Már a holtak is lájkolnak?
Bernard Meisler tegnapi bejegyzése minket is megdöbbentett. Érdekes jelenségeket vett észre a Facebook oldalán: elhunyt ismerőse lájkolt épp valakit, vagy barátai tetszikeztek valamit, ami szöges ellentétben áll az értékrendjükkel. Új Facebook szolgáltatás a láthatáron?
Bernard figyelmét egy ismerőse hívta fel arra, hogy március végén elhunyt közös barátjuk novemberben lájkolt egy olyan banki oldalt, amit valószínűleg életében nem tett volna, hiszen következetesen utálta a multi cégeket.
Az eset után tudatosan nézegetni kezdte a Promoted Post hirdetéseket. Ennél a hirdetési formánál a Facebook kiírja a baráti körünkből a kiemelt posztot vagy az adott oldalt kedvelő ismerősünk nevét. Egyre több fura tetszikezést fedezett fel; több liberális barátja Romney-t kedvelte, egy barátja, akinek sosem volt még autója, a hirdetések tanulsága szerint a Subaru nagy rajongója lett. Egyik anarchista ismerőse pedig a Shell Oil! lapját kedvelte…
Bernard az eseteket dokumentálta, majd szembesítette vele a barátait. Mindenkit megdöbbentett, és mindenki tagadta, hogy lájkolta volna az adott oldalt. Azt azonban megerősítették, hogy a profiljukat leellenőrizve tényleg úgy tűnik, mintha ők nyomtak volna a „Tetszik” gombra.
A Facebook cáfol
A cikk írója megkereste a Facebook-ot is, hogy magyarázzák már el, hogy lehetséges ez. A Facebook megerősítette, hogy ha nem jelezzük, hogy a profil tulajdonosa elhunyt, akkor továbbra is használják a nevét a hirdetéseknél, és sokszor hónapokkal a halála után is előkerülhet a neve.
A többi fura lájkkal kapcsolatban pedig azt mondják, hogy a felhasználók talán „véletlenül” nyomták meg a tetszik gombot. Mindenesetre fura lenne, hogy egy ember környezetében ilyen sok „véletlen” lenne…
De most akkor ki lájkol helyettünk?
A cikk írója szerint elképzelhetetlen, hogy a hirdetési üzletág fellendítése miatt maga a Facebook manipulálná a lájkokat. (Ez csak azért fordult meg a fejében, mert az ismerősünk nevével promózott hirdetésekre nagyobb kedvvel kattintunk, ezáltal az oldalüzemeltető is sokkal boldogabb lesz, hiszen több emberhez eljut az üzenete. Ergó: szívesebben fog újra hirdetni.)
Inkább azt gyanítja, hogy maguk a cégek vagy az általuk felhasznált külsős programok (akár nem is tudatosan) gyűjtik a hamis lájkokat. Mindenesetre bármelyik is lenne, az adatbiztonság szempontjából legalábbis aggályos a történet…
Mit gondolsz, ki állhat a rejtélyes történet mögött? Gaz hirdetők, egyszerű programhiba, vagy tényleg van egy Facebook összeesküvés? Mondd el a véleményed!