Kis közösségi média körkép a jelenről és jövőről
Egyes kimutatások szerint a Facebookra és a Snapchatre finom, de biztos hanyatlás vár, míg az Instagram a jövőben is hasítani fog. De ennél azért árnyaltabb a kép…
Az eMarket felmérései szerint a Facebook és a Snapchat is elkezd stagnálni a közeljövőben az USA-ban.
A Facebook és Snapchat stagnál, az Instagram hasít
A kimutatások szerint a Facebookon töltött átlagos idő 2017-ben érte el csúcsát, amikor is egy átlagfelhasználó napi 41 percet töltött a platformon. 2018-ban ez a szám 38 percre csökkent, és 2019-ben is tartani fogja magát. Utána viszont újabb csökkenés következik: 2020-ban és 2021-ben 37 percnél áll meg a mutató.
Hasonló sors vár a Snapchatre is, bár ott erőteljesebb lesz a stagnálás. Míg 2016-ban a Snapchaten eltöltött idő 24 perc volt, ez 2017-ben 26 percre emelkedett, ez az időtartalom pedig úgy néz ki még 2021-ben is ki fog tartani. Ez valahol jó hír a Snapchatnek, hiszen várhatóan népszerűsége nem fog csökkenni – ám figyelembe kell venni, hogy nőni sem. Így lehet, hogy a Snapchatnek egyszerűen meg kell békélnie az eddig elért eredményeivel.
Ez utóbbi viszont azért kelthet rossz szájízt a sárga szellemnél, mivel az egykori nagy konkurens, az Instagram – ami 2016-ban és 2015-ben is rosszabbul teljesített a Snapchatnél, és 2018-ban érte be a napi 26 perccel – viszont a jövőben erőteljes szárnyalásba kezd. 2019-ben a képmegosztón töltött idő 27 percre nő, 2021-ben pedig várhatóan eléri a 29 percet.
Ezzel a három nagy applikáció közül pedig csak az Instagramról lesz elmondható, hogy továbbra is képes a növekedésre ebben a tekintetben.
Van remény a Snapchatnél
Persze a Snapchat is léphet előre – hiszen eddig óriási probléma volt a platform számára az, hogy bár az amerikai Snapchat-felhasználók többsége Android-felhasználó, ők eddig pont hogy az iOS-appot feljesztették. A közelmúltban viszont elkezdtek ők is nagyobb hangsúlyt fektetni az Android-appra, amitől érthető módon nagy sikereket várnak.
Emellett további nagy fejlesztéseket is tervez a Snapchat, amivel még javíthat jelenlegi helyzetén.
Nő a Facebook, de nem mindegy hol
Fontos kiemelni, hogy bár a Facebook hamarosan stagnálni kezd, így is marad vezető social media-birodalom, hiszen várhatóan még 2021-ben is 37 percet fognak itt tölteni az emberek, az Instagram 29 percével szemben. Ez pedig statisztikailag továbbra is óriási különbség.
A Facebook lassú hanyatlása már csak azért is lehet meglepő, mivel a 2019-es első negyedéves kimutatásában éppen arról kommunikált, hogy továbbra is megállíthatatlanul növekszik és ez nem igazán fog változni a jövőben sem. Mindez pedig igaz is.
Ám ne felejtsük el, hogy a Facebook – leginkább a Facebook Lite-nak hála – leginkább az indiai piacra koncentrál, és ott is hódít. Ezek a mutatók pedig az amerikai piacról szólnak, ahol már a Facebook saját beszámolóján is látszott, hogy itt bár nem állt le a növekedés, de csupán néhány százalékra csökkent, csakúgy, mint Európában.
Ennek több magyarázata is van: egyrészt az adatvédelmi botrányok miatt az elmúlt időszakban sokan hagyták ott a közösségi média felületet, másrészt a Facebook már nagyjából teljesen kihasználta a két piacot – egyszerűen nincsenek olyan nagy tömegek, akik új regisztráltak tudnának lenni.
Ám amennyi mutató, annyi eredmény
Megjegyzendő, hogy a Facebook a közelmúltban másik három felmérésen sem szerepelt rózsásan.
- Az Edison Research Infinite Dial reportja szerint a Facebook 2017 óta 15 millió aktív felhasználót vesztett, ami az amerikai aktív felhasználók 6 százaléka.
- A Piper Jaffray 8600 tinit bevonó felmérése szerint 2016 óta drasztikusan csökkent a tinédzserek száma Facebookon, akik inkább az Instagramot vagy Snapchatet használják.
- A Pew Research kutatásai szerint pedig a Facebook-felhasználók 42%-a csökkentette a Facebook-használatát és aktivitását.
Ám vannak szép eredmények is!
De továbbra se felejtsük el, hogy a napi 37 perc is egészen kiemelkedő eredmény. Amit a marketing ki is használ. A B2C kampányoknál egy másik kutatás szerint a vállalkozók továbbra is a Facebookot preferálják leginkább hirdetési felületként.
Akárhogy nézzük, a jelek szerint a Facebook továbbra is tartja magát a piacon. Hiszen még ha a rajta töltött idő a jelek szerint stagnálni is fog, így is 37 percen stagnál, ami a közösségi média legjobbja és még a feltörekvő Instagram sem fogja egy ideig megközelíteni.
Mi a tanulság?
Ettől függetlenül tanulság lehet az is, hogy valóban egyre fontosabb az Instagramra koncentrálni, hiszen a közösségi média marketingben és alapvetően a social mediában már abszolút kikerülhetetlen szereplő lett.
Főleg, hogy a rajta működő Instagram Stories nagyjából lassan külön életet él és teljes kampányok építhetők rá, illetve kontent tervezésnél is külön figyelmet érdemel. Főleg, ha az elköteleződésről van szó…
Apropó, a Facebook szerint így éri meg használni az Instagramot:
Persze azt is el kell fogadni, hogy a tinik már valóban nem a Facebookon tanyáznak, és ha velük akarunk kommunikálni, abban az esetben nem is a kék óriás lesz a legjobb megoldás.
Arra még mindig ott van az Instagram, a Snapchat… És persze a TikTok, mely az utóbbi egy évben teljesen beszippantotta a legfiatalabb korosztályt. Kár, hogy hirdetni nem lehet rajta. De amint ez is megtörténik, minden bizonnyal újra meginoghat az egész rendszer. Persze addig is ott vannak a TikTok-influencerek…
De ez már egy teljesen más történet.
Forrás: Social Media Today