Felkészültél a Karácsonyra? – A sikeres ünnepi kampány 12 titka

Közzétéve: 2012. november 19.

Ezúttal Mari Smith oldaláról hozunk egy írást, mely ad néhány jó tippet a közelgő ünnepek kihasználására közösségi média marketing szempontból!
Talán már nem korai beizzítani az ünnepi fényeket, és időszerű megkezdeni annak eltervezését, hogy hogyan használhatóak ki a legjobban a Facebook nyújtotta lehetőségek az ünnepek alatt! Az évnek annak a szakaszába léptünk, amikor sok vállalkozás az egész éves profitjának közel (vagy több mint) felét termeli ki, ugyanis ezekben a hónapokban könnyebben nyílnak a pénztárcák, legyen szó ajándékokról vagy jótékonykodásról. Milyen módszerekkel tudjuk ügyesen kihasználni az ünnepi időszakot a közösségi hálón? Ebben segít az alábbi 12 tanács.

1. Dekorálj!

Borítóképed és profilképed mindig alkalmazkodjon a nagyobb ünnepekhez! Ha így teszel, vizuálisan máris ráerősítettél arra, hogy a rajongóid ünnepi hangulatba kerüljenek!

2. Tervezz időben!

Ha webáruházat működtetsz, vagy körülményesen beszerezhető termékeket árulsz, mindenképp határozd meg azt a végdátumot, ameddig az összes rendelésnek be kell érkeznie ahhoz, hogy karácsonyig mindenki biztosan megkapja. Ugyanez vonatkozik a kuponos akciókra és a játékok, promóciók lezárására is: ha például karácsonyi ajándékkal kecsegtetsz egy játék nyereményeként, gondoskodj róla, hogy időben hirdess nyertest és valóban a fa alatt legyen Szenteste a tőled kapott ajándéka!

3. Döntsd el, milyen alkalmazás, játék, verseny hozhatja meg számodra a kívánt eredményeket az ünnepek alatt!

Alapvetően négyféle játékot különböztetünk meg a Facebookon: szövegbeküldős, képfeltöltős, videófeltöltős és minden egyéb (angol gyűjtőnevén „sweeptakes”, mely magában foglalja az összes könnyen játszható és látványos flash megoldást). Az első három több erőfeszítést igényel a rajongóidtól, viszont nagyobb lehet a relevancia és ezzel a vásárlóerő is, a negyedikhez viszont csak egy jó ötlet kell, és a híred máris vírusként terjedhet (erre kitérünk a 8. pontban bővebben).
Ilyen alkalmazásokat erre szakosodott cégek fejlesztői tudnak készíteni (pl. Be Social 😉 ), de ingyenesen elérhető alkalmazások is vannak.

4. Készíts listát kiemelt ügyfeleidről!

Állíts össze egy listát, és akik „jól viselkedtek”, legyen szó kiemelt partnerről vagy törzsvásárlóról: ajándékozz nekik még karácsony előtt extra kedvezményt vagy ingyenes kiszállítást!

5. Szellemülj át!

Ne csak valami sablonüzenetet fogalmazz meg, hanem tényleg alkalmazkodj az ünnep szellemiségéhez. A karácsony a családról, a barátokról és a szeretetről szól, lefordítva ezt a média nyelvére: ilyenkor mindenki szereti a másikat, nem csak azt, akivel különösen szoros a kapcsolata. Érdemes ezt az időszakot (például az Adventet) felosztani 4 hétre, és ezzel kapcsolatos akciókat hirdetni, később pedig beleszőni az újévi utalásokat is. Ha esetleg karácsonyig minden nap szeretnél valamivel kedveskedni a rajongóknak, használj adventi naptárt!
Mint már korábban írtuk, ilyenkor sok pénztárca kinyílik, és az emberek hajlamosak szélesebb körben ajándékozni, mint egyébként tennék.

6. Adakozz!

Az ünnepi szezon jó alkalom arra is, hogy karitatív szervezetekkel együttműködve gyűjtést rendezz. Legyen szó rászorulókról vagy egy induló projektről, egy ilyen lépés egyrészt becsülendő, másrészt új rajongókat hozhat az oldaladra.

7. Tedd szebbé mindenki karácsonyát!

Ha nincs időd rá, hogy különleges promóciót találj ki, vagy igazán ütős játékot, egyszerűsítsd le a dolgot és ajánlj fel egy 10% kedvezményre vagy ingyenes kiszállításra jogosító kupont mindenkinek, aki a rajongód! Ha igazán jó ajánlattal találod meg őket, vinni fogják a híredet a barátaidnak is. Ha nem csak az időd kevés, de a keret is, használj erre ingyenes alkalmazást.

8. Bíztasd a rajongókat, hogy terjesszék a tőled kapott lehetőséget!

Akár összehoztál egy jó alkalmazást, akár a tömeges kuponkiadást választottad, mindenképp bizonyosodj meg afelől, hogy az alkalmazás rendelkezik meghívási és/vagy megosztási lehetőséggel. Ha ki tudod bővíteni az appot úgy, hogy az új tagok megszerzéséért a meghívó felet még nagyobb kedvezményben/nyerési esélyben részesíted, az még hatásosabb.

9. Kezdd az Insights-nál!

A Facebookon rengeteg adatot osztanak meg a felhasználók különösebb kérés nélkül, és ezeknek az adatoknak a használatához még csak engedélyt sem kell kérnünk tőlük. Az Insightsból vidáman kiderül, hogy rajongóid összetétele hogyan alakul nem, kor, és lakóhely szerint. Ez alapján máris jóval többet tudsz róluk, és így a feléjük irányuló kommunikációdat is ennek megfelelően alakíthatod. Képzeld magad a célcsoportod helyébe, és gondold át, hogy mit szeretnél látni, olvasni, mivel szeretnél játszani és mit szeretnél nyerni Karácsony közeledtével, ha például 25 és 45 közötti nagyvárosi nő lennél!

10. Ne légy ünneprontó!

Ha közzéteszel egy kedvezményre jogosító kupont, melynek használatához a user köteles megadni az emailcímét, használd okosan a kapott adatot. Örülni fog a kuponnak, ne rontsd hát el az örömét azzal, hogy teljesen irreleváns (vagy túlzott mennyiségű) reklámlevéllel leped meg. Emlékezz rá, hogy azért lájkolta az oldaladat, mert a te termékeid érdeklik, maradj hát a témánál.

11. Hasznosíts újra!

Ha sok időt és pénzt áldozol egy ünnepi kampányra, próbáld meg úgy alakítani a dolgot, hogy a kampány elemeit (esetleg kis változtatásokkal) a következő években is használhasd. Ha például készíttetsz egy karácsonyi grafikát, ne tűzdeld tele évszámmal, így ugyanazt a mintát akár jövőre is felhasználhatod.

12. Tartsd be a Facebook szabályait!

Talán ez lehetett volna a legelső pont, de mivel az olvasók többsége valószínűleg már jártas a témában, így ezt a végére hagytuk. Az ismétlés kedvéért nézzük azért át a főbb szabályokat, melyek megszegése fejvesztés terhe mellett vállalható csak be:

  • ne használd játék futtatására a Facebook felhasználói interfészének elemeit, mint a like vagy a megosztás gombok (például szavazás helyettesítésére)
  • a nyerteseket minden esetben emailben értesítsd, esetleg postán vagy telefonon, de semmiképpen se tedd közzé teljes nevüket vagy adatlapjukat az üzenőfalon, és privát üzenetben se értesítsd őket nyereményükről
  • ne használj cselekvésre buzdító elemeket („szavazz”, „lájkolj”, „oszd meg barátaiddal”, stb.) valamint elérhetőségeket (emailcím, telefonszám, weboldal, postacím) a borítóképen

Összeállítottunk pár vevőcsalogató alkalmazás ötletet mi is, hogy segítsünk Neked egy hatékony karácsonyi kampány szervezésében, nézd meg itt: https://besocial.hu/karacsony

Ha szerinted kihagytunk valamit, bátran szólj hozzá kommentben, ha pedig tetszett a cikk, megköszönjük, ha megosztod barátaiddal is! Mindenkinek sikerekben gazdag karácsonyi kampányt kívánunk! 😉