40 ok, amiért kitilthatnak a közösségi oldalakról!

Közzétéve: 2012. október 30.

A hubspot.com blogjáról hozunk egy hasznos írást, ami csokorba gyűjtötte azokat az okokat, amik valóban indokolttá teszik, hogy egy márkának ne legyen tovább maradása a közösségi oldalakon. Nem azokról a szokásokról lesz szó, melyek csak szimplán idegesítőek, sokkal inkább azokról, melyek a felállított szabályrendszernek nem tesznek eleget.

Egyik közösségi oldal sem működik tökéletesen, ugyanakkor a márkaoldalak üzemeltetőinek fontos tisztában lenni a szabályokkal – nagyon sokan ugyanis úgy szegik meg azokat, hogy nem is tudnak róla. Ebből kifolyólag sok esetben olyan oldalak kerülnek tiltólistára, akik egyébként becsületesen szeretnék végezni a munkájukat. Olvasd el az alábbi gyűjteményt az 5 legnépszerűbb közösségi oldal legáltalánosabb követelményeiről, és ha úgy látod, Te is a szabályszegők közé tartozol, most még gyorsan korrigálhatsz, mielőtt bajod lesz belőle!

A teljesség igénye nélkül néhány szabály alább, de ha alapos szeretnél lenni, elolvashatod a teljes irományt is, ide kattintva. http://pinterest.com/about/terms/

Kiemelve a lényeget:

Jogtalan cégnév-használat

Amikor regisztrálsz egy márkafiókot Pinteresten, valójában a cég nevében cselekedsz. Ha azonban nem állsz a cég alkalmazásában, nem lesz engedélyezve a fiókod. Amennyiben kiderült a szándékos vagy véletlen próbálkozás, a Pinterest kitilt téged a felületéről.

Jogvédett fotó közzététele

Nagyon fontos, hogy minden felhasznált kép vagy a sajátod legyen, vagy igazoltan jogod legyen a terjesztésére. Törekedj arra, hogy a képeket magad készítsd vagy készíttesd, illetve keress szerzői jogvédelemtől mentes fotót!

Automatizált Pinterest tartalom

Az olyan szolgáltatások használata, ami automatikusan tol ki tartalmat, re-pin-el vagy linkeket hoz létre, tilos. Minden akciónak és interakciónak a te verejtékes munkáddal kell megszületnie. Lehet, hogy szándékosan használtál automatikát, de az is lehet, hogy csak egy blogposztot tettél közzé, amiben tonnányi jól sikerült fotó található – a Pinterest-nek azonban ez pont elég indok arra, hogy utánajárjon, nincs-e szó például spamelésről.

Tartalomgyűjtés a Pinterestről

A fenti szabályhoz hasonlóan, nem használhatsz automatikus tartalomgyűjtő alkalmazást, ami a Pinterestről szedi le a képeket. Akár a blogodon, akár a Facebook oldaladon akarod használni, kizárólag manuálisan gyűjthetsz linkeket.

Kapcsolati adatok gyűjtése

Bármilyen kapcsolati adatot gyűjtünk is a Pinterestről, azt meg kell erősíttetni a felhasználóval: el kell mennie az oldalunkra és kitölteni egy feliratkozó form-ot, megadva az email címét. Az adatok automatikus gyűjtése szigorúan tilos!

Bejegyzések spam-elése

Amennyire nem szeretnéd, ha minden blogbejegyzésedet spam-ek árasztanák el a hozzászólásokban, pont annyira tilos kéretlen reklám üzenetekkel megtölteni a Pinterest bejegyzéseket.

Nem megfelelő linkelés

A Pinterest szeretné, ha azok az emberek, akik követik a fotóidat, megkapják róla a lehető legtöbb információt, mégpedig a helyesen elhelyezett link segítségével. Ha pinelsz egy képet, kattints a szerkesztésre, majd illeszd be a megfelelő helyre a linket. Ha bárhova máshova teszed az url-t, könnyedén bannolni fognak.

Kerüld a kitiltást!

Ugyanis a szabályzat szerint akivel ez egyszer megtörténik, örökre száműzve lesz az oldalról.

A LinkedIn szabályai nem olyan szigorúak, mint a többi közösségi portálé, talán épp a felhasználói köre miatt. Mindemellett van neki szabályzata (http://www.linkedin.com/static?key=user_agreement), aminek kivonatát itt olvashatjátok:

Ne lépj kapcsolatba ismeretlenekkel!

Komolyan. Elvileg akivel itt felveszed a kapcsolatot, már eleve ismerned kell, ne törd hát meg ezt a hagyományt, ha nem szeretnél bajt!

Ne posztolj a fórumba jogvédett tartalmat!

A jogvédett tartalom ugyan önmagában nem jár eltiltással, de a tartalmat minden valószínűség szerint el fogják távolítani. Ha gyakran teszel ilyet, az viszont már banolást vonhat maga után, úgyhogy mindenképpen ügyelj arra, hogy ne sértsd meg más tulajdonjogait azzal, hogy az engedélye nélkül tőle származó tartalmat teszel közzé!

Ne használd a LinkedIn-t tömeges emailküldésre!

Hiszen nem erre való. Ha mégis rajtakapnak, könnyedén kívül találod magadat az üzleti hálón.

Töltsd ki körültekintően a profilodat!

Ha ugyanis az adatokat a nem megfelelő helyre biggyeszted – teszem azt a név mezőbe a blogod url-je kerül – szintén tiltólistára kerülhetsz. Mindent az erre szolgáló mezőbe gépelj, ha jól szeretnéd csinálni.

Ne próbáld meg értékesíteni a felépített közösséget

Ha szert tettél egy viszonylag széles ismeretségi körre a LinkedIn berkeiben, eszed ágába se jusson megpróbálni eladni azt, ez ugyanis szabályellenes, és azonnali eltiltással jár.

Ne használj robotokat!

Se az ismerősi kör bővítésére, se másra. A többi közösségi portálhoz hasonlóan a LinkedIn-nél is alapvető elvárás, hogy a követőid körét organikus módon bővítsd.

Ne próbálj más képében tetszelegni!

Sok márka úgy próbálja kiiktatni a konkurenciát, hogy hamis felhasználót hoznak létre az ő nevükben. Semmi esetre se próbálkozz ilyesmivel, a dolog ugyanis nagyon könnyen és nagyon csúnyán üthet vissza rád.

A teljes szabályzatot eléred itt: https://support.twitter.com/articles/18311-the-twitter-rules# de ebből is összegyűjtöttük a lényeges pontokat!

Más nevében regisztrálsz

Ha így teszel, azzal félrevezeted a követőidet, a Twitter pedig nem lesz valami boldog ettől. A konkurencia hamis megszemélyesítése egyébként is igen aljas húzás, ha egy mód van rá, ne élj vele.

Jogvédelem alatt álló felhasználónevet használsz

Megint csak nem szép dolog, ha a konkurencia levédett nevét próbálod használni, hiszen amennyiben a név tényleg foglalt jogilag is, akkor a konkurencia képviseletében a Twitter fogja megvonni tőled ennek használatát. A csiripeknél is ügyelj arra, hogy ne használj védett tartalmat, hiszen könnyen eltávolíthatják ezeket, illetve a logót, amit jogtalanul használsz például a profilképeden.

Lefoglalsz egy felhasználónevet, majd tétlen maradsz

Semmiképp ne csinálj ilyet. Vagy találd ki, mire szeretnéd használni a Twittert, vagy várj a regisztrációval. Ha ugyanis befoglalod az áhított nevet, aztán inaktív maradsz a felületen, 6 hónap múlva a Twitter deaktiválja a fiókot. Ehhez kapcsolódva még egy dolog: nem foglalhatsz le csak azért egy nevet, hogy később azt eladhasd.

Fiókok és nevek adásvétele

Eltiltással fenyegetheti mind az eladót, mind a vevőt.

Jogosulatlan badge használat

A Twitter kis jelvényeket gyártott a Promoted Product és a Verified Account számára, ha ezeket bárhol máshol (és jogosulatlanul) használod, a profilodat könnyedén felfüggeszthetik.

Ismétled önmagad a posztokban

Ha a jelenlétedet azáltal próbálod fenntartani a Twitteren, hogy folyamatosan ugyanazt a tartalmat ismételgeted, nem csak a követőidet fogod felbosszantani, hanem magát a portált is. Ha a Twitter azt látja, hogy ismétlődő linkeket osztasz meg, le fog tiltani.

Robotkét viselkedsz

Akár követésről, akár leiratkozásról van szó, ügyelj arra,  hogy ne tömegesen, egyidőben szerezz követőket vagy iratkozz fel másokra, ugyanis ha a Twitter úgy találja, hogy az aktivitásod alapján robot vagy, ennek megfelelően bannolni fog téged.

Agresszív követő-toborzás

Semmiképp ne trükközz, hogy minél előbb minél több követő álljon mögéd, ez ugyanis szinte azonnali eltiltást von maga után.

Hashtag, vagy Trending Topic „ellopása” 

Ha a Twitteren egy #hashtag nagy népszerűségnek örvend, Te akkor se használd fel ezt arra, hogy irreleváns információt teszel közzé ezzel a hashtag-gel. Ha így teszel, hamar kívül találhatod magad a közösségi oldalról.

Szöveg nélküli tartalom

Ha folyton csak linkeket teszel közzé, és nem írsz melléjük kísérőszöveget, szintén hamar kívül találhatod magad a Twitter falain.

Igyekezz nem kiközösítetté válni!

Ha a felhasználók egy nagyobb csoportja elkezd jelenteni téged a portálon való aktivitásod jellege miatt, hamar a spam kategóriába kerülsz, következésképpen fájó búcsút kell majd venned a kék madárkától.

A teljes szabályzat elérhető itt: http://www.google.com/+/policy/content.html, a lényeget pedig alább olvashatod:

Hamis fiók

Ennek a létrehozása szinte mindenhol tilos, így itt is. Lépjünk tovább.

Játékok futtatása

Hopp, ez már érdekesebb! Nem, nem futtathatsz játékot, versenyt, promóciót, kupont, különleges ajánlatot a Google+ felületén, mindössze a hozzájuk vezető linkeket teheted közzé a faladon!

Agresszív követő-toborzás

A Twitterhez hasonlóan itt is árgus szemekkel figyelik, hogy hány embert veszel fel a körödbe, így légy óvatos a rajongók gyűjtésével, a kiugróan magas számok ugyanis szúrni fogják a Google+ szemét, és könnyen eltiltás lehet a vége.

A G+ gomb jogosulatlan használata

Csak úgy, mint a Twitter jelvényeit, ezeket sem használhatod fel máshol, hiszen megtévesztheti a követőket, kiváltképp például egy hirdetésben, kattintásvadászat céljából.

Kulcsszavak halmozása

A Google+ természetesen igen szoros összefüggésben áll keresésügyileg a Google-lal, így a kulcsszavak halmozása komoly büntetést von maga után. Ha szeretnél jobb helyet a találati listában, nem az a jó módszer, hogy minden G+-os megosztást telepakolsz kulcsszavakkal.

Jövedéki termékek promotálása

Ha olyan termékkel foglalkozol, mint például szeszes ital, gyógyszer, dohány, tűzijáték, stb, ezek népszerűsítésére nem  használhatod a Google+ felületét.

Inaktív fiók

Maximum 9 hónapig maradhatsz tétlen regisztrált fiókodban, ezt követően ugyanis a G+ visszaveszi a fiókot.

Talán a cikk legkényesebb része, a ráérősebbeknek itt a teljes szabályzat angolul: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Aki viszont szeretne legalább a főbb pontokkal tisztában lenni, annak itt van a kivonat:

Megtévesztő fiók létrehozása

Meglepő módon ez itt is elsőszámú tiltólistás tevékenység.

Robotok használata

Pontosabban „a Facebook engedélye nélküli használat” tilos, így hát amennyiben van jóváhagyásod a kék óriástól arra, hogy robotokat használj az oldalán, hát rajta!

Jogvédett tartalom használata

Sokáig büntetlenül csinálhatod, de el fog jönni a pont, amikor ez lesz a Facebookról való kitiltásod oka, úgyhogy inkább tartózkodj más szellemi termékének engedély nélküli felhasználásától!

Nem a megfelelő nevet adtad az oldalnak

A Facebooknak több szabálya is van arra vonatkozólag, hogy mi állhat az oldalad nevében. Az egyik fő szabály szerint azonban nem adhatsz az oldaladnak olyan nevet, ami egy általános szakkifejezés (legalábbis nem állhat önmagában), mint például a „pizza”. Az oldal neve kezdődjön nagybetűvel és ne tartalmazzon karakterszimbólumokat.

Helytelen adatgyűjtés

Mit is jelent ez pontosan? Azt, hogy világossá kell tenned, hogy ez a te üzleted, semmilyen módon nem hozható összefüggésbe a Facebookkal, és minden esetben meg kell szerezned a felhasználók beleegyezését ahhoz, hogy az adataikat további célokra begyűjtsd és eltárold.

Cselekvésre buzdítás a borítóképen

Nem szerepeltethetsz rajta árat, elérhetőséget, felhívást (lájkolj! töltsd le! hívd meg barátaidat!), különleges ajánlatot, kupont, kedvezményt.

Facebook alkalmazáson kívüli játék vagy promóció futtatása

Az egyik legfontosabb szabály, hogy játékot kizárólag harmadik alkalmazáson keresztül futtathatsz. Ez többek között azt is jelenti, hogy nem használhatod a Facebook felhasználói interfész elemeit játékok lebonyolítására, így például az üzenőfalra való feltöltés lehetőségét, a lájkolást vagy a megosztást. Ezen kívül nem értesítheted a nyerteseket Facebookon keresztül, kizárólag csak emailben.

Megszegted már valaha a fenti szabályok bármelyikét? Kihagytunk szerinted valamit? Véleményedet, tapasztalataidat várjuk kommentben, és ha tetszett a cikk, kattints a Tetszik gombra!