Hogy töltsük meg a Facebook oldalunkat érdekes tartalommal? (2/1)

Ákost megkértük, hogy az előző nagy sikerű cikkét folytatva írjon picit bővebben az egyes marketing elemekről, segítve ezzel kevésbé jártas olvasóinkat egy hatékonyabb online kommunikáció megvalósításában. Ennek eredményeként született meg a cikksorozat következő része, a tartalomszolgáltatásról. Alább az ő írását olvashatjátok:

A Besocial.hu gyengéd, de erőteljes unszolására még pár további bejegyzéssel boldogítom az esettanulmányra éhes Facebook lapot is üzemeltető kisvállalkozókat. A mostani cikkben ahhoz nyújtok segítséget, hogy MIT írjunk a lapunkra (de mivel grafomán vagyok ezt két részletben fogom leírni), és azután pedig a MIKOR kérdésében adok majd tippeket.

Előjáróban annyit, hogy az én helyzetem nem egyszerű a termékem különlegessége miatt (amit ugye a múltkor elárultam, hogy elektromos kerékpár, és az ára, valamint az ismertsége/elfogadottsága sem teszi azt a rajongás tárgyává). Ezért a Facebook oldalam úgy építettem fel, hogy elsősorban szórakoztató, érdekes legyen a követőink számára, ezért cserébe nézzék el nekem a posztok között megbúvó pár hirdetésem, és érdeklődésükkel generáljanak megfelelő forgalmat a blogom és a webshopom számára. Ez segít, hogy a potenciális vásárlóim a google keresőben  (mert azt ugye mára már mindannyian tudjuk, hogy a Facebook felületén terméket eladni nem lehet…) könnyen rábukkanjanak a vállalkozásomra. Érted már a teljes kör működését, ugye? Igazi win-win szituáció a rajongóknak és az üzletemnek is… 🙂

Nekem nincs kutyám, ami felmászik mögém a biciklire, nem vagyok triál motorbajnok, aki az Audi eddig még be nem jelentett, titkos ebike-jával egykerekezik, mit tegyek tehát, hogy érdekes tartalmat kínáljak a hirdetésekkel összevadászott követőimnek?

Kulcsszavak

A múltkor már említettem, hogy mennyire utálom a Google keresőt, mert rákényszeríti a webes szereplőket, hogy kövessék a kereső algoritmusának logikáját – különben a(z előbb felmászott) kutya sem találja meg azt a tartalmat, amit fáradtságos munkával létrehoztál. Sajnos megint vissza kell térnünk a kulcsszavakhoz, ami a webes tartalom indexelésének alfája és omegája. Jó esetben tisztában vagy, hogy mi a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz legjobban  kapcsolódó kulcsszó, amit a potenciális vevőd a keresőben legnagyobb valószínűséggel használ, hogy a termékedhez jusson.

Ha nincs meg, akkor sürgősen szedd össze. Gondold végig, Te hogy keresnéd a termékedet,  keress rá a nálad jobb keresőbeli pozícióval rendelkező konkurenseid weblapjának kulcsszavaira (mivel én gugli mániás vagyok, a chrome-ban jobb gomb, “oldal forrásának megtekintése”, aztán nyisd meg a keresőmezőt egy CTRL+F-fel, és írd be, hogy “keywords”).  Ha összeírtál 20-30-at, akkor futtass egy Google Adwords kampányt egy hétig mondjuk, napi 1-2000 Ft-os limittel, és a legjobban szereplő kulcsszavakat válaszd ki az érdekes tartalmak kereséséhez. Pár nap alatt fogsz még a rendszertől is javaslatokat kapni más kulcsszavakra; érdemes ezeket is letesztelni. (talán nem érted, hogy jön ide az Adwords, de hidd el, a gugli olyan rendet vágott a neten, hogy mindennek a jó kulcsszó az alapja!)

Tartalmi források:

RSS feed: a kulcsszavakkal végezz keresést, és nézd meg azokat a hírportálokat, blogokat, fórumokat amik ezzel a témakörrel foglalkoznak. Én folyamatosan kutatom az elektromos kerékpárral kapcsolatos weboldalakat, jelenleg kb. 80 olyan lapot figyelek, ami a témába vág.  Mivel ezt képtelenség naponta végigolvasni, a bejegyzéseik kivonatait (RSS-feedjeit) futom át, amit a Google Readerbe töltök be. Ez 80-100 poszt naponta, amit az olvasók szemüvegén keresztül nézek; az előnézet alapján pár másodperc alatt eldöntöm, hogy ez érdekes lehet, vagy sem. Ha igen, már megy is az ingyenes Evernote-ba, ahol a weboldalak linkjét és előnézeti képét gyűjtöm. Az Evernote-nak van Chrome kiegészítője, így a böngészőmben egy gombnyomás, és már landolt is a hír az “aktáim” közé, ugyanis a webes cikkeket kategorizálni is lehet. Nekem van “blog poszt”-ebből írok az ebike blogomba, “facebook kép”, “facebook videó” – ezek szórakoztató tartalmak, “facebook post” – ez pedig olyan, ami nem éri meg, hogy blogbejegyzés legyen belőle, de érdemes felvenni, mert a témakörünkbe vág. Ilyen pl. a BMW új elektromos robogója, vagy az utólag az autóra felszerelhető elektromos hajtás.  Így jó pár hónapra előre el vagyok látva témával. És hidd el, ha ezt az egészet rutinszerűen csinálod, a keresés nem több, mint napi 10 perc!

Google Alerts: A nagy testvér másik hasznos szolgáltatása, aminek a segítségével folyamatosan bővítem a figyelt weblapok listáját (illetve a konkurencia tevékenységét is követem 😉 ). Egyszerűen meg kell adni a figyelt kulcsszavakat (egy kulcsszó/alert!), és levélben esténként megkapod az google által aznap indexelt weboldalak kivonatát.
Facebook: lájkolnád a konkurenciád? Ne csak azt, hanem valamennyi, a témáddal kapcsolatos facebook oldalt, hiszen ha oldalként vagy bejelentkezve, és rákattintasz a Facebook logóra, máris van egy tematikus listád a facebook bejegyzésekről, amin végigfuthatsz az újdonságokra vadászva. Ezzel két legyet is üthetsz egy csapásra; egyrészt elkerülheted, hogy ugyanazt a bejegyzést, amit a többiek már megjelentettek újra posztold (hiszen a követőid lehet, hogy a konkurenciád is lájkolják, és nem akarnak már lerágott csontot kapni), másrészt külföldi oldalak esetén exkluzív tartalmakhoz juthatsz.

Youtube/Vimeo: igen, tudom, hogy már fáradt vagy a kulcsszavak emlegetésétől, de megint ezek kellenek, hogy a releváns videókat kiszűrjük. Én heti egyszer ellenőrzöm a videómegosztó portálokat, beütöm a kulcsszavaimat, és a találatoknál az elmúlt hétre szűrök, és a megtekintések száma alapján rendezek  – elvégre a tömeg csak jobban el tudja dönteni, mi érdekli, mint én… 😉 Még egy megjegyzés: a Facebookon tapasztalataim szerint a felhasználóknak csak max. 2-3 perc hosszú videót tolerálnak. Hiába van a földkerekség legszebb ebike-on bemutatott hátraszaltója a tízperces videó utolsó 5 másodpercében, eszembe nem jutna, hogy ezt felrakjam a lapomra.

Google Képek: végszükség esetén innen is gyűjthetsz, de ezt én inkább akkor használom, ha megtaláltam a képemet, amit szeretnék felhasználni, de mondjuk nem jó pl. a felbontása. Két hasznos trükk amit én gyakran használok: ha megvan a kép, akkor a képre kattintva válaszd a “Hasonló képek” opciót, így több felbontásból választhatsz, még ha a kép tulajdonságai között nem is szerepel az eredeti kulcsszó, amit beírtál. A másikkal már több szorult helyzetet sikerült megoldanom; feltettem pl. egy gyönyörű tájon guruló bringás képet, és a kedves követők megkérdezték, hogy hol fényképezték a képet… Erre jó a képet képpel kereső opció; egyszerűen húzd rá a kereső sávra a képet, aminek az eredetét tudni szeretnéd, és máris megkapod honnan származik.

De ugye figyelsz, hogy a felhasznált anyagoknál ne sérts szerzői jogokat? 😉

Ha tetszett a cikk, és kapok ezért pár megosztást, akkor megírom a következő részt is, ami még mindig a MIT-tel fog foglalkozni; a szórakoztató tartalmak után sorra vesszük az üzleteddel kapcsolatos bejegyzéseket is.