5 Facebook probléma és megoldásuk

Közzétéve: 2013. május 06.

A Twitter, a Google Plus és a Facebook egyértelműen a TOP3 közösségi médiás csatorna, melyek közül valószínűleg mindhármat, de legalább kettőt használ az, aki számítani szeretne. Bár az első kettő is több millió felhasználóval rendelkezik, mégis a Facebook-ot kell kiemeljük a hármas fogatból, hiszen vitán felül nincs még egy olyan nagy erejű hálózat, mint a kék óriásé. Gondoljunk csak arra, hogy fel tudunk-e sorolni könnyedén pár olyan ismerőst, aki nem rendelkezik ott felhasználói fiókkal?

Nos, ez az oka annak, amiért minden vállalkozásnak és márkának szinte kötelező szintén jelen lenni ott. Ha a blogodnak, üzletednek még nincs rajongói oldala, akkor egy olyan felületet hagysz figyelmen kívül, amiben hatalmas potenciál rejlik.

Viszont attól még, hogy rendelkezel vele, semmi garancia nincs a sikerre. Az a nagy helyzet ugyanis, hogy a Facebook-on létrehozott rajongói oldalak hatalmas többsége észrevétlen marad, és még a 100 lájkot sem bírja begyűjteni. Nem olyan egyszerű ugyanis rávenni az embereket arra, hogy a Tetszik gombra kattintsanak, még akkor sem, ha elsőre annak tűnik. De még ha sikerül is összeszedni számos lájkolót, a Facebook buktatóit akkor sem kerülhetjük el. A cikk további része ezekről fog szólni, 5 olyan esetet vett górcső alá a socialmouths.com, amik miatt az egyszeri felhasználó hamar feladja a Facebook rajongói oldal üzemeltetést, holott van rájuk megoldás, amiket részletezni is fogunk! Kezdjük hát!

1. Nem jönnek a lájkok

Nyilvánvalóan a rajongótáborod legfontosabb összetevői a rajongók, azonban nem túl egyszerű begyűjteni őket. Pláne, mivel a Facebook kedvenc paradoxona szerint a rajongóid által tehetsz szert még több rajongóra, így hát 0-ról 100-ra mindig sokkal nehezebb felépíteni a bázist, mint mondjuk 100-ról 500-ra. Hogy indulj el? Hirdesd magad!

  • Tegyél like boxot a blogposztjaid alá! Természetesen az oldalsávba kihelyezett Facebook doboz is viszonylag jól működik, de a tapasztalatok szerint még jobb, ha a cikk alján helyezzük el a kapcsolódási pontot. Miért? Mert ha az olvasónak tetszett a cikk, nagyobb hajlandósága lesz a Facebookon is követni minket!
  • Oszd meg a bejegyzéseidet Twitteren! Ezek az emberek így közvetlenül a blogodra érkeznek, ahol – ha eléggé nyomod a Facebook csatlakozási lehetőséget – szintén érkezhetnek lájkok.
  • Ne félj Twitteren hirdetni a Facebook rajongói oldaladat! Hetente 1-2 alkalommal simán belefér, hogy hírt adj az elindulásról. Érdemes előre elkészíteni 3-4 szöveget, hogy ne mindig ugyanazzal reklámozd magad. „Tetszenek a Twitteres bejegyzéseim? Akkor csatlakozz Facebook oldalamhoz is még több újdonságért!” – vagy valami ilyesmi.
  • Használj Facebook Page Promoter Lightbox-ot! Ez a WordPress alapú plugin egy pop up ablakhoz hasonlóan kéri az olvasóidat, hogy csatlakozzanak rajongói oldaladhoz. Nagyon hatékony toborzási módszer, olvasottságtól függően hetente akár több száz új lájkolóhoz is hozzájuthatsz így!
  • Írj cikket arról, hogy elindulsz! Vond be a közönséget a kulisszák mögötti folyamatba, írj arról, hogy miért is lesz érdemes követni téged a közösségi hálón is.

2. Az emberek nem „beszélnek rólad”

A rajongóid számán túl van egy másik mérőszám is, ami meghatározó a rajongói oldalad sikerének mérésében, ez pedig a „beszélnek róla”, avagy a „talking about this” szám. Közvetlenül a borítóképed alatt, a rajongóid száma mellett találod. Mit is jelent pontosan?

Lényegében ez azoknak az egyedi látogatóknak a számát mutatja meg, akik az elmúlt napokban kapcsolatba kerültek a posztjaiddal. Lájkok, kommentek, megosztások, megjelölések. Ezekből könnyen megállapítható, hogy ha egy oldalnak több ezres rajongótábora van és mégis csak alig százan beszélnek róla, ott valami gáz van.

Az egyik lehetséges ok, hogy az oldal nem frissül. A másik ok pedig az, hogy frissül ugyan, de a megosztott tartalmak nem váltanak ki elköteleződést a rajongókból, nem készteti őket arra, hogy kapcsolatba lépjenek vele.

Hogy hogyan lehet mégis növelni a mágikus „TAT” számot? Íme néhány iránymutatás!

  • Növeld a posztok gyakoriságát. Ha csak egy vagy kéthetente osztasz meg valamit, úgy nem fog emelkedni ez a szám. Gondoskodj arról, hogy legalább heti 4-5 alkalommal, de inkább naponta többször tegyél közzé valamit az oldalon!
  • Ossz különböző típusú tartalmakat! A változatosság gyönyörködtet, és nincs ez itt sem másképp: egyik nap egy vicces fotó, másik nap egy kérdés, aztán jöhet a blogbejegyzésed linkje.
  • Buzdítsd őket cselekvésre! Nem csak az számít, hogy mit teszel közzé, hanem az is, hogy hogyan! Bátran írd a szövegbe, hogy lájkoljanak, ha egyetértenek a szöveggel, illetve hogy okvetlenül írják meg ők is véleményüket!

 3. Csak a kattintásokra mész

Senki sem szeret olyan rajongói oldalra érkezni, ahol csak blogposztok linkjeit találja. Se egy jó kép, se egy jó szöveg, csak a hivatkozások, amik arra várnak, hogy lekattintsák őket. Ez nem csak túl sok egyszerre, de ráadásul unalmas is. Még akkor is, ha az írásaid érdemesek az olvasásra, nem érdemes a Facebook-ot mintegy hirdetési felületként használni ezekhez, vagy legalábbis nem így.

A tartalom ugyanis lehet érdekes és hasznos, mégis, ha csak lélektelenül osztogatjuk őket, az a visszajelzéseken is meg fog látszani. Ezen kívül azt is érdemes számításba venni, hogy ha kattint is a felhasználó, idő kell neki ahhoz, hogy elolvassa, és eldöntse, tetszett-e neki a dolog. Hogyan lehetne megfordítani a dolgot? Dobd fel például egy jó képpel és egy, az íráshoz kapcsolódó érdekes információval, idézettel a posztot. Így nagyobb valószínűséggel kapsz valamiféle interakciót már a Facebook oldalon is, és jó eséllyel a kattintást is bezsebeled.

4. A rajongóid úgy érzik, nem is vagy ott

Viszonylag egyszerű módja annak, hogy megfogd a rajongóidat, ha az oldaladra érkezve azt érzik, hogy valóban ott vagy és élsz. A rajongói oldal kiválóan alkalmas arra, hogy egy kicsit megmutasson a személyiségedből amellett, hogy valójában egy márkát, egy üzletet, vállalkozást, szolgáltatást képviselsz.

Elméletben egyszerűnek hangzik, de hogyan csináld a gyakorlatban?

Ne csak kérdezz, válaszolj is! Ahogyan a való életben is, itt is meg kell legyen a kölcsönösség. Ha megkérdezed valamiről a rajongóidat, ne felejtsd el figyelni, mit válaszolnak, és esetleg reagálni rájuk valamit. Ha kifejezetten egy felhasználónak címzed a mondandódat, a @ (mention) segítségével taggeld őt, így biztosan kap róla értesítést. Arra se sajnáld az időt, hogy a kommentek alá egy-egy Tetszik-et nyomj. Semmi extra, de a rajongóidnak jól fog esni.

És szöveg. Minden poszthoz adj szöveget. Ha például megosztasz egy számodra érdekes hivatkozást, írd oda, miért ajánlod nekik. Neked mi tetszett benne, miért tartottad fontosnak, hogy megoszd, és esetleg kérdezd meg őket is, hogy nekik mi a véleményük róla. Nem nagy dolog ez sem, de ezek az apróságok nagy változásokat hozhatnak!

5. Túlterheled a rajongókat

Lehet sok érdekes posztod, viccesek is, érdeklődőek is, mégis mindegyiknél tudd, hol a határ. Még ha nagyon érdekes és népszerű tartalmat is szolgáltatsz, van az a mennyiség, ami már sok egy rajongónak. Ez pedig majdnem annyira káros, mintha semmit sem csinálnál az oldalon. Hogy miért? Azért, mert a túl gyakori állapotfrissítés, újabb és újabb linkek azt az érzést fogják kelteni a látogatóban, hogy ezt ma már látták, így szép lassan kialakul egy olyasféle rezisztencia a posztjaiddal szemben, hogy egész egyszerűen nem vesznek észre. A szemük kikerül a hírfolyamban.

Ez hasonlatos a magyarul szépen banner-vakságnak nevezett állapothoz, aminek a lényege abból áll, hogy mivel minden weboldal felépítése nagyjából azonos, és a hirdetések is nagyjából ugyanazokon a helyeken találhatóak, a látogatók annyira hozzászoknak a vizuális jelenlétükhöz, hogy a tartalmukra már nem is figyelnek oda. Mintha csak egy-egy keret lennének a tartalom körül.

Mégis mennyi a sok?

Témától is függ, de nagyjából a négy vagy több bejegyzés naponta, az már soknak tekinthető. Ez persze egyéni tapasztalatoktól is függ, így ne sajnáld rá az időt, hogy kitapasztald, neked és a rajongóidnak mennyi a megfelelő. Előfordulhat, hogy naponta egy is elegendő, és az is lehet, hogy öt se sok. Szánd rá az időt, hogy megtudd!

Végezetül…

…a fenti jó tanácsok mellé már csak egyet adnánk: találd meg az egészséges egyensúlyt a saját, és a hozott tartalmak között. Ne fókuszálj csak saját magadra, de ne is csinálj viccoldalt az oldaladból. Ugyanakkor, ha valami érdekes és sokan beszélnek róla, beszélhetsz róla te is.

Hasznosnak találtad a fenti tanácsokat? Ha úgy érzed, másnak is jól jönnének, kattints a Tetszik vagy a Megosztás gombra!  🙂