Hogy töltsük meg a Facebook oldalunkat érdekes tartalommal? (2/1)

Közzétéve: 2012. augusztus 01.

Ákost megkértük, hogy az előző nagy sikerű cikkét folytatva írjon picit bővebben az egyes marketing elemekről, segítve ezzel kevésbé jártas olvasóinkat egy hatékonyabb online kommunikáció megvalósításában. Ennek eredményeként született meg a cikksorozat következő része, a tartalomszolgáltatásról. Alább az ő írását olvashatjátok:

A Besocial.hu gyengéd, de erőteljes unszolására még pár további bejegyzéssel boldogítom az esettanulmányra éhes Facebook lapot is üzemeltető kisvállalkozókat. A mostani cikkben ahhoz nyújtok segítséget, hogy MIT írjunk a lapunkra (de mivel grafomán vagyok ezt két részletben fogom leírni), és azután pedig a MIKOR kérdésében adok majd tippeket.

Előjáróban annyit, hogy az én helyzetem nem egyszerű a termékem különlegessége miatt (amit ugye a múltkor elárultam, hogy elektromos kerékpár, és az ára, valamint az ismertsége/elfogadottsága sem teszi azt a rajongás tárgyává). Ezért a Facebook oldalam úgy építettem fel, hogy elsősorban szórakoztató, érdekes legyen a követőink számára, ezért cserébe nézzék el nekem a posztok között megbúvó pár hirdetésem, és érdeklődésükkel generáljanak megfelelő forgalmat a blogom és a webshopom számára. Ez segít, hogy a potenciális vásárlóim a google keresőben  (mert azt ugye mára már mindannyian tudjuk, hogy a Facebook felületén terméket eladni nem lehet…) könnyen rábukkanjanak a vállalkozásomra. Érted már a teljes kör működését, ugye? Igazi win-win szituáció a rajongóknak és az üzletemnek is… 🙂

Nekem nincs kutyám, ami felmászik mögém a biciklire, nem vagyok triál motorbajnok, aki az Audi eddig még be nem jelentett, titkos ebike-jával egykerekezik, mit tegyek tehát, hogy érdekes tartalmat kínáljak a hirdetésekkel összevadászott követőimnek?

Kulcsszavak

A múltkor már említettem, hogy mennyire utálom a Google keresőt, mert rákényszeríti a webes szereplőket, hogy kövessék a kereső algoritmusának logikáját – különben a(z előbb felmászott) kutya sem találja meg azt a tartalmat, amit fáradtságos munkával létrehoztál. Sajnos megint vissza kell térnünk a kulcsszavakhoz, ami a webes tartalom indexelésének alfája és omegája. Jó esetben tisztában vagy, hogy mi a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz legjobban  kapcsolódó kulcsszó, amit a potenciális vevőd a keresőben legnagyobb valószínűséggel használ, hogy a termékedhez jusson.

Ha nincs meg, akkor sürgősen szedd össze. Gondold végig, Te hogy keresnéd a termékedet,  keress rá a nálad jobb keresőbeli pozícióval rendelkező konkurenseid weblapjának kulcsszavaira (mivel én gugli mániás vagyok, a chrome-ban jobb gomb, „oldal forrásának megtekintése”, aztán nyisd meg a keresőmezőt egy CTRL+F-fel, és írd be, hogy „keywords”).  Ha összeírtál 20-30-at, akkor futtass egy Google Adwords kampányt egy hétig mondjuk, napi 1-2000 Ft-os limittel, és a legjobban szereplő kulcsszavakat válaszd ki az érdekes tartalmak kereséséhez. Pár nap alatt fogsz még a rendszertől is javaslatokat kapni más kulcsszavakra; érdemes ezeket is letesztelni. (talán nem érted, hogy jön ide az Adwords, de hidd el, a gugli olyan rendet vágott a neten, hogy mindennek a jó kulcsszó az alapja!)

Tartalmi források:

RSS feed: a kulcsszavakkal végezz keresést, és nézd meg azokat a hírportálokat, blogokat, fórumokat amik ezzel a témakörrel foglalkoznak. Én folyamatosan kutatom az elektromos kerékpárral kapcsolatos weboldalakat, jelenleg kb. 80 olyan lapot figyelek, ami a témába vág.  Mivel ezt képtelenség naponta végigolvasni, a bejegyzéseik kivonatait (RSS-feedjeit) futom át, amit a Google Readerbe töltök be. Ez 80-100 poszt naponta, amit az olvasók szemüvegén keresztül nézek; az előnézet alapján pár másodperc alatt eldöntöm, hogy ez érdekes lehet, vagy sem. Ha igen, már megy is az ingyenes Evernote-ba, ahol a weboldalak linkjét és előnézeti képét gyűjtöm. Az Evernote-nak van Chrome kiegészítője, így a böngészőmben egy gombnyomás, és már landolt is a hír az „aktáim” közé, ugyanis a webes cikkeket kategorizálni is lehet. Nekem van „blog poszt”-ebből írok az ebike blogomba, „facebook kép”, „facebook videó” – ezek szórakoztató tartalmak, „facebook post” – ez pedig olyan, ami nem éri meg, hogy blogbejegyzés legyen belőle, de érdemes felvenni, mert a témakörünkbe vág. Ilyen pl. a BMW új elektromos robogója, vagy az utólag az autóra felszerelhető elektromos hajtás.  Így jó pár hónapra előre el vagyok látva témával. És hidd el, ha ezt az egészet rutinszerűen csinálod, a keresés nem több, mint napi 10 perc!

Google Alerts: A nagy testvér másik hasznos szolgáltatása, aminek a segítségével folyamatosan bővítem a figyelt weblapok listáját (illetve a konkurencia tevékenységét is követem 😉 ). Egyszerűen meg kell adni a figyelt kulcsszavakat (egy kulcsszó/alert!), és levélben esténként megkapod az google által aznap indexelt weboldalak kivonatát.
Facebook: lájkolnád a konkurenciád? Ne csak azt, hanem valamennyi, a témáddal kapcsolatos facebook oldalt, hiszen ha oldalként vagy bejelentkezve, és rákattintasz a Facebook logóra, máris van egy tematikus listád a facebook bejegyzésekről, amin végigfuthatsz az újdonságokra vadászva. Ezzel két legyet is üthetsz egy csapásra; egyrészt elkerülheted, hogy ugyanazt a bejegyzést, amit a többiek már megjelentettek újra posztold (hiszen a követőid lehet, hogy a konkurenciád is lájkolják, és nem akarnak már lerágott csontot kapni), másrészt külföldi oldalak esetén exkluzív tartalmakhoz juthatsz.

Youtube/Vimeo: igen, tudom, hogy már fáradt vagy a kulcsszavak emlegetésétől, de megint ezek kellenek, hogy a releváns videókat kiszűrjük. Én heti egyszer ellenőrzöm a videómegosztó portálokat, beütöm a kulcsszavaimat, és a találatoknál az elmúlt hétre szűrök, és a megtekintések száma alapján rendezek  – elvégre a tömeg csak jobban el tudja dönteni, mi érdekli, mint én… 😉 Még egy megjegyzés: a Facebookon tapasztalataim szerint a felhasználóknak csak max. 2-3 perc hosszú videót tolerálnak. Hiába van a földkerekség legszebb ebike-on bemutatott hátraszaltója a tízperces videó utolsó 5 másodpercében, eszembe nem jutna, hogy ezt felrakjam a lapomra.

Google Képek: végszükség esetén innen is gyűjthetsz, de ezt én inkább akkor használom, ha megtaláltam a képemet, amit szeretnék felhasználni, de mondjuk nem jó pl. a felbontása. Két hasznos trükk amit én gyakran használok: ha megvan a kép, akkor a képre kattintva válaszd a „Hasonló képek” opciót, így több felbontásból választhatsz, még ha a kép tulajdonságai között nem is szerepel az eredeti kulcsszó, amit beírtál. A másikkal már több szorult helyzetet sikerült megoldanom; feltettem pl. egy gyönyörű tájon guruló bringás képet, és a kedves követők megkérdezték, hogy hol fényképezték a képet… Erre jó a képet képpel kereső opció; egyszerűen húzd rá a kereső sávra a képet, aminek az eredetét tudni szeretnéd, és máris megkapod honnan származik.

De ugye figyelsz, hogy a felhasznált anyagoknál ne sérts szerzői jogokat? 😉

Ha tetszett a cikk, és kapok ezért pár megosztást, akkor megírom a következő részt is, ami még mindig a MIT-tel fog foglalkozni; a szórakoztató tartalmak után sorra vesszük az üzleteddel kapcsolatos bejegyzéseket is.