Facebook Timeline vs. régi dizájn – avagy mit és hogyan látunk

Közzétéve: 2012. március 19.

Ezúttal egy érdekes írást hozunk nektek a sociableblog.com oldaláról, mely tudományos szempontból próbálja megvizsgálni, pontosan mit lát másképp a szemünk a régi és az új Facebook dizájnon! A cikket eredeti nyelven itt olvashatjátok, a magyar fordítást Tóth Ági kolléganőnknek köszönhetjük.

A Facebook és az ő változtatásai – ez a lemez úgy látszik, már le sem kerül a műsorrendről. A Facebook újdonságok iránti rajongását mi sem bizonyítja jobban, mint az eddigi talán legmonumentálisabb váltás, a Timeline bevezetése, mely alapvetően élettörténetünk elmesélésére hivatott.

Rengeteg olyan jellemzője van az Idővonalnak, mely egyetlen korábbi verzióban sem sejlett fel, gondolunk itt a hatalmas borítóképre, a kéthasábos üzenőfalra, vagy a kronológiai keresésre a korábbi posztokban. Az új dizájn azonban nem csak a használata során változtatja meg korábbi szokásainkat, de természetszerűleg azt is befolyásolja, hogy ezen mit nézünk és mit látunk meg először, illetőleg hogy mit figyelünk meg rajta leginkább. A Sociable Blog az EyeTrackShop program segítségével jutott az alábbi érdekes infók birtokába.

Az EyeTrackShop egy szemmozgást követő program, mellyel az vizsgálható meg, hogy egy felhasználó pontosan mit néz és mit lát egy weboldalon, hova téved először a tekintete és hol marad legtovább. Összehasonlítva a régi dizájnt és a Timeline-t, számos változás következett be abban, hogy tekintetünkkel hogyan pásztázzuk végig a felületet:

  1. Elsőként a borítóképet vesszük észre, ezt követi a profilkép, valamint a névjegy információk. Utoljára a kéthasábos üzenőfal kerül a látóterünkbe, ezt még a szponzorált  hirdetések dobozai is megelőzik. A korábbi dizájnban az első blikk azonnal az üzenőfalra tévedt, utána a személyes információkra a lap tetején, és csak ezután a profilképre. A hirdetések voltak az utolsók, amit észrevettünk, az Idővonalon azonban előbb ötlik a szemünkbe, mint a felhasználó/oldal bejegyzései.
  2. Tovább legeltetjük a szemünket a személyes információkon. Átlagosan 2,2 mp az az idő, amit a Timeline bevezetése óta erre szánunk, míg a régi profilon ezzel mindössze 0,6 mp-et töltöttünk (ez természetesen az első észlelésre vonatkozik, nem pedig minden egyes alkalomra).

Ezt a statisztikát remekül hasznosíthatják azok, akik igenis szeretnék, hogy a hirdetés kerüljön először a felhasználó szeme elé, így kialakítható lett egy olyan profil, ami az üzleti oldalaknak jobban fekszik, ugyanakkor jóval vizuálisabb elődjénél.

Következzen néhány olyan tipp, ami a rajongói oldalakon bevethető, ha az új dizájnt a javunkra szeretnénk fordítani.

  1. A borítókép az első, amit észrevesznek a látogatók, így jó, ha ez a kép egy letisztult, egyszerű üzenetet közvetítő, vizuálisan könnyen befogadható kreatív. Mivel ezen a szemünk tovább időz el, mint máshol, érdemes egyszerű, rövid, frappáns szöveggel is ellátni a képet, például a cég szlogenjével.
  2. Profilkép. Legyen szoros összefüggésben termékeiddel, kooperáljon jól a borítóképpel. Legyen jó minőségű, professzionális: mindenképp hozzáértővel készíttesd el – csakúgy, ahogy a borítóképet is.
  3. Bizonyosodj meg arról, hogy mindent a megfelelő időben publikálsz. Ha például új termék kerül bevezetésre, azonnal tedd közzé. A Timeline lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy 7 napra az első helyre tegyék (Pin to top) a kiemelt posztjaikat, amiket minden látogató azonnal észrevesz majd!
  4. A Timeline óriási előnye a tartalmak jóval nagyobb felületen történő megjelenítése. Semmiképp ne hagyd figyelmen kívül, hogy most a bejegyzéshez tartozó kép, és nem a szöveg lesz az első, ami a felhasználók figyelmét megragadja, így könnyebben kommunikálhatsz egy jól sikerült fotóval vagy videóval, és kevesebb energiát emészt fel az, hogy szöveggel próbáld megfelelőképpen elmondani, amit szeretnél.
  5. Mivel az Idővonalon a felhasználók tovább figyelik a névjegy dobozt, nem hanyagolható el ennek tartalma sem. Légy professzionális, szakszerű, és próbáld kreatívan kihasználni ezt a felületet is a megfelelő szöveggel és információkkal.

Ha tetszett a cikk, ne felejts el a tetszik gombra kattintani, ha pedig úgy gondolod, hogy ismerőseid is jó hasznát vennék a fenti tippeknek, add tovább nekik a megosztásra kattintva! 🙂