A tökéletlen Facebook: a legutóbbi fejlesztések hátulütői

Közzétéve: 2012. december 08.

Nagyon jó cikket olvastunk Andrea Vahl-tól, melyben arról ír, hogyan üzemeltessük a Facebook oldalunkat, hogy a rajongóink legnagyobb részét érjük el. A tanulság világos: oldal üzemeltetőként minden eddiginél keményebben kell dolgoznunk…

Facebook-os oldal üzemeltetéssel foglalkozó ismerőseidtől talán hallottad, hogy tele van a hócipőjük a Facebook változtatásaival.

Ha üzleted online marketinges eszközökkel szeretnéd sikeresebbé tenni, és fent vagy a Facebookon, akkor valószínűleg Te is csatlakoztál már az elégedetlenkedőkhöz. Belefáradhattál abba, hogy a mozgó célpont után loholj, amit a Facebook rángat az orrod előtt. Eleged van az új „funkcióktól”, amik cseppet sem segítenek a felhasználói élmény fokozásában.

És persze egy csomó embertől hallod a találgatásokat, hogy az új környezetben hogyan éred el legjobban a követőidet. Képeket, szöveget vagy linket kell-e posztolnod, hogy az üzenet több emberhez elérjen?

Vannak dolgok amik még mindig működnek – és nem is rosszul – a Facebook-on. De mielőtt ezeket végigvennénk, egy gyors alapozó képzés jön a Facebook mindent eldöntő mumusáról, az EdgeRank algoritmusról!

Mi az az EdgeRank algoritmus?

Biztosan hallottál már az EdgeRank-ről. Talán mondták azt is, hogy ennek ördögi ereje van; távol tartja a szuper bejegyzéseidet a rajongóidtól. Hogy őszinték legyünk, ez így igaz. Az EdgeRank a Facebook programja, mely eldönti, hogy az egyes emberek hírfolyamába milyen bejegyzések kerülnek be.

Egy átlagos Facebook felhasználónak 245 ismerőse van. Ha a felhasználó az ismerősei, a lájkolt oldalak illetve csoportok összes bejegyzését megkapná, akkor hírfolyama úgy nézne ki, mint a Twitter oldal; másodpercenként több új bejegyzés kerülne fel.

(Tudom, van olyan ember aki minden posztot látni szeretne. Erre még később visszatérek.)

A Facebook olyan, mint a Google. Csak a legérdekesebb dolgokat szeretné megmutatni a hírfolyamban, csak úgy, mint ahogy a Google is csak a legrelevánsabb találatok adja ki a kereséskor. Ezért a Facebook megfigyeli és elemzi, hogyan viselkedsz az oldalán, és ebből következtet, hogy mi is érdekel téged.

Ez itt az EdgeRank képlete:

ahol

  • u: az olvasó és a posztoló közötti kapcsolatra utal
  • w: a bejegyzés típusának súlyozó faktora
  • d: időfaktor, minél korábbi egy bejegyzés, annál kisebb ez a szám.

Mielőtt képlet miatt kitépnéd a hajad, segítek lefordítani: a friss és érdekes tartalom nyer. De van itt egy kis csavar: folyamatosan érdekesnek kell lenned! Hatoljunk egy kicsit mélyebbre, és nézzük meg az egyes elemeket.

A kapcsolati súlyzó azt mutatja meg, hogy az olvasó milyen gyakran kattintott az oldal korábbi posztjaira. Ha Beth barátom bejegyzéseit lájkoltam, megosztottam vagy kommenteltem, akkor a Facebook tudja, hogy Beth nekem fontos, így megmutatja a posztjait a hírfolyamomban.

De lehet, hogy Beth az én bejegyzéseimet unalmasnak és butuskának gondolja. Soha nem lájkolja vagy kommenteli őket. (A francba, Beth!) A Facebook ezért nem is teszi be a posztjaimat a hírfolyamába. Ugyanez van az általad lájkolt oldalaknál is, csak ott a folyamat egyirányban működik.

Tehát az oldalak üzemeltetőinek érdekes tartalmakat kell posztolnia, és ha ezért lájkolják, megosztják vagy kommentelik az elemeit, akkor a követők hírfolyamában továbbra is bentmaradnak.

A bejegyzés típusának súlyzószáma annak kedveltségét jelenti. Ez minél kedvezőbb, annál nagyobb az esélye, hogy a poszt bekerül a listába, még ha a kapcsolat az oldal és az olvasó között nem is olyan közeli. Tegyük fel, hogy a Denny’s étterem oldalának rajongója vagyok, bár sosem reagálok a posztjaikra. Egy nap az összes barátom kommenteli az új sajtos szendvicsüket. A Facebook úgy gondolja, hogy én is kiváncsi lehetek rá, ezért a hír megjelenik a hírfolyamomban.

Az időfaktor azzal számol, hogy milyen régen indították a bejegyzést. A Facebook általában friss tartalmakat mutatja, de egy korábbi bejegyzés, aminek magas a kapcsolati vagy a típustól függő súlyzószáma, még felkerülhet a hírfolyamba.

Miután most megbeszéltük, mi is az az EdgeRank, szeretnélek megnyugtatni, hogy a Facebook-on kívül senki nem tudja „megmérni”, hogy a Te oldalad milyen besorolásban van. A legjobb  mérőszámunk a People Talking About This (Emberek, akik beszélnek róla) szám.

A PTAT egy hetes gördülő mérésben a következőket tartalmazza:

  • Oldal lájk (rajongóvá válás)
  • Az oldalra való posztolás
  • Az oldal bejegyzésének lájkolása, kommentelése, megosztása
  • Az oldal kérdésének megválaszolása
  • Az oldal említése saját posztban
  • Egy fotó címkézése (tagging)
  • Az oldal helyszínére való bejelentkezés vagy más bejelentkezésének lájkolása vagy megosztása

Ezen tevékenyégek bármelyike tekinthető az oldallal való viszony jelének. És ezek mind megnövelik a kapcsolati súlyzó értékét.

Ha a PTAT értékedet elosztod a rajongóid összes számával, akkor ezt a százalékos számot összehasonlíthatod más oldalak eredményével. Egy egészséges Facebook oldalnál ez legalább 2% vagy annál magasabb.

Nos, most már tisztáztuk az elméletet. Vegyük végig a leggyakrabban hangoztatott megoldásokat, amelyek a Facebook rajongók elérésének növelésével kapcsolatosak!

A képek nagyobb lelkesedést váltanak ki, a szöveg több emberhez eljut

A képek olyan erősek, mint a faltörő kos, sokkal több kommentet, lájkot és megosztást kapnak, mint a többi típus. A HubSpot korábbi elemzése szerint a fotók 53%-kal több lájkot kapnak, mint a többi átlagos bejegyzés.

Csak egy icipici probléma van velük: a Facebook felhasználók naponta 300 millió képet töltenek fel. Ez rengeteg macskás képet jelent ám! 😉

Akkor ez az egész azt jelenti, hogy csak képeket kell feltöltened? Nem szükségszerűen…

A lapüzemeltetők már megerősítették, hogy a csak szöveget tartalmazó bejegyzések több ember hírfolyamába jutnak el.

Ha bemész az Insight analitikádba, és a Reach (elérés) oszlopra kattintva sorba rendezed a bejegyzéseket , akkor megnézheted, hogy ez a Te lapodra is igaz-e. A zöld szövegbuborék mutatja, hogy szöveges posztról van-e szó.

Akkor csak szöveges bejegyzést használj? Nem szükségszerűen. Az Insights-ban kattints a TAT számra, és meglátod, hogy melyik tartalom kapta a legtöbb reakciót. Az „Engaged User”-re is rendezheted a listád, akkor a felhasználói kattintások száma alapján rendeződik sorba. Valószínűleg ugyanazokat a bejegyzéseket fogod látni, bár az utóbbi esetben talán több „link” jellegű poszt is bekerül majd.

Akkor most mit is posztolj? Itt a válaszom: légy változatos! Mivel a szöveges posztok több rajongóhoz jutnak el, használd néha ezt a típust. Mivel a fotók nagyobb lelkesedést váltanak ki, posztolj ilyeneket is.

És mivel a blogodnak vagy a weboldaladnak forgalmat szeretnél, rakj fel linkeket is!

Csak egyet fogadj meg; rendszeresen ellenőrizd a statisztikáid, és ne hagyd, hogy mások mondják meg, mit posztolj! Találd ki mi a jó NEKED!

Az igazság a kiemelt bejegyzésekkel (Promoted Post) kapcsolatban

Sok ember gondolja azt, hogy a Facebook tudatosan korlátozza a bejegyzések láthatóságát, hogy az oldalak üzemeltetőit fizetett hirdetésekre ösztönözze.
A tény az, hogy a Facebook egy üzleti vállalkozás, és mint ilyen nyereség érdekelt. Nem gondolom, hogy hagyni fogják, hogy az üzleti oldalak egyszerűen elvándoroljanak a felületükről. Azt gondolom, hogy folytatódni fog az ingyenes és a fizetett szolgáltatások kötéltánca.
Amit biztosan tudunk, hogy a Facebook szeptemberben megváltoztatta az algoritmusát, és ezzel nagyon sok oldal elérési számai drasztikusan lecsökkentek. A Facebook folyamatosan próbálja finomhangolni az algoritmust – ez egy újabb érv, hogy az online marketinged ne csupán rájuk bízd.
A Facebook bejegyzések sosem érték el a rajongóid 100%-át. A fontos dolog az, hogy ha érdekes tartalmad van, akkor nagyobb részét fogod elérni a követőidnek, mint azok az oldalak, amik ezzel nem rendelkeznek. Tehát légy érdekes!

Ha van pár posztod, amit szeretnél, ha több rajongód is olvasna, akkor a Promoted Post hirdetés jó megoldás lehet erre. A kiemelt bejegyzés a rajongók hírfolyamába kerül.

Ha már itt tartunk, melegen javaslom, hogy ne kapcsold be az opciót, amivel a követőid ismerőseit célzod meg! Túl sok negatív visszajelzést láttam arról, hogy ezek az ismerősök nem kívánt tartalomként kezelték a bejegyzést, mert nem voltak célcsoportjai az adott oldal termékének!

NE válaszd ki a rajongók ismerőseit megcélzó opciót!

Mikor használd ez a hirdetést, és hogyan hozz ki a legtöbbet a beruházásodból? Azt javaslom, hogy csak akkor használd, ha az oldalad elérése drasztikusan csökken, vagy ha alkalmi marketing üzenetet szeretnél a rajongókkal közölni.

Ne feledd, hogy a bejegyzés, amit kiemelsz, legyen szórakoztató, érdekes és értékes a közönséged számára. Ha olyan tartalmat emelsz ki, amit a követőid nem akarnak olvasni, azzal semmire nem mész. Ez az eszköz jó lehet, hogy felrázd a követőidet, de ez csak akkor jó, ha lájkok, megosztások és kommentek tömkelege kíséri. Ezt pedig csak úgy érheted el, ha a tartalom „közönség-barát”. És még egyszer; csak nagyon ritkán használnám marketing  üzenetek közvetítésének céljára.

Mi van az érdeklődési körökkel?

Talán Te is láttad már olyan bejegyzést, amin az oldalak megkérnek, hogy rakd be őket az Érdeklődési Körök közé.

Na és ez segít? Igen – de mégsem. Az olvasónak emlékeznie kell, hogy rendszeresen rá kell klikkelnie a bal alsó sarokban lévő Érdeklődési Kör linkre. Az emberek nagy része ezt egyszerűen elfelejti.

Ha a felhasználó a listára kattint, akkor láthatja az ahhoz tartozó oldalak és emberek bejegyzéseit. De sajnos ez sem tökéletes. Ha a lista hosszú, akkor a Facebook ugyanúgy szelektál, ahogy a hírfolyamban, és nem mutat meg mindent. De felkérheted a rajongóidat, hogy vegyenek fel az érdeklődési körükbe, mert ez nem árthat…

Facebook oldalak feedjei

A Facebook nemrég vezette be ezt a változást, amely a felhasználó személyes profiljának főoldalára rak ki egy „Oldal Feed” nevű linket. Ez hasonló az Érdeklődési Körökhöz, de ebbe a Facebook automatikusan berakja a lájkolt oldalak bejegyzéseit. Csak annyit kell tenni, hogy ráklikkelünk és már jönnek is a posztok.
Ez sem tökéletes. (Ugye már kezdesz hozzászokni ehhez a mondathoz?) Én magam ellenőriztem és sajnos sok bejegyzés hiányzik, és a posztok néha nem időrendi sorrendben követik egymást. De még egyszer, ez is segíthet, hogy többen lássák a bejegyzéseid, ezért hívd fel a követőid figyelmét erre az opcióra!

Facebook oldal értesítések

Egy másik eszköz, amit a Facebook mostanában vezetett be az oldal értesítés. Ennek az a lényege, hogy ha az oldal új bejegyzést indít, akkor a felhasználó az oldal felső részén lévő földgömb ikonon keresztül értesítést kap. Ehhez azonban az kell, hogy a felhasználó az egeret az oldal „Tetszik” gombjára vigye, és a megjelenő menüből kiválassza az „Értesítések kérése” pontot.


Persze ez sem tökéletes. Az embereknek figyelni kell az értesítéseket, és ha sokat kapnak, akkor nem fogják elolvasni. Ezt a megoldást is rakjuk bele „az ártani nem fog” kategóriába, és használjuk nyugodtan.

A Facebook siker receptje

A recept az. hogy nincs recept!

A Facebook állandóan változik. És nem minden változás mutat a jó irányba. És a felhasználói élmény is más minden oldalon.

Mindenkinek más a közönsége, és másképp is válaszol a különböző tartalmakra. Elemezd a statisztikád, próbálj ki különböző dolgokat, és mérd az eredményességüket. A recept az, hogy jó tartalmat állíts elő, és  azt posztold, amire a követőidnek szükségük van!

Bár tudom, hogy ismétlem magam, de a történetünk tanulsága, hogy az on-line marketinged ne csupán a Facebookon alapuljon. Fordíts időt arra, hogy a rajongóidat megnyerd hírlevél feliratkozódnak. Kínálj nekik ingyenes anyagokat, webináriumokat és más nyalánkságokat!

És persze csak szórakoztató és érdekes posztokat írj. Nem hiába hívják közösségi marketingnek amit csinálsz.

Te mit gondolsz? A Facebook melyik szolgáltatása segíti a munkád? Mi őrjít meg? Oszd meg velünk a véleményed a kommentekben!