Dühöngő – Ahogy semmiképp ne játssz nyereményjátékot

Közzétéve: 2011. július 23.

Tegnap a Facebook-on böngészve került elénk egy nyereményjáték, amiről hirtelenjében nem tudtuk eldönteni, hogy tudatosan követ-e el minden hibát, amit lehet, vagy az alkalmazás készítői tényleg ennyire nem ismerik a Facebook szabályzatát? Úgy döntöttünk, írunk róla, mert a játékon meg tudunk mutatni jó sok hibát, amit nem szabad elkövetnünk, ha hasonlót szervezünk:

Már befejezett játékot ne hirdessünk!

Az egész történet ott kezdődött, hogy megláttuk ezt a hirdetést:

Rubint Réka oldalán képfeltöltős játék zajlik, erre azért lettünk nagyon kíváncsiak, mert napokon belül egy hasonló játékot fogunk indítani egyik oldalunkon és mindig jó a többiektől tanulni. Az oldalra érkezve hamar meg is találtuk a „Babafotó verseny” fület, cikkünk írásakor még mindig ott van. A kivitelezéssel most nem foglalkoztunk, szakmai ártalom talán, de rögtön a játék szabályzatát kezdtük el olvasni:

Már most látható, hogy egy nagyon tisztességesen összerakott alkalmazásról van szó, komoly dokumentáltsággal, ezért különösen fájóak a hibák, amiket látunk. Első és legfontosabb: a játék július 1-én véget ért! Vajon július 23-án mennyire érzi magát csalódottnak az az olvasó, aki nem a játékszabály olvasásával kezdte a látogatást, hanem előbb like-olt és lelkesedett, hogy játszhat? Vonjuk le ebből a tanulságot: Ha véget ért a nyereményjáték, gondoskodjunk arról, hogy a játékhoz szervezett hirdetési kampány se fusson tovább! Nem elegáns, az olvasóink becsapva érezhetik magukat.

Tartsuk be a Facebook szabályzatát!

Itt még nem értek véget bosszúságaink, lássuk a második pontot:  „A helyezés alapja az adott képhez leadott, a Facebook rendszerében rögzített érvényes lájkok száma.” Gyorsan megnéztük, mikor indult a vetélkedő, és láttuk, hogy a felhívás május 31-én jelent meg az üzenőfalon. Olvasóink már bizonyára tudják, hogy a Facebook – május végén már hatályos – játékokra vonatkozó szabályzatának 5. pontja nagyon egyértelműen fogalmaz: „You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.„, azaz tilos a Like gomb használata bármilyen szavazásra!
Ehhez képest a következő pontok részletesen foglalkoznak a Facebook like-ok számlálásának problémájával. Ezt marketing szempontból éreztük szerencsétlennek, de ezen már nem is akadunk fel. Nézzük viszont a következő érdekes pontot:  „A nyerteseket email-ben és/vagy Facebook-on értesítjük valamint megjelenítjük Rubint Réka rajongói oldalán is”. Ismételten idézzük a Facebook szabályzatának ide vonatkozó részét: „You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.„, tehát nem szabad a nyerteseket a Facebook-on keresztül értesíteni a nyereményükről, azaz tilos őket Facebook üzenetben, chat-ben, üzenőfalon értesíteni! Nem lapoztunk vissza, nem néztük meg, hogy történt az eredményhirdetés, csak remélni tudjuk, hogy a tényleges kapcsolatfelvétel email-en, vagy telefonon keresztül történt.

Ügyeljünk a részletekre!

Gyakran mondják, hogy ha el akarunk adni egy használt lakást, fessük ki, hisz a festés költsége pár tízezer Forintból megvan, viszont százezrekkel növelheti a lakás eladási árát. Talán a következő pár gondolat már kötözködésnek tűnik, de nem kerül sokba figyelni az apró részletekre és sokkal profibbnak tűnik majd az, amit csináltunk:

  • Legyünk egységesek! Vagy tegeződjünk, vagy magázódjunk, de ne váltogassuk! Példánkban az oktató videóban magázódik a fejlesztő, miközben a szöveg alatta tegező viszonyban íródott.
  • Kerüljük a túl bonyolult magyarázatot! A Játék szabályzatának 4. pontja, vastag betűvel kiemelve egy hosszú, valószínűleg a legtöbb kismama, kispapa, szavazó rokon számára érthetetlen leírás arról, miért nem stimmelnek a Like-ok. Felesleges, inkább találjunk ki valami áthidaló megoldást, ezzel nem tesszük érthetőbbé a rendszerünket.
  • Az oktató videónk legyen rövid és tömör! A játék menetében található beágyazott videó 20 perces! Vajon hány embernek lesz türelme 20 percen keresztül tanulni egy alkalmazás használatát? Ha a játékunk használata nem sajátítható el percek alatt, inkább dolgozzunk még rajta, ne várjuk el mindenkitől az alapos tanulási folyamatot!
  • Néha az egyszerűbb jobb! Ebben az alkalmazásban rengeteg munka van, ez fejlesztői szemmel, de talán hétköznapi felhasználó szemmel is jól látszik. Próbáltak a készítők mindenre figyelni, minden funkciót beletenni. A nyereményjátékoknál azonban nem kell a „mindent” nyújtanunk. Koncentráljunk a lényegre: egyértelmű, határozott utasításokkal vezessük végig a résztvevőket a játékon!
  • Ha vége a játéknak, hirdessünk nyertest utána vegyük le a játékot oldalunkról! Réka rajongói oldalán jelenleg 2 fül hirdet játékot, ebből egyik sem aktuális már, mindkettőnek lejárt a határideje!

Egy gondolat a végére…

Rajongókat gyűjteni nem könnyű, 1-1 sikeres nyereményjátékkal viszont nagyon szép eredményeket érhetünk el. Azonban a rajongószám növelése ne legyen az elsődleges szempont. Ne futtassunk olyan játékot, aminek kevés köze van vállalkozásunkhoz. És ne buzdítsuk rajongóinkat, hogy ilyen játékban vegyenek részt…

Sosem gondoljuk azt, hogy nekünk mindenben igazunk van, bizonyára sokan vannak, akik más véleményt képviselnek, mint mi. Cikkünket vitaindítónak is szántuk, bátran kössetek belénk, akár itt a kommentekben, akár a Facebook oldalunkon.
Ha pedig Te is egyetértesz velünk és örülnél, ha a Facebook-on is  a szabályok betartása mellett működnének a rajongói oldalak, nyomj egy Like-ot bejegyzésünkre! Itt szabad, ezt nem tiltja a Promotions Guidelines… 🙂