Kis közösségi média körkép a jelenről és jövőről

Közzétéve: 2019. május 31.

Egyes kimutatások szerint a Facebookra és a Snapchatre finom, de biztos hanyatlás vár, míg az Instagram a jövőben is hasítani fog. De ennél azért árnyaltabb a kép…

Az eMarket felmérései szerint a Facebook és a Snapchat is elkezd stagnálni a közeljövőben az USA-ban.

A Facebook és Snapchat stagnál, az Instagram hasít

A kimutatások szerint a Facebookon töltött átlagos idő 2017-ben érte el csúcsát, amikor is egy átlagfelhasználó napi 41 percet töltött a platformon. 2018-ban ez a szám 38 percre csökkent, és 2019-ben is tartani fogja magát. Utána viszont újabb csökkenés következik: 2020-ban és 2021-ben 37 percnél áll meg a mutató.

Hasonló sors vár a Snapchatre is, bár ott erőteljesebb lesz a stagnálás. Míg 2016-ban a Snapchaten eltöltött idő 24 perc volt, ez 2017-ben 26 percre emelkedett, ez az időtartalom pedig úgy néz ki még 2021-ben is ki fog tartani. Ez valahol jó hír a Snapchatnek, hiszen várhatóan népszerűsége nem fog csökkenni – ám figyelembe kell venni, hogy nőni sem. Így lehet, hogy a Snapchatnek egyszerűen meg kell békélnie az eddig elért eredményeivel.

Ez utóbbi viszont azért kelthet rossz szájízt a sárga szellemnél, mivel az egykori nagy konkurens, az Instagram – ami 2016-ban és 2015-ben is rosszabbul teljesített a Snapchatnél, és 2018-ban érte be a napi 26 perccel – viszont a jövőben erőteljes szárnyalásba kezd. 2019-ben a képmegosztón töltött idő 27 percre nő, 2021-ben pedig várhatóan eléri a 29 percet.

Ezzel a három nagy applikáció közül pedig csak az Instagramról lesz elmondható, hogy továbbra is képes a növekedésre ebben a tekintetben.

Van remény a Snapchatnél

Persze a Snapchat is léphet előre – hiszen eddig óriási probléma volt a platform számára az, hogy bár az amerikai Snapchat-felhasználók többsége Android-felhasználó, ők eddig pont hogy az iOS-appot feljesztették. A közelmúltban viszont elkezdtek ők is nagyobb hangsúlyt fektetni az Android-appra, amitől érthető módon nagy sikereket várnak.

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Emellett további nagy fejlesztéseket is tervez a Snapchat, amivel még javíthat jelenlegi helyzetén.

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Nő a Facebook, de nem mindegy hol

Fontos kiemelni, hogy bár a Facebook hamarosan stagnálni kezd, így is marad vezető social media-birodalom, hiszen várhatóan még 2021-ben is 37 percet fognak itt tölteni az emberek, az Instagram 29 percével szemben. Ez pedig statisztikailag továbbra is óriási különbség.

A Facebook lassú hanyatlása már csak azért is lehet meglepő, mivel a 2019-es első negyedéves kimutatásában éppen arról kommunikált, hogy továbbra is megállíthatatlanul növekszik és ez nem igazán fog változni a jövőben sem. Mindez pedig igaz is.

Ám ne felejtsük el, hogy a Facebook – leginkább a Facebook Lite-nak hála – leginkább az indiai piacra koncentrál, és ott is hódít. Ezek a mutatók pedig az amerikai piacról szólnak, ahol már a Facebook saját beszámolóján is látszott, hogy itt bár nem állt le a növekedés, de csupán néhány százalékra csökkent, csakúgy, mint Európában.

Ennek több magyarázata is van: egyrészt az adatvédelmi botrányok miatt az elmúlt időszakban sokan hagyták ott a közösségi média felületet, másrészt a Facebook már nagyjából teljesen kihasználta a két piacot – egyszerűen nincsenek olyan nagy tömegek, akik új regisztráltak tudnának lenni.

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Ám amennyi mutató, annyi eredmény

Megjegyzendő, hogy a Facebook a közelmúltban másik három felmérésen sem szerepelt rózsásan.

  • Az Edison Research Infinite Dial reportja szerint a Facebook 2017 óta 15 millió aktív felhasználót vesztett, ami az amerikai aktív felhasználók 6 százaléka.
  • A Piper Jaffray 8600 tinit bevonó felmérése szerint 2016 óta drasztikusan csökkent a tinédzserek száma Facebookon, akik inkább az Instagramot vagy Snapchatet használják.
  • A Pew Research kutatásai szerint pedig a Facebook-felhasználók 42%-a csökkentette a Facebook-használatát és aktivitását.

Ám vannak szép eredmények is!

De továbbra se felejtsük el, hogy a napi 37 perc is egészen kiemelkedő eredmény. Amit a marketing ki is használ. A B2C kampányoknál egy másik kutatás szerint a vállalkozók továbbra is a Facebookot preferálják leginkább hirdetési felületként.

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Akárhogy nézzük, a jelek szerint a Facebook továbbra is tartja magát a piacon. Hiszen még ha a rajta töltött idő a jelek szerint stagnálni is fog, így is 37 percen stagnál, ami a közösségi média legjobbja és még a feltörekvő Instagram sem fogja egy ideig megközelíteni.

Mi a tanulság?

Ettől függetlenül tanulság lehet az is, hogy valóban egyre fontosabb az Instagramra koncentrálni, hiszen a közösségi média marketingben és alapvetően a social mediában már abszolút kikerülhetetlen szereplő lett.

Főleg, hogy a rajta működő Instagram Stories nagyjából lassan külön életet él és teljes kampányok építhetők rá, illetve kontent tervezésnél is külön figyelmet érdemel. Főleg, ha az elköteleződésről van szó…

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Apropó, a Facebook szerint így éri meg használni az Instagramot:

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Persze azt is el kell fogadni, hogy a tinik már valóban nem a Facebookon tanyáznak, és ha velük akarunk kommunikálni, abban az esetben nem is a kék óriás lesz a legjobb megoldás.

Arra még mindig ott van az Instagram, a Snapchat… És persze a TikTok, mely az utóbbi egy évben teljesen beszippantotta a legfiatalabb korosztályt. Kár, hogy hirdetni nem lehet rajta. De amint ez is megtörténik, minden bizonnyal újra meginoghat az egész rendszer. Persze addig is ott vannak a TikTok-influencerek…

De ez már egy teljesen más történet.

Erről szóló cikkünket itt olvashatod el!

Forrás: Social Media Today