6 tipp, amivel a kisebb cégek is sikeresek lehetnek a közösségi médiában

Közzétéve: 2011. november 04.

A SocialMedia Examiner oldalán jelent meg egy írás, melyben 6 tipp segítségével a kisebb cégek is sikeresek lehetnek a közösségi médiában, ezt fordította le Nektek Tóth Ági. Nagyon sok dolog van, amit a kisebb cégek eltanulhatnak a nagyoktól és sok szempontból nincs is akkora különbség a kettő között, mint amekkorának elsőre tűnik. Az alábbi tippek segítségével nem feltétlenül nagy költségekkel, de sikereket érhettek el kisebb cégként is a Facebook-on:

1. Legyen terved és stratégiád!

A nagy cégek is előre terveznek, mielőtt elkezdenek tevékenykedni a Facebookon. Stratégiát állítanak fel, trükköznek, és megpróbálják előrevetíteni, milyen eredményekkel járhatnak majd erőfeszítéseik. A szemük előtt kizárólag a kitűzött cél lebeg, számításba véve azt, hogy ennek eléréséig milyen akadályokkal szembesülnek majd, és hogyan győzzék le azokat. Ezzel szemben a kisebb cégek sokszor csak azért hoznak létre rajongói oldalt a Facebook-on, mert látják, hogy mások is így csinálják, ugyanakkor elfelejtik a célokat és a stratégiát, ami azonban elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy siker koronázza próbálkozásaikat. Nagy valószínűséggel a kisebb cégek nem rendelkeznek munkaerő és anyagiak terén ugyanazokkal a kondíciókkal, mint amit a nagyvállalatok megengedhetnek maguknak, de ez korántsem jelenti azt, hogy ne tervezhetnének előre.

Először is át kell gondolnod, milyen eredményeket vársz a közösségi jelenléttől. Nagyobb forgalmat? Több eladást? Új hírlevél feliratkozókat? Vázold fel a céljaidat, és ennek megfelelően menedzseld az oldalt!

A Két Szerecsen Bisztró és Kávéház ajándék desszertet ad a hírlevél feliratkozóknak

2. Használj egyedi alkalmazásokat!

Biztosan láttál már ilyet nagyobb cégek oldalain. Ilyet akár ingyenesen (ShortStack), vagy nagyon kedvező áron (Wildfire) is készíthetsz.

Ezekhez általában nem szükséges különösebb programozói tudás, segítségükkel azonban funkcionalitásában és megjelenésében hasonló eredményre jutsz, mint a nagy cégek – költséghatékonyan. Az egyedi fülek és alkalmazások rengeteg lehetőséget nyitnak meg előtted, így butaság lenne kihasználatlanul hagynod őket!

Étlap fül (https://www.facebook.com/menutab/)

3. Helyezd a hangsúlyt az interakciókra!

A felhasználók figyelmet akarnak és reakciót, és ez az a terület, ahol igazán sokat tanulhatunk a nagyoktól (elsősorban külföldről)! Legyen szó akár nyereményjátékokról vagy különféle versenyekről, virtuális ajándékokról vagy olyan tartalmakról, amelyek megosztásra érdemesek, a nagyvállalatok általában tudják, hogy mit akarnak a rajongóik, és meg is adják nekik. Úgy látszik azonban, ez a lecke a kisebb oldalak üzemeltetőinél kimaradt. Létrehoznak egy rajongói oldalt, feltöltenek néhány fotót, némi infót, esetleg az aktuális akciót, és itt megállnak. A felhasználók nyilvánvalóan nem fognak rajongani egy statikus tartalomért.

Ha eredményes szeretnél lenni a közösségi médiában, azonosulnod kell a Facebook ars poeticájával és az azt használók igényeivel, csak így lesznek elkötelezett rajongóid és csak így érheted el, hogy folyamatosan kapcsolatban akarjanak maradni veled.

4. Légy elérhető!

A Facebook egy közösségi háló, és mint ilyen, az emberekről kell hogy szóljon, ami a kisebb cégek esetében is a leendő vásárlókat/ügyfeleket jelenti. A nagyobb cégek külön alkalmaznak olyan munkatársakat, akik kifejezetten arra hivatottak, hogy profi módon tartsák a kapcsolatot a közösségi oldalakon összetoborzott felhasználókkal.

Ezzel szemben a kis cégek tulajdonosai gyakran mindössze heti egy-két alkalommal lépnek be saját oldalukra, és még ezen látogatások alkalmával is igen ritkán válaszolnak közvetlenül a felhasználóknak. Te sem éreznéd jól magad abban a tudatban, hogy az ügyfeleid magukra hagyva kérdezgetnek az oldalon, és senki sem méltatja válaszra őket. Így ha már létrehoztál egy oldalt egy olyan hálón, ahol az emberek folyton egymással foglalkoznak, Te is tégy így, és ne sajnáld az időt a rajongóidra!

5. Cselekedj!

A visszajelzések kezelése és a legújabb fejlesztések felkutatása és implementálása egy nagyvállalatnál mind-mind a kommunikációs menedzser munkájának részét képezi. Ő elemzi az eredményeket, melyek után javaslatokat tesz jelentéseken és meetingeken keresztül, hogy a nagyvállalati bürokrácia dzsungelén átvágva végre eljusson a tényleges cselekvésig.

Vele szemben óriási előnyöd van kisvállalkozóként, hiszen a magad ura vagy. Jóval kevesebb visszajelzést kell kezelned, ami megadja neked azt a kényelmet, hogy Te magad foglalkozhass az igazán fontos dolgokkal. Reagálj, fogadd el a tanácsokat és a bókokat! Mivel nem kell meetingek eredményeire és felsőbb döntésekre várnod, akár azonnal eleget tehetsz bárminemű kérésnek, ha úgy ítéled meg, hogy az adott helyzetben épp erre van szükség.

6. Légy rugalmas!

A vállalati döntéshozatalt nem csak a jelentések és meetingek előzik meg, hanem köti a marketingstratégia is. A döntés persze így nemcsak elhúzódik, hanem bizonyos keretek közé is feszül, így a vállalati közösségi kommunikációnál nemigen beszélhetünk rugalmasságról. Itt megint csak hasznot húzhatnak a kisvállalkozások abból, hogy nem kell végigzongorázniuk az egész döntéshozatali procedúrát. Szeretnél estére összerántani pár embert az éttermedbe? Posztold ki a faladra, hogy minden vendéged, aki hivatkozik erre a bejegyzésre, este „egyet fizet-kettőt kap” akcióban részesül!

Túl nagy a készleted, és szeretnéd kiüríteni a boltot a következő szállítmány érkezéséig? Tegyél fel egy csak aznapra érvényes 25% kedvezményt biztosító kupont! A vásárlóid nyomtassák ki, vigyék magukkal, és vásárolják tele magukat még aznap! Neked is jó, nekik is jó. Az ilyen fogások érzékennyé teszik a látogatókat arra, hogy folyamatosan nyomon kövessék az akcióidat, és éljenek is velük. Meglásd, gyorsan meg fognak szaporodni a visszajelzések is, melyekre annyira áhítozol!

Hasznosak voltak a fenti tanácsok? Netán máris észrevetted, hogy bizonyos nagyvállalati eszközöket tudatosan vagy tudatalatt Te is beépítettél már kisvállalati stratégiádba? Kommentbe jöhetnek a tapasztalatok! Meg persze szeretjük a like-okat is… 😉