Mit tanulhatunk Boo-tól, a világ legcukibb ölebétől?

Közzétéve: 2012. december 15.

Ma Francisco Diaz-Mitoma cikkét hoztuk el nektek. Mit tanulhatunk Boo-tól a világ legcukibb ölebétől?

Az online marketing történetébe az idei év úgy fog bevonulni, hogy ez volt az év, amikor a cégek felhagytak a Facebook-os felhasználók esztelen felvásárlásának gyakorlatával. A cégek rádöbbentek, hogy több milliárd dollárt elkölteni a lájkok megvásárlására legalább olyan bizonytalan hatékonyságú cselekedet, mintha véletlenszerű email címjegyzékeket vásárolnának; hacsak nincs zseniális stratégiánk a közösségi médiában megjelenő tartalmunk menedzselésére, az egész csak pénzkidobás. A megszerzett rajongók enélkül ugyanis nem lesznek aktívak, és az üzlet szempontjából nem hoznak semmi értéket. A világ rájött, hogy a lájkok számával már nem mérhetjük az üzleti sikerünket, és erre a Facebook is fokozatosan rávezet minket (szerk.: bár a módszereivel nem mindannyian értünk egyet). A vállalkozásunk online sikere azon múlik, hogy milyen karakteres a kommunikációnk; meg tudjuk-e nevettetni, és (persze csak néha) ríkatni a követőinket.

Mit tanulhatunk a világ legcukibb kutyusától?

A lájkhajhászó vállalatok számára van egy érdekes leckém. Ma reggel a Ford Facebook oldala 27.186 Talking About értéket mutatott. 345.379-en beszéltek azonban Boo-ról, a „Világ legcukibb kutyusáról” (hozzátenném, hogy tényleg baromira aranyos). A kutya oldala egyszerű Facebook oldalként indult, mára már azonban egy marketing nagyágyúvá vált. Az öleb megjelenik a Beats by Dre kampányaiban, és már világméretű cégek is milliókat fizetnének azért, hogy vele reklámozhassák a termékeiket.

De hogy változott Boo milliárd dolláros üzletté? Egyszerűen azzal, hogy a szó szoros értelmében elbűvölő. Boo beragyogta az internetet, milliónyi lájkot (és óóóóóóóhhhht) gyűjtött, így a mamut cégek sem tudtak ellenállni neki. Az üzenet tehát, ha érdekes a karaktered, legyen ez a világ legédibb kutyusa vagy a legizgalmasabb férfija  akkor a lelkesedés magától fog kialakulni!

Nézzük meg a valódi konverziós rátát!

Ma már nem elég, ha csak a követők számát nézzük meg a Facebook oldalon. Bárki tud rajongókat vásárolni. Ami tényleg számít, az a brandünk iránt érzett lelkesedés.

Ha elosztjuk a Talking About értéket a követők számával, akkor megkapjuk az oldal tényleges konverziós rátáját. Íme itt van pár aktuális adat:

A fenti grafikon rámutat, hogy a közkedvelt, a rajongók számára tényleg lelkesítő cégek valós konverziós rátája alacsony. Az Apple és a Coca-Cola számára nagyon nehéz, hogy a rengeteg rajongójukat mozgásba hozzák. Viszont jól láthatjuk, hogy Boo-nak tökéletes a konverziós rátája; nagyon lelkes és lojális rajongói köre van.

Kockázat nélkül nincs üzlet!

Miért nem egy kreatív ügynökség vagy céges kampányfőnök találta ki a zseniális Boo figuráját?

A válasz az, hogy a legtöbb cég rendkívül óvatos, a márka imázsával kapcsolatban. A kreatív ügynökségekkel folytatott 10 megbeszélésemből 8 esetben azt hallom, hogy „meg kell védeni a brandet”.  Ha ennyire merev a megközelítés, akkor a vad, új ötletek sosem kerülnek megvalósításra. Így a cégek legtöbbje hagyományos, konzervatív eszközöket használ az új rajongók toborzására, mint pl. Facebook vagy Adwords kampányok, webes bannerek.

A márka egy élő, lélegző organizmus. A közösségi csatornákat arra kellene használni, hogy tartalmakat és a céget megszemélyesítő karaktereket osszunk meg rajta keresztül. Talán emlékszel még a virális Bodyform zseniális reklámára (miért hazudnak az intimbetét gyártók?). A Bodyform mindennel szembe ment, és vállalta a kockázatot. És jól jöttek ki a dologból. Ha a márkádnak egyetlen rossz bejegyzéstől is rettegnie kell, akkor valószínűleg nem építetted fel megfelelően, nem adtál mellé elég minőségi tartalmat. Rendszeresen hozz létre ilyeneket, és szórakoztasd a nagyérdeműt!

A cégünknél azt szoktuk mondani, hogy az idegesítő vagy vicces kampányok 80%-kal jobban teljesítenek, mint a szürke tartalmak. Ezért ez utóbbiakat sokkal drágábban lehet hirdetni.

A közönséged tényleg közönség

A leglelkesebb közösséget maguk mellett tudó Facebook-os márkák azok, amik túlmennek azon, hogy csak a saját termékeikről beszéljenek. Tekints úgy a követőidre, mint emberek, akik egy kis szórakozásra vágynak. Ne úgy, mint a potenciális vásárlóidra! Az emberek a Facebook-ra a következő okokból járnak:

  • Unatkoznak
  • Dolgoznak, és a háttérben fut a közösségi oldal
  • Ismerőseikkel akarják tartani a kapcsolatot

Vettem a fáradtságot, és megnéztem a Ford utolsó 20 bejegyzését. Teljesen mesterkéltek és erőltetettek voltak. Nem éreztem úgy, hogy ez egy dialógus lenne, inkább otromba vásári kikiáltásnak tűnt.

Valljuk be, nem fog senki odaülni, és azt mondani: „Óóóó, kíváncsi vagyok mivel jön ma ki a Ford, nézzük már meg a bejegyzéseit!”. A márka feladata az, hogy szórakoztasson. Különben könnyen a közösségi média süllyesztőjében találja magát. Üzenetünk tehát, hogy olyan tartalmakat generálj, melyek érzelmeket keltenek, mert ezeket fogják megjegyezni a rajongóid!

A közösségi marketing jövője: figyelemfelkeltő, ütős történetek!

A megfelelő tartalmak megtalálása mára az egyik legfontosabb kihívássá változott. Nem minden marketinges szakember tud történeteket mesélni. Tíz évvel ezelőtt a márkák marketing irányítója még tévé- és sajtóhirdetések menedzselésével töltötte az idejét. A világ azonban megváltozott, olyan üzenetet kell kitalálnia, ami elég kockázatos, hogy az emberek észrevegyék.

Még mielőtt elszaladnál, és felvennéd az első humoristát, aki a környékeden van, gondolkodj el még egyszer arról, hogy kik a Te valódi vásárlóid. Küldj ki A-B tesztes email-eket, használj különböző kommunikációs stílusokat és üzeneteket  a Facebook hirdetéseknél.  Ezek segítségével egy kicsit tudományosabban is megerősítheted a tipikus vásárlói körről szóló sejtésedet.

Az ötlet, hogy milliárdos cégek több millió dolláros kampányokat futtatnak történetmesélő személyiségekkel, ahelyett, hogy közvetlenül reklámoznának, első hangzásra badarságnak tűnik. Ennek ellenére a nevetés erősíti a legjobban a márka pozícióját a vásárlók fejében. Erre fognak emlékezni, amikor a pénztárcájuk után kell nyúlni…

Te mit gondolsz? Ez lenne a következő év stratégiája?