában?

Közzétéve: 2015. november 02.

Biztosat senki nem tud mondani, de már most vannak jelek, amikből meg lehet tippelni a jövő évi trendeket.

A közösségi médiára már lehet egész iparként gondolni, hiszen például csak a Facebooknak több mint 1,5 milliárdnyi felhasználója van világszerte, valamint KKV-k ezrei használják aktívan a közösségi oldalakat márkaépítésre, illetve eladásra. A multiknál ez az arány csaknem 99 százalék – gondoljunk csak bele, nem igazán van olyan márka, amely globálisan jelen van, de közösségi oldalon ne lenne ott.

Mondhatjuk, hogy a közösségi média megváltoztatta a marketing és a reklámok működését. 2015 remek év volt ilyen szempontból, és a 2016-os év várhatóan még jobb lesz. Íme a Social Media Today előrejelzése, milyen trendekkel lehet számolni a következő évben.

1.       Még több e-kereskedelem

A „vásárlás” gomb már szinte minden nagyobb oldalon elérhetővé válik, a Twitter és a Facebook háza tájáról például már hónapok óta szivárognak ki pletykák az erre való törekvésekről.

De például, ha a Facebookot nézzük, akkor ott már régóta van lehetőség úgy hirdetni, hogy a felhasználót egy kattintással átvihessük a webshopunkba. Viszont Mark Zuckerbergék idei fejlesztéseiből arra lehet következtetni, hogy ennyi nekik már nem elég, nem szeretnék, ha a felhasználók elhagynák az oldalukat (lásd az Instant Articles megvalósulását, amely szintén azt a célt szolgálja, hogy a cikkeket az olvasók a Facebookon maradva olvashassák el). Tehát egyáltalán nem tartjuk ördögtől való gondolatnak, hogy hamarosan a vásárlásokat is közvetlenül a Facebookon belül intézhetjük majd el.

2.       Nő a képek, videók szerepe

Nem meglepő, hogyha posztolunk, akkor nagyobb sikereket érünk el, ha fotót vagy videót is beillesztünk hozzá. A Social Media Today szerint a felhasználók több mint a fele sokkal jobban szereti az ilyen, színesebb állapotmegosztásokat, mint azokat, amiben csak a szöveg van. Ha belegondolunk, ez a megállapítás sem annyira megdöbbentő, hiszen az emberek sokkal inkább reagálnak, valamint fogékonyak az audiovizuális ingerekre.  Az ilyen tartalmú reklámok adják meg a hirdetések igazi erejét.

3.       A reklámok előretörése

Egyre több és több cég egészíti ki a Google-ben futtatott hirdetéseit a közösségi médiában elhelyezett reklámokkal. Az átlagfelhasználó nem biztos, hogy örül majd, de az szinte biztos, hogy a hírfolyamunkért egyre inkább versenyeznek és fizetnek majd a cégek. De várhatóan a közösségi platformok még több hirdetésre alkalmas felületet is létrehoznak, hogy a cégek kedvében járjanak.

4.       Biztonság és védelem

Az egyre több regisztráción csak felbuzdulnak az adathalászok, hogy még több ember személyes adataihoz hozzáférhessenek, akár azért, hogy még több spamet szórhassanak szét, akár rosszindulatból. A hackerek miatt így egyre többen lesznek kitéve akár az adathalászatnak, akár az egyéb számítógépes bűncselekményeknek. A közösségi oldalaknak tehát még fontosabb lesz az, hogy a felhasználók adatai biztonságban legyenek, így előreláthatólag tovább fejlesztik a biztonságtechnikát, hogy megakadályozzák az ilyen jellegű támadásokat.

5.       Három nagyhatalom?

A cikk szerint a Facebook, a Twitter, valamint a LinkedIn lesznek a legjelentősebb platformok a vállalkozások számára – ennélfogva ezekben az oldalakban forog majd a legtöbb pénz is. Ettől függetlenül persze fel-felbukkanhatnak kisebb oldalak is, amelyek akár lehetnek annyira népszerűek, hogy versenyben maradjanak, de ha ez így is lesz, akkor valószínű, hogy valamelyik nagyobb oldal előbb-utóbb bekebelezi ezeket. Az egyik legtipikusabb esete ennek az Instagram, ami 2010-ben indult el, a Facebook pedig 2012-ben egymilliárd dollárért megvásárolta azt. Vagy nézzük a WhatsApp nevű alkalmazást, amelyet szintén a Facebook vásárolt fel nagyjából 200 000 000 dollárért 2014-ben.

Persze a céges weboldalak, vagy a webshopok mindezektől függetlenül továbbra is dominálnak majd, illetve fontos részei lesznek az e-kereskedelemnek, de egyelőre a közösségi média térhódítása van érvényben. Illetve előbb vagy utóbb biztosan jön egy új trend az online reklámoknál is, de egyelőre ezt a piacot is a közösségi oldalak uralják.