Befellegzett volna a márkáknak a Facebookon?

Közzétéve: 2018. január 21.

Pánikkeltő tartalmak, spekulatív teóriák és megosztó szkepticizmus – talán ezekkel a szavakkal írható le a legjobban a Facebook algoritmus változásai kapcsán kialakult pesszimista médiahangulat, amely a legnagyobb közösségi csatorna alapítójának bejelentésével kezdődött el.

Mark Zuckerberg a korábbi évek tradícióját követve január közepén bejelentette, hogy idén a felhasználók boldogságát tekinti prioritásnak.”

A Facebook első embere szinte utópisztikus hangulatban tájékoztatta az érdeklődőket egy új algoritmus bevezetéséről, amely reményei szerint a családtagok, barátok és ismerősök által megosztott tartalmakat fogja előnyben részesíteni a hirdetésekkel szemben. A hamis híreket, a politikai propagandát és a like vadász posztokat pedig teljesen háttérbe szoríthatja majd.

Rosszindulatú teóriák

Az elmúlt napokban több olyan rosszindulatú teória is napvilágot látott, amely mindenáron mögöttes szándékot próbált belemagyarázni a Facebook döntésébe, a következő kérdéseket boncolgatva:

  • „Visszaélne piacvezető hatalmával a Facebook, kiszorítva ezzel a hírügynökségeket a piacról?”
  • „Szándékosan verné fel a hirdetések átlagárát a közösségi csatorna, a kereslet és kínálat tudatos manipulálásával?”

A válasz: semmiképpen! Sokkal inkább tényleg arról van szó, hogy a vezetőség megreformálná és szerethetőbbé tenné a Facebook-ot. Nem érdemes tehát többet belegondolni a döntésbe, mint amennyit az valójában jelent.

Mire számíthatsz hirdetőként?

Gazdálkodó szervezet lévén a Facebooknak a jövőben is szüksége lesz a hirdetéseid által generált bevételekre, tehát a platformra 2017. után is kiemelt hirdetési felületként kell tekintened. Átalakulhat viszont középtávon a hirdetéseid struktúrája, hiszen a siker érdekében egyre inkább rá kell venned a felhasználókat a jövőben arra, hogy maguktól osszák meg a tartalmaidat. Ebben a következő típusú aktivitások lehetnek majd a segítségedre:

  • Edukatív tartalmak: A felhasználók tudását és képességeit fejlesztő tartalmak. Ilyen lehet egy edukatív chatbot vagy egy tudásszintet felmérő kérdőív, ahol a kiértékelésből tanulhat a felhasználó.
  • Gamifikáció: Játékos tesztek, oktatási anyagok maximális felhasználói élménnyel.
  • Videók: Rendszeresen megjelenő videók vagy streamline-ok aktuális témákról, amelyek interaktivitást generálnak (hozzászólások, kérdések) vagy értelmes közösségi vitát indítanak el a Facebookon.
  • Közösségi média ügynökségek: Tapasztalt, kifejezetten a közösségi kommunikációra specializálódott ügynökségekre, akik már az „ős-Facebookon” is szereztek tapasztalatot. Mark Zuckerberg szavai szerint ugyanis visszatér a Facebook a gyökerekhez!

Kik lehetnek a nyertesek és a vesztesek?

A változás vesztesei a kisebb gazdálkodó szervezetek lehetnek (kisvállalkozások, non-profit vállalkozások és magánszemélyként hirdető mikrovállalkozók) akik nem rendelkeznek akkora erőforrással, hogy kihasználhassák az új Facebookban rejlő lehetőségeket.

A nagy nyertesek azok a vállalatok lehetnek, akik rugalmasan kezelik hirdetéseiket és minél hamarabb elkezdenek reagálni a változásokra:

  • folyamatosan nyomon követik az új algoritmus bevezetésének hatásait,
  • új típusú hirdetéseket tesztelnek,
  • innovatív tartalmakat fejlesztenek,
  • a tapasztalatok tükrében tudatosan és rugalmas hozzáállással alakítják át a Facebookra szánt büdzséjük struktúráját.

Az eddigi tapasztalataink

Az általunk kezelt oldalakon egyelőre nem látszik, hogy bármiféle változás történt volna az algoritmusban, de minden üzleti oldalt kiemelt figyelemmel követünk nyomon, monitoring tevékenységünk folyamatos.

Egyetlen szakértőnk jelezte csupán, hogy a személyes profilján olyan oldalak kezdtek el megjelenni, amelyeket évekkel ezelőtt kezdett el követni, de a Facebook az utóbbi hónapokban, években nem tett be posztot tőlük a hírfolyamába.

A várakozások szerint egyébként akár néhány hónapba is beletelhet, mire széles körben alkalmazza majd a Facebook az új algoritmust.

Mit javaslunk?

Mérettől függetlenül minden Facebook hirdetőt a következőre buzdítunk:

  • A pánik csak káoszhoz vezet, ezért érdemes higgadtan és megfontoltan átgondolni a jövőbeni aktivitásokat.
  • Hiteles hírforrásokból kell tájékozódni, ellenkező esetben rossz következtetésekre juthatunk. Ilyen hiteles hírforrás lehet például Mark Zuckerberg Facebook oldala 😉
  • Folyamatként kezeljük a változást: Meglévő hirdetéseinket továbbra is futtassuk terv szerint, nem szabad elhamarkodottan drasztikus lépéseket tennünk!
  • Nyitni az új hirdetési lehetőségek felé: Mindazonáltal érdemes – akár csak teszt jelleggel – kipróbálni az újabb hirdetési lehetőségeket (chatbot, edukációs kérdőív, gamifikáció, streamline, stb) is, felkészülve ezzel a jövőbeni változásokra.
  • Egyeztetés a tartalomgyártó ügynökségekkel: Az ügynökségek – köztük mi is – kiemelt figyelemmel követik nyomon a változásokat. Az ügyfeleknek ezért érdemes a következő hónapokban intenzívebb szakmai kapcsolatot ápolni az ügynökségekkel, hogy azok minél jobban átadhassák mindennapi tapasztalataikat megrendelőinek.