A Facebook kitakarítja a hírfolyamból a spameket

Közzétéve: 2014. április 10.

A Facebook ma ismét fontos fejlesztésekről számolt be blogjában, amely a hírfolyamban megjelenő tartalmakat érinti. A változások eredményeként várhatóan jelentősen csökkennek majd a like vadász bejegyzéstípusok, a spam linkek, az oldalról-oldalra vándorló vicces képek és hasonló, kevésbé értékes tartalmak.

Erich Owens bejelentése alapján mostantól csökkentik azon posztok láthatóságát, melyeket az átlagosnál több felhasználó jelöl spamnek, vagy tilt le az hírfolyamából. Jellemzően az olyan oldalak bejegyzései érintettek ebben, amelyek szándékosan próbálják erőltetni a Like/Share/Comment funkciókat bejegyzéseikben, ezzel próbálva minél több emberhez eljutni organikusan, olykor teljesen értékelhetetlen tartalommal. A mostani algoritmus frissítés 3 kategóriát érint:

Like-baiting (Like kéregetés)

Tipikusan olyan bejegyzések, melyek arra kérik az olvasókat, hogy lájkolják, kommenteljék, vagy osszák meg a posztot, hogy ezzel minél több emberhez jussanak el. A Facebook felmérése szerint az ilyen típusú bejegyzések 15 százalékkal kevésbé relevánsak az olvasók számára, mint más, hasonló népszerűségű, de nem like vadász posztok. A mostani algoritmus frissítés jobban be fogja tudni azonosítani az ilyen típusú posztokat és azokat kiveszi a hírfolyamból, hogy ne lássák többen, mint az egyéb bejegyzéseket. Ez a frissítés – a Facebook nyilatkozata szerint – nem fogja érinteni az olyan oldalakat, melyek a posztokban párbeszédre bátorítják a követőket. Kizárólag olyan oldalak bejegyzéseit célozza, melyek túl gyakran élnek ezzel a Like kéregetéses technikával:

Gyakran ismétlődő tartalom

Az emberek a Facebookon gyakran megosztanak jó tartalmakat, de sokszor vannak olyan fotók, videók, melyeket újra és újra feltöltenek a felhasználók saját oldalaikra. A Facebook úgy véli, ezek az ismétlődő tartalmak kevésbé relevánsak az olvasók számára és rendszeresen jelentik a felhasználók magukat az ilyen ismétlődő tartalmakat posztoló oldalakat is a Facebooknak. Az új algoritmus a háttérbe szorítja ezen oldalak tartalmait, ezzel a felhasználók számára értékesebb anyagokat megjelenítve a hírfolyamban

Spam linkek

Egyre több olyan link jelenik meg bejegyzésekben, melyek nyelvezetben, vagy formázásban eltérőek a megszokottól, ezért arra késztetik az embereket, hogy kíváncsiságból rákattintsanak. Ennek eredményeként a felhasználók sokszor olyan weboldalakra jutnak, melyek nem tartalmaznak értékes információt, csupán reklám bannereket.
Annak mérésével, hogy az ezekre a linkekre kattintók közül hányan like-olják az eredeti bejegyzést, vagy hányan osztják meg azt az ismerőseik között, a Facebook könnyebben be tudja azonosítani az ilyen posztokat. A mai frissítéssel az ilyen típusú posztok láthatósága is jelentősen csökken majd.

Hogyan érinti ez az én oldalamat?

A Facebook oldalak legtöbbje nem spamel a hírfolyamban, így őket nem érintik negatívan a változások.  Egy kisebb része az oldalaknak, melyek rendszeresen és tudatosan gyártanak spamnek minősülő tartalmat a hírfolyamba, az elkövetkező hónapokban fokozatosan csökkenő elérést látnak majd. Ugyanakkor a Facebook igyekszik mindenkit megnyugtatni, hogy ezek a változások nem érintik azokat a tartalmakat, melyek valóban értékesek lehetnek az oldal követői számára.

Mi azért annyira nem nyugodtunk meg, kíváncsian várjuk a módosítás hatásait. Ti mit gondoltok róla?