Leteszteljük a Facebook oldalakat!

Közzétéve: 2011. október 24.

Like, Talking About This, Engagement – bűvös szavak, melyekkel mind megpróbáljuk igazolni, hogy 1-1 rajongói oldal mennyire jól, vagy nem jól működik. Úgy éreztük, érdemes egy kicsit benéznünk ezek mögé a számok mögé és górcső alá venni a toplisták élén álló Facebook oldalakat: egy objektív mérési módszer alapján igyekszünk eldönteni, hogy vajon melyikük  használja ki a legjobban a Facebook-ban rejlő lehetőségeket.

Az értékelési rendszerről

Igyekeztünk egy olyan rendszert kialakítani, amellyel bármely oldalt úgy tudunk értékelni, hogy abból egy objektív mérőszámot kapjunk, melyet összevethetünk a többi kategóriatárs oldallal. Ez alapján a rendszer alapján fogjuk cikksorozatunkban letesztelni a különböző, azonos profilú oldalakat, elsőként az éttermeket. A mérésbe próbáltunk mindent beletenni, megfelelő súlyozással, attól függően, hogy egy rajongói oldal üzemeltetéséhez mennyire lehet fontos, vagy kevésbé fontos az adott funkció megléte. Lássuk, milyen paramétereket fogunk figyelembe venni a teszt során!

A figyelembe vett szempontok

Hosszas gondolkodás után egy olyan szempontrendszert dolgoztunk ki, amelyben a maximálisan elérhető pontszám 100 pont és minden egyes szempontnak a jelentősége alapján adtunk elérhető pontokat. Nem mérlegeltünk, egy szempontnál vagy megadtuk a pontokat, vagy semmit nem adtunk, köztes állapot nincs:

  1. Profilkép – 5 pont
    Egy oldalra érkezve a profilkép a legelső, amit észreveszünk, ezért úgy gondoljuk, egy üzleti oldalnak figyelmet kell fordítania egy szépen kidolgozott profilképre. Ha az oldalon ilyennel találkoztunk, megadtuk az 5 pontot, ha nem, akkor erre a szempontra 0 pontot adtunk.
  2. Landing oldal – 5 pont
    Bizonyított tény, hogy egy oldal, ahol üdvözlő képernyő fogadja az új látogatókat, 44%-ban több rajongót gyűjt a látogatókból, mint az az oldal, ahol az üzenőfal fogadja az érdeklődőt. Ezért ha találkoztunk üdvözlő oldallal, akár csak egy jól megszerkesztett és iframe alkalmazásba beillesztett képpel is, már megadtuk az 5 pontot. Ellenkező esetben 0 pontot adtunk. A landing oldal fontosságáról több bejegyzésben is írtunk már, legutóbb itt.
  3. Egyedi url – 5 pont
    Egy üzleti oldalnak legalább olyan fontos a Facebook oldala, mint a weboldala, ezért szükséges, hogy gondoskodjon a rajongói oldalának egyedi linkjéről, amit később egyéb anyagokban (plakátok, névjegyek, stb.) is felhasználhat. Az egyedi url létrehozásáról itt írtunk korábban.
  4. Az Info fül rendesen fel van töltve tartalommal – 10 pont
    A landing oldal elkészítése egy kevés idő, energia, esetleg anyagi ráfordítást igényel, de az Info fül értékes tartalommal való feltöltése nem igényel programozói tudást, ráadásul a keresők számára értékes információkat tartalmaz. Ezért ha ezt az oldalt rendesen kitöltve találtuk, 10 pontot adtunk. Ha az adatok hiányosak voltak (elérhetőség, nyitvatartás, stb. hiányzott), akkor csak 5 pontot adtunk, ha láthatóan nem gondoskodtak róla, akkor 0 pontra értékeltük.
  5. Van-e termék-, szolgáltatás bemutató fül? – 5 pont
    Az üdvözlő oldal mellett talán az egyik legfontosabb: legyen egy olyan egyedi aloldalunk a Facebook-on, ahol bemutatjuk szolgáltatásunkat, termékünket. Éttermeknél például elvárunk egy Étlap fület, borászatoknál egy borokat bemutató fület, szolgáltatónál a szolgáltatásokat bemutató oldalt és így tovább. Ha találkoztunk ilyennel, azt 5 ponttal jutalmaztuk, ha nem, akkor erre 0 pontot adtunk.
  6.  Ügyel az oldal az 5 kis képre is? – 5 pont
    Korábban írtuk, hogy az 5 kis képnek marketing szempontból jelentősége van, hiszen aki meglátogatja oldalunkat, a profilkép mellett ezzel a képi elemmel találkozik még. Így ha ezt kihasználja egy oldal és például itt is bemutatja termékeit, szolgáltatásait, akkor ezt 5 ponttal jutalmaztuk.
  7. Milyen gyakran kerülnek fel bejegyzések? – 20 pont
    A jól működő Facebook oldal egyik legfontosabb eleme a bejegyzések rendszeres felvitele. A rajongókat post-okkal tudjuk kommunikációra bírni, ezeken keresztül növeljük az interaktivitást és áttételesen, a like-olókon, és hozzászólókon keresztül az ismertségünket. Ezért ha egy oldal minden nap visz fel bejegyzést, azt 20 ponttal jutalmaztuk, ha heti legalább 3 bejegyzés kerül az oldalra, azt 10 pontra értékeltük, ha valaki ennél ritkábban, azt nem pontoztuk.
  8. Mekkora a visszajelzések aránya? – 20 pont
    Egy oldal adminisztrátora minden bejegyzés alatt lát egy megjelenés számot és egy Feedback (Visszajelzés) értéket százalékban. Ez az érték tulajdonképpen az adott bejegyzésre érkezett like-ok, share-ek és komment-ek összességének aránya a teljes megjelenés számhoz képest. Tekintettel arra, hogy mi nem látjuk ezeket a számokat, ezért a visszajelzés arányát a rajongók számára vetítettük. Egész pontosan úgy számoltunk, hogy vettük a legutóbbi 20 bejegyzést és megnéztük, hogy 1-1 bejegyzésre hány százalékos volt a visszajelzés aránya (a like-ok, share-ek és kommentek számának és a rajongók számának aránya). Majd ezt átlagoltuk és így kaptunk egy százalékos értéket. Ha ez az érték 1% fölötti volt, azt nagyon jónak tartottuk, ezért 20 pontot adtunk rá. Ha ez az érték 1% és 0,8% között volt, akkor 10 pontot adtunk, ha 0,8% és 0,5% között volt, akkor 5 pontot adtunk, ha ez alatt, akkor nem adtunk pontot.
  9. Milyen gyors a válasz az oldal részéről? – 15 pont
    A rajongók joggal várják el, hogy ha írtak üzenőfalunkra, vagy kérdeztek egy hozzászólásban, akkor arra belátható időn belül válasz is érkezzen. Korábban megjelent felmérések alapján az elvárt válaszidő 2 órán belül van, ezért ha az oldal általában 2 órán belül válaszolt a rajongóknak, azt 15 ponttal jutalmaztuk. Ha a válasz 2 és 6 óra közé esett, akkor 10 pontot adtunk, ha 6 óránál hosszabb idő telt el átlagosan a válaszokra, akkor 5 pont, ha pedig nem érkezett válasz, akkor 0 pont.
  10. Mennyire használja ki a Facebook beépített alkalmazásokat? – 5 pont
    Kíváncsiak voltunk, hogy az oldalak mennyire használják ki a Facebook oldalak beépített alkalmazásait. Tesznek-e fel kérdéseket a Kérdések alkalmazással, a rendezvényekhez hoznak-e létre eseményeket, töltenek-e fel videókat. Ha ezek közül bármelyiket is megtaláltuk, akkor 5 pontot adtunk, ha egyet sem, akkor 0 pontra értékeltük ezt a szempontot.
  11. Hírlevél feliratkozás van? – 5 pont
    Bármennyire is hatékony a Facebook oldalunk, más online marketing eszközt sem felejthetjük el mellette. Egy email fiókba elküldött üzenet sokkal hatékonyabban tud érvényesülni, mint egy  üzenőfalra kiírt bejegyzés. Ezért ha az oldalaknál találtunk hírlevél feliratkozási lehetőséget, azt 5 ponttal honoráltuk.

Levonások

Nem akartunk túl szigorúak lenni, de két dolog miatt levonunk az összpontszámból:

  1. Ha az egyes füleken feltüntetett információk lejártak, már elmúlt eseményekre hívják fel a figyelmet, azt -5 ponttal büntettük. Nem véletlenül, találkoztunk olyan oldalakkal, ahol még mindig kint van májusi rendezvényre szóló meghívás…
  2. Szabálytalan játékok – ha egy oldal olyan nyereményjátékot folytat, amely ellenkezik a Facebook szabályzatával, azt -10 ponttal büntettük. Úgy gondoljuk, hogy ha valaki egy közösségi oldalon próbál érvényesülni, akkor azt úgy tegye, hogy elfogadja annak az oldalnak az előírásait. Ennek megszegését mi így szankcionáltuk.
Amint látható, próbáltunk olyan rendszert kitalálni, amivel mindenki akár a saját oldalát is kiértékelheti. Nem állítjuk, hogy ez a rendszer tökéletes, de talán lehetőséget ad egy objektív megközelítésre, amelynek segítségével nem csak a rajongók száma lesz a mérőszám, ami alapján eldönthetjük, hogy egy oldal jól működik-e vagy sem.
Ha a cikket elolvasva jobb ötletetek, módosító javaslatotok van, tegyétek meg most, vagy hallgassatok mindörökké, mert 2 nap múlva jön az első tesztünk: megnézzük, hogy a 20 legmagasabb rajongóval rendelkező étterem hogy teljesít a táblázatunk alapján! Ha Te is kíváncsi vagy, nyomj egy like-ot és gyorsabban dolgozunk! 🙂