A Facebook megmagyarázza, miért nem jelennek meg a bejegyzések

Közzétéve: 2012. október 26.

A Facebook Studio oldalán Philip Zigoris, a Facebook mérnöke válaszol meg néhány olyan kérdést, mely sok oldaltulajdonos és admin fejében megfogalmazódhatott az elmúlt időszakban. Az alábbi hasznos írás olyan alapvető kérdésekre adja meg a választ, mint például, hogy az egyes felhasználók mit és mi alapján látnak saját hírfolyamukban. Olvassátok el, érdemes!

Rengeteg kérdés merült fel a rajongói oldalak üzemeltetői részéről azzal kapcsolatban, hogy hogyan dolgozik a hírfolyam, mi alapján osztja el a sima és a promotált rajongói posztokat, és hogyan tudja elérni a promotált bejegyzés az ígért nagyságú közönséget.

A hírfolyam elsődleges célja mindig az, hogy közönségének a lehető legrelevánsabb bejegyzéseket mutassa. A rajongói oldalak bejegyzéseit éppen ezért hasonló séma szerint válogatja a Facebook egy-egy felhasználó számára, mint a barátok posztjait: arra törekszik, hogy azt mutassa minden usernek, ami a usert valóban érdekelheti.

Egy igazán „jól sikerült” bejegyzés – legyen az egy ismerőstől vagy egy oldaltól származó – , mindenképpen nagyobb eséllyel jelenik meg a hírfolyamban, ezzel is elősegítve, hogy ez a felület továbbra is arra szolgáljon, amire való: hogy az embereknek olyan információkat továbbítson, amik valóban érdeklik őket.

Hogyan oszlik meg a hírfolyamban az üzenetek és hirdetések sokasága?

Az átlagos Facebook felhasználó az oldalon eltöltött idő legnagyobb részében a hírfolyam elemeiből gyűjt híreket, ezért kiemelten fontos, hogy már eleve az őt érdeklő információkat tárjuk elé. A hírfolyam posztjai barátoktól, rajongói oldalaktól, alkalmazásoktól származó posztokból tevődik össze, eloszlásuk pedig függ attól, hogy az oldalt néző felhasználó kivel, mivel kerül a leggyakrabban kapcsolatba a Facebookon, illetve hogy milyen sűrűn használja az oldalt.

Így gyakorlatilag egy már testre szabott hírválogatás várja őt a kezdőlapon, függetlenül attól, hogy csak pár órát, vagy akár pár hetet töltött távol a Facebooktól.

Mivel ilyen módon egy-egy felhasználó nem látja az összes bejegyzést, ami ismerőseitől vagy a rajongói oldalaktól származik, a Facebook hirdetési lehetőséget biztosít a márkáknak, hogy posztjaik nagyobb valószínűséggel jelenjenek meg azon felhasználók számára is, akik csak igen ritkán látogatják a közösségi hálót.

Üzletként elképzelhető, hogy előrukkolsz egy hihetetlen akcióval, vagy egy nagyon fontos új termékkel, így nyilvánvalóan az a célod, hogy erről minél több ember értesülést szerezzen. Amikor beharangozol egy ilyen fontos közleményt, a legegyszerűbb módja annak, hogy minél több embert érj el ezzel a poszttal, az az, ha közvetlenül a posztra hirdetsz rá (Page post ad).

A Facebook úgy alakítja a hírfolyamon megjelenő információkat, hogy egyre többet kelljen fizetni a rajongók eléréséért?

Valóban történtek bizonyos változások a hírfolyam elemeinek megjelenésében és összetételében, az alapvető működése azonban nem változott. Ahogy korábban is írtuk, elsődleges célunk olyan válogatott hírfolyam összeállítása a felhasználók részére, amivel a legnagyobb valószínűséggel lépnének kapcsolatba egyébként is – ez pedig a felhasználó egyéni elkötelezettségétől függ. Ennek a szintje pedig alapvetően határozza meg, hogy egy fizetett hirdetést „meg kell-e jeleníteni” egy adott felhasználónak, vagy sem.

Nagyon fontos megjegyezni, hogy nem csak a kifejezett interakciókat figyeljük egy-egy felhasználó esetében – tehát nem csupán azt, hogy kapcsolatba lépett/nem lépett kapcsolatba egy-egy bejegyzéssel – hanem azt is, hogy kiknek a bejegyzéseit rejti el, tiltja le, vagy jelöli spam-nek. Ezeket az apró interakciókat eltároljuk minden felhasználó esetében, akiknek így minden egyes belépéskor a nekik legmegfelelőbb, legrelevánsabb híreket tudjuk megmutatni. Ez a múltban is így volt, és a jövőben is így lesz.

Ez azonban nem változtat azon a célon, hogy miért és mire kell optimalizálni a rajongói oldalakat, és hogy mi jelenik meg pontosan a hírfolyamban: a népszerű, elköteleződést kiváltó posztok, az organikus és a fizetett hirdetések. Tekintet nélkül arra, hogy bejegyzésedből page post ad-et készítesz-e, vagy hirdetési támogatás nélkül teszed-e közzé, a hírfolyam mindig arra lesz optimalizálva, hogy a legmegnyerőbb bejegyzéseket mutassa a legjobb pozíciókban a felhasználóknak, a „felesleget” pedig kiszűrje. Ennek megfelelően az Insights-ban is azt láthatjuk majd, hogy a kevesebb interakciót kiváltó posztok organikus elérése is jóval alacsonyabb, ugyanakkor a magas elköteleződést kiváltó posztok jóval magasabb elérést teljesíthettek volna, ha hirdetéssel is megtámogatjuk őket.

A rajongói oldalak számára lefordítva ez annyit jelent, hogy továbbra is kulcsfontosságú feladat az, hogy figyeljék, rajongóik mely bejegyzéstípusokkal lépnek legszívesebben kapcsolatba, és ennek megállapítására még mindig az Insights a legmegfelelőbb. Segítségével megvizsgálható, hogy a képes, videós, sima szöveges, rövidebb, hosszabb, provokatívabb vagy éppen vitátkeltő bejegyzéseink hozzák-e a legtöbb interakciót. Olvass utána a posztolási javaslatoknak és trükköknek, és használd a bejegyzések targetálási lehetőségét is. Ha megtaláltad azt a bejegyzéstípust, ami a legjobban teljesít általában oldaladon, érdemes megtámogatni promotálással, hiszen így még nagyobb közönséghez érhet el üzeneted.

Hogyan gondoskodhatunk arról, hogy a hirdetés valóban elérje célközönségét?

A legbiztosabb hirdetési forma továbbra is a promotált poszt (page post ad), hiszen a legnagyobb elköteleződést ez váltja ki, a legtöbb interakciót ez hozza, így a hírfolyamban is ez jelenik meg a legnagyobb valószínűséggel kiemelt helyen.

Ezért fontos, hogy a hirdetés létrehozásakor minél pontosabban lődd be célközönségedet.

A targetálást így sokban finomítottuk a hirdetés létrehozási folyamatában, hogy nagyobb valószínűséggel juthasson el az üzenet a megfelelő közönséghez. Abban szeretnénk segíteni a különböző méretű vállalkozásoknak, hogy ne csupán a számukra értékes felhasználókat találja meg a fizetett hirdetés, de rá is jöhessenek, hogy mely bejegyzéstípusok váltják ki a legnagyobb elköteleződést, ezzel is arra ösztönözve az adminokat, hogy ezekből a típusokból gyakrabban posztoljanak.

Úgy gondoljuk, hogy az adminok és a felhasználók is akkor járnak a legjobban, ha a rajongói oldalak megtanulnak együttműködni rajongóikkal.