12 legjobb magyar étterem social média jelenléte

Közzétéve: 2018. március 04.

Ahogy minden évben, úgy idén is kihirdették február közepén a Dining Guide Év Étterme Díjait. Amellett hogy magánemberként a gasztronómia rajongói vagyunk, közösségi média szakemberként is szerettük volna megvizsgálni ezeknek a helyeknek a social aktivitását.

Minden iparágban növekszik a social media szerepe, így az éttermek számára is napjainkban szinte kötelező Facebook oldalon kommunikálni a leendő-, vagy törzsvendégekkel.
Úgy gondoljuk, hogy azok a vendéglátóhelyek melyek a szakma számára ennyire komoly elismeréssel bírnak, a social aktivitásaik alapján is példamutatónak kell(ene) lenniük.
Ahhoz hogy ezt objektíven meg tudjuk vizsgálni, létrehoztunk egy kifejezetten rájuk szabott értékelési rendszert, mely alapján megvizsgáltuk a 2018-as közösségi média jelenlétüket.
Cikkünk első részében ezt az értékelési rendszert mutatjuk be.

Ezek voltak az értékelési szempontjaink:

  1. Megfelelően feltöltött profil-, és borítókép – 5 pont
    Nem egy szórólap vagy étlap van feltöltve, hanem a technikai paramétereknek megfelelő szerkesztett kép (képarány, mobilra is optimalizált kivitelezés stb.).
  2. Rendszeresen (legalább 3 havonta cserélt borítókép) – 5 pont
    Kifejezetten kellemetlen ha tavasszal még egy előző nyári fotó van feltöltve borítóképként és nincs aktualizálva.
  3. Elérhető Értékelések (Review) tab – 5 pont
    Egy étteremnél kifejezetten fontos az értékelések fül megléte. Sokan félnek a megfelelő visszajelzésektől és a kritikától, ezért egész egyszerűen kikapcsolják ezt a lehetőséget. (Erről a funkcióról itt írtunk.)
  4. Kezelik az itt érkező visszajelzéseket – 5 pont
    Nem félnek egy-egy negatív kritikára rákérdezni vagy kezelni azt.
  5. Lehet-e üzenetet küldeni az oldalnak – 5 pont
    Mivel a közösségi média alapja a párbeszéd, ezért fontos hogy az éttermek se csak egyirányú kommunikációt folytassanak. Ennél a pontnál azt vizsgáltuk hogy van-e egyáltalán üzenetküldési opció az oldalnál.
  6. Milyen gyorsan válaszolnak az üzenetekre (Facebook értékelése) – 5 pont ha órákon belül, 3 pont ha 1 napon belül
    Nem elég hogy üzenetküldési opció legyen az oldalon, még fontosabb hogy a küldött üzeneteket meg is válaszolja valaki. A felhasználói élményre kifejezetten nagy hangsúlyt fordít a Facebook is, így bárki láthatja az oldalnál, hogy milyen gyorsan válaszolnak az adminok. Ez történhet néhány percen, órán vagy napon belül.
  7. Az étlap fel van töltve a Facebook oldalra – 5 pont
    Manapság nagyon sokan csak Facebookon keresnek és nem látogatják meg egy cég honlapját. Éppen ezért fontos hogy egy étterem esetében az étlap is fel legyen töltve valamilyen formában.
  8. About rész megfelelően ki van töltve – 5 pont
    Itt van lehetőség a legtöbb adat megadására, éppen ezért fontos megfelelően kitölteni. Megadni a telefonszámot, a pontos címet, a honlap elérhetőségét, kategóriát, árfekvést stb.
  9. Jó minőségű fotókat, videókat használnak az oldalon – 5 pont
    A rossz minőségű fotók és videók sajnos sokkal többet tudnak ártani egy oldalnak mint azt elsőre sokan gondolnák. Mivel az étteremben nagyon fontos az ételek fotói mellett az enteriőr is, ezért az ezeket bemutató jó minőségű fotók és videók elengedhetetlenek.
  10. Videós tartalmak az oldalon – 5 pont
    A képes tartalmak mellett nagyobb elérést és jobb elköteleződést lehet elérni a videós tartalmakkal, ezért ha ilyet találtunk az oldalon, azt 5 ponttal értékeltük.
  11. Egyéb social csatornák össze vannak kötve a Facebook oldallal (Instagram, Tripadvisor stb.) – 5 pont
    Mivel a népszerűbb éttermek látogatói sok esetben turisták is lehetnek, ezért fontos hogy az általuk használt egyéb social csatornák is megjelenjenek a Facebook oldalon.
  12. Instagram oldal – 5 pont
    A Facebook jelenlét mellett egy manapság komoly tervekkel rendelkező vállalkozásnál már az Instagram oldal is elengedhetetlen. Ez kifejezetten igaz a gazdag képi anyaggal rendelkező éttermekre. Mivel jelenleg több mint 1,7 millió regisztrált magyar felhasználó van ezen a csatornán, mi nem extra pontszámért, hanem elvárásként fogalmaztuk meg az Instagram oldal jelenlétét.
  13. Egyedi url be van állítva a Facebook oldalhoz – 5 pont
    Egy Facebook oldal létrehozásakor nem csak a nevet, hanem az egyedi url-t is le kell foglalni. Ez szinte alapelvárás, hiszen ezt később egyéb megjelenéseknél is lehet használni.
  14. Aktualizálva vannak a tabok, a nem használtak rejtve vagy törölve vannak – 5 pont
    Egy gondosan karbantartott Facebook oldalnál, arra is figyelnek, hogy a már régen aktualitását vesztett applikációk lekerüljenek az oldalról.
  15. Működő asztalfoglalási lehetőség – 5 pont
    Egy étterem esetében fontos hogy valamilyen formában asztalt lehessen ott foglalni. Ez lehet egy külön erre a célra telepített alkalmazás, de akár egy honlapra átirányító tab is, ahol elvégezhető a foglalás. Így tehát nem csak azt néztük meg hogy van-e egyáltalán ilyen opció, hanem azt is hogy az működik-e?
  16. Nem csak az ételekről, hanem a csapatról is vannak elérhető fotók – 5 pont
    Az étteremben dolgozó kollégák legalább annyira fontosak mint az ott felszolgált ételek. Éppen ezért elengedhetetlen hogy a social csatornákon ők is megjelenjenek.
  17. Életképek, kulisszatitkok megosztása – 5 pont
    Még nagyobb elköteleződést lehet elérni egy-egy oldalnál, ha megmutatjuk a vállalkozásunk emberi oldalát, azaz életképeket és kulisszatitkokat.
  18. Aktuális események kommunikációja (Farsang, Valentin-nap stb.) – 5 pont
    Megjelennek-e az aktualitások az étterem oldalán? Volt-e Farsangi, Valentin-napi vagy tavaszi/nőnapi ajánlat?
  19. Elérés – 10 vagy 5 pont
    2018-ban az organikus elérés maximum 1-2%. Ha ezt növelni szeretnénk vagy kifejezetten egyedi és kreatív bejegyzéseket kell készíteni, vagy hidetni.
    Mivel a vizsgálat során nem láthattuk, hogy egy-egy poszt meg volt-e hirdetve, ezért a bejegyzésekre kapott interakciók számát vettük alapul. Ha az interakciók száma magasabb 5%-nál, akkor valószínűleg szántak hirdetésre pénzt vagy ennyire elkötelezettek a követők, így 10 pont adtunk. Ha ez az érték 3% fölött volt, azt 5 ponttal jutalmaztuk. (A legutolsó 20 posztot vizsgáltuk.)

Külön pontszámot adtunk 2 esetben:

  1. Videós borítókép +5 pont
    A videós borítóképek kifejezetten jól tudnak működni egy étterem esetében, ezért ha ilyen van feltöltve, azt külön jutalmaztuk.
  2. Jó kategóriában van létrehozva az oldal (be lehet jelentkezni) +5 pont
    Egyre többen „csekkolnak be” Facebookon keresztül amikor meglátogatnak egy éttermet. Erre viszont csak akkor van lehetőség, ha a megfelelő kategóriában lett létrehozva az oldal.

Bármennyire is igyekeztünk pozitívan értékelni az éttermek social jelenlétét, mégis pontot kellett levonnunk 2 esetben:

  1. Szabálytalan játék: -5 pont
    Egy Facebook szabályainak nem megfelelő játék futtatása nem csak az oldal törlését eredményezheti, de komoly kellemetlenségeket is okozhat (sorsolás, nyertes kiválasztása, értesítése, nyeremény átadása stb.). Ha szabálytalan nyereményjátékot találtunk, a bosszankodás mellett 5 pontot is levontunk.
    (Itt írtunk a szabályos Facebook promóciókról.)
  2. 2 napnál régebbi üzenetek megválaszolatlanul: -5 pont
    2 nap a közösösségi média világában egy örökkévalóságnak tűnhet, főleg akkor ha a feltett kérdésünkre ennyi ideig nem kapunk választ. Mivel ez összeegyeztethetetlen egy vendéglátóegység működésével, ezért a csalódottságunk mellett itt is levontunk 5 pontot.

Összesen: 100 pont

Cikksorozatunk második részében hamarosan jelentkezünk a Dining Guide listája alapján első 6 helyezett étterem közösségi aktivitásának eredményével.

Ha nem akartok lemaradni róla, iratkozzatok fel a hírlevelünkre a cikk alatt, kövessétek Facebook oldalunkat és az Instagram csatornánkat is!

UPDATE:
A cikk első része itt olvasható.
A cikk második része pedig itt olvasható.