Így teljesített 2019 első negyedévében a Facebook, a Twitter és a Snapchat

Közzétéve: 2019. május 03.

Megérkeztek a három közösségi média óriás, a Facebook, a Twitter és a Snapchat 2019-es első negyedéves adatai. A Facebook még sikeresebb, a Twitter úgy néz ki, kezd feléledni, a Snapchat pedig lassan, de újra növekszik.

Facebook

Hiába minden botrány az információk hanyag kezeléséről vagy a fake news-ok ártalmas hatásairól, a Facebook gyönyörű számokat mutatott be 2019 első negyedévéről. A kék óriás mégnagyobb óriássá vált és úgy néz ki, egyszerűen képtelen abbahagyni a növekedést.

Havi aktív felhasználók

  • USA és Kanada: 243 millió
  • Európa: 384 millió
  • Ázsia-Óceánia: 981 millió
  • A világ többi része: 768 millió
  • Összesen: 2,375 milliárd 

A Facebook a tavalyi utolsó negyedévhez képest 55 millióval növelte a havi aktív felhasználók számát. Bár mindegyik régióba észlelhető valamennyi növekedés, a legaktívabb régiók e tekintetben Ázsia, Óceánia, illetve az olyan országok, mint Afrika. Ennek hátterében a Facebook Lite erőteljes elterjedése állhat, mely pont a fejletlenebb országok számára lett kifejlesztve: az applikáció kevesebb helyet foglal és kevesebb internetet is igényel. Európában és Észak-Amerikában minimális volt a növekedés: előbbiben 3, utóbbiban 1 millió. 

Napi aktív felhasználók

  • USA és Kanada: 186 millió
  • Európa: 286 millió
  • Ázsia-Óceánia: 600 millió
  • A világ többi része: 490 millió
  • Összesen: 1,562 milliárd 

2018 utolsó negyedévéhez képest a napi aktív felhasználók száma 39 millióval növekedett. Észak-Amerikában ez nem változott, Európában pedig 4 millióval nőtt, vagyis a fejlődés itt is lassúnak mondható. Nem úgy, mint a világ többi részén! Ázsia-Óceánia régióban 23 milliós, a világ többi részén pedig 12 milliós a növekedés. A válasz itt is a Facebook Lite térnyerése.

Szárnyaló India

A szép számok annak is a gyümölcsei, hogy a Facebook az elmúlt időszakban egyre jobban koncentrált az indiai piacra. Ennek pedig meg is lett az eredménye: míg 2015-ben a regisztrált felhasználók száma 135,6 millió volt, ez 2018-ban 281 millióra nőtt. A Facebook derűlátó számításai szerint a 2019-ben átlépik a 300 millió regisztráltat, 2023-ra pedig 444,2 millió felhasználóval számolnak. 

A Facebook még a 2018 utolsó negyedéves beszámolójánál tett ígéretet arra, hogy hamarosan bevezet egy „Family of Apps” felhasználói mérőszámot is, mely egyben kezeli a Facebook, Messenger, WhatsApp és az Instagram felhasználóit és mérőszámait.

Sajnos ez a hamarosan nem is lett olyan hamar, hiszen a beszámolónak még se híre, se hamva, ám rövid közlést azért biztosított a Facebook: a négy applikációnak összesen 2,1 milliárd napi felhasználója van, és 2,7 milliárd ember használja havonta legalább az egyik appot.

Pénz, pénz, pénz

Ha a piszkos anyagiakat nézzük, összetettebb a kép. Bár ha az elmúlt egy évet nézzük, a Facebook vagyona 26%-al nőtt, és jelenleg 15,08 milliárd dollárnál jár (4,3 billió forint), ám ez csökkenést jelent a 2018-as utolsó negyedévéhez képest, mikor a kasszában 16,9 milliárd dollár pihent. Ám ezek csak negyedéves adatok. A Facebook tervei szerint 2019 végére a vagyon 60 milliárd dollár lesz, ami kicsit érthetetlenül nagy cél.

A pénz legnagyobb részét mellesleg a hirdetésekből befolyó összegek adják: a 15,08 milliárd dollárból 14,9 milliárd származik belőlük, a maradék 165 millió pedig különböző más kifizetésekből.

Még néhány érdekes adat:

  • 30.000 alkalmazottat vettek fel moderátorként vagy a biztonsági csapat tagjaként
  • 2019 első negyedévében a hirdetések 93%-a mobilon jelent meg, ami 2%-os emelkedést jelent 2018 első negyedévéhez képest
  • A Facebook Stories felhasználók száma immár 500 millió, pont mint az Instagram Stories és a WhatsApp Status felhasználóinak száma. Vagyis a Facebook 1,56 milliárdos felhasználói körének egyharmada naponta fogyaszt Instagram Stories-tartalmakat

A Facebook mellesleg azt is jelezte, hogy 3 milliárd dollárt félretett a várható büntetések kifizetésére az adatszivárgások miatt.

Twitter

Bár a Twitterről sokáig gondolhattuk úgy, hogy végképp hanyatlóban van, a jelek szerint a madárka újra elkezd szárnyalni. Bár nagy marketingereje minden bizonnyal már nem épülhet fel Európában – illetve leginkább Magyarországon – ettől függetlenül nem szabad lemondani róla. A Twitter továbbra is az óriások között játszik. És ismét egyre sikeresebben.

Havi aktív felhasználók

A Twitter is jobban teljesített az elmúlt negyedévben, ám még mindig nem elég jól. Mindenesetre azt elmondhatjuk, hogy a platformon bevezetett változtatások úgy látszik, eredményesek. A havi aktív felhasználók száma 321 millióról 330-ra nőtt, ám ez még mindig elmarad az egy évvel ezelőtti 336 milliós számtól. Az amerikai felhasználók száma a negyedévben 2 millióval nőtt, ám egy évhez képest még mindig egymilliós lemadarásban van. Nemzetközileg a Twitter 7 millió új felhasználót gyűjtött negyed év alatt, ám még mindig 5 millió mínuszban van tavalyhoz képest.

Az Instagramhoz és Facebookhoz képest kicsi számok ezek, ám még mindig nagyobbak, mint amiket a Snapchat, Pinterest vagy LinkedIn produkál. Vagyis azok a nagy szereplők, amik nem a Facebook-család tagjai. 

Monetizable Daily Active Usage

Nézzük meg a napi felhasználókat is, melyeket a Twitter a Monetizable Daily Active Usage mutatók alapján mutat be – ez egy viszonylag új kategória, lényegében azokat a felhasználókat mutatja be, akik nem egy híroldalon olvasnak tweeteket, hanem a Twitter oldalán vagy alkalmazásán keresztül – ergó biztosan elérik őket a hirdetések.

Ez a mutató pedig szép fejlődést mutat: Egy év alatt az amerikai felhasználók száma 26-ról 28 millióra, negyed év alatt pedig 27-ről 28-ra nőtt, nemzetközileg egy év alatt 94-ről 105-re, negyedév alatt pedig 99-ről 105 millióra. Összesen így 14 milliós éves növekedéssel és 8 milliós negyedéves növekedéssel számolhatunk.

Ez az adat mellesleg könnyen lehet a Twitter legnagyobb büszkesége, hiszen meredeken növekszik: míg 2015 első negyedévében 93 millió volt, jelenleg 134 millió. Vagyis négy év alatt 41 millióval nőtt a felhasználók száma. A növekedés mértéke 40% az elmúlt három évben és 23% az elmúlt két évben.

Pénz, pénz, pénz

De nézzük a piszkos anyagiakat, melyek már annyira nem fényesek! Bár egy év alatt a Twitter értéke 665 millióról 787 millióra nőtt, az elmúlt negyedévben mégis pénzt vesztett – 2018 utolsó negyedévében 909 millió dollárnál jártak. A bevételek nagy része hirdetésekből jött: a 787 millió dollárból 679 millió.

A reklámbevételek jól megoszlanak az USA és a világ többi rész között. A 679 millióból 363 millió dollár érkezik az USA-ból és 317 millió más országokból. Itt azért némi eltolódás érződik az USA javára, hiszen az arány a 2018 első negyedévében 288-287 millió volt.

Az elköteleződés a Twitteren 23%-al növekedett.

Snapchat

A Snapchat már nem hozott olyan elképesztő számokat, mint a Facebook, ám az látszik, hogy az óriási nyomás ellenére, amit az Instagram, Instagram Stories és újabban a TikTok gyakorol rá, az app lassan, de biztosan újra erősödőben van. Korántsem szabad még lemondani a Snapchatről, főként, hogy új androidos applikációja miatt akár újabb aranykor előtt is állhat előtte. Bár lehet, leginkább Indiában.

A napi felhasználók száma 2019 első negyedévben 190 millió, mely 5 milliós növekedést jelent 2018 utolsó negyedévéhez képest, ám még is egymillióval kevesebb a 2018-as első negyedévhez képest – az akkori 191 millió napi aktív felhasználó mellesleg a Snapchat addigi legszebb száma volt. 

Az európai felhasználók száma jelenleg 61 millió, ami egy milliós növekedést jelent, de egy évvel ezelőtthöz képest 2%-os csökkenést. Az amerikai piac sem mozgolódott nagyon: a 80 millió napi aktív felhasználó egymilliós növekedést jelent az előző negyedévhez képest, ám egymilliós csökkenést 2018 első negyedévéhez képest. A világ többi részén egy év alatt 2%-os növekedés történt: 48 millióról 49 millióra emelkedett az aktív felhasználók száma egy év alatt. 

Várhatóan a következő negyedévben a Snapchat újabb rekordot üdvözölhet, hiszen egy hónapja sincs, hogy kiadta új androidos verzióját. Ez azért lehet fontos lépés, mivel az applikáció eddig leginkább az iPhone-felhasználókra koncentrált, Európában viszont inkább az Android-felhasználók vannak többségben. Vagyis kicsit frissülhet az európai piac.

Ám erre nem szabad mérget vennie a sárga szellemnek: a Snapchat „helyét” ugyanis Európában már évek óta elfoglalta az Instagram Stories, ráadásul belépett a piacra a TikTok is, mely már most sikeresebb a Snapchatnél.

Igaz, nem is Európában kell mindenképpen gondolkodni. Az androidos verzó fejlesztésével a Snapchat Indiát is megcélozza, az országot, ahol 1,37 milliárd felhasználó érhető el, jelenleg az Instagram második legnagyobb piaca és amely mint fentebb láthattuk, gyönyörű számokat hozott a Facebook számára is. Oh, és az Androiddal működő telefonok aránya 90%.

A Snapchat továbbra is a fiatalok applikációja. Az amerikai 13-24 éves korosztály 90%-a és a 13-34 éves korosztály 75%-a használja az alkalmazást, melynek köszönhetően marketingértékéből nem vesztett a tengerentúlon, igaz ebből a szempontból Európában sem. Igaz, itt fontos megjegyezni, hogy a legveszélyesebb versenytárs, a TikTok jelenleg nem szállt be a hirdetői versenybe. 

Pénz, pénz, pénz

Az anyagi helyzet itt is homályos. 2018 első negyedévéhez képest a vagyon 39%-al nőtt, 1,21 milliárdról 1,68 milliárdra, ami nagyjából 370 millió dollár profitot jelent. Ez mind szép és jó, ám előző negyedévben a vagyon 2,09 milliárd dollár volt, vagyis a 2018 első negyedévében megindult folyamatos növekedés megtorpant, és csökkenésbe váltott át.

A legnagyobb profitnövekedés a világ többi részén volt megfigyelhető (68%), melyet Európa követ 47%-al, majd 34%-al Észak-Amerika. A legtöbb pénz ettől függetlenül továbbra is Észak-Amerikában van: 320 millió dollár bevételből 226 millió innen eredeztethető, és 47-47 millió Európából és a világ többi részéből. Ez pedig jól bizonyítja azt, hogy mennyire is szüksége van a Snapchatnak arra, hogy szélesítse spektrumát.

De jöjjön még néhány érdekes szám! 

  • A Discover immár 450 prémium csatornát tartalmaz világszerte
  • Több mint 50 új műsort és Publisher Stories tartalmat indítottak el nemzetközileg
  • Megduplázták az Észak-Amerikán kívüli Discovers-tartalomgyártók számát
  • 10 új Snap Originals tartalmat is gyártanak
  • A felhasználók napi 250 millió percet töltenek az AR-tartalmakkal, ami 10%-os növekedést jelent

Forrás: