Így csinálod rosszul a Facebook marketinget

Közzétéve: 2012. szeptember 11.

Ezúttal a getpostrocket.com blogjáról fordítottunk nektek egy írást magyarra, mely érdekes problematikát feszeget: mi van akkor, ha nem a stratégiánk rossz, hanem a cél, amit el szeretnénk érni vele? Olvassatok tovább!

A Facebookon alkalmazott marketingstratégiák zöme a gyökereknél hibádzik: nem a megfelelő célra fókuszálunk. Talán senkinek sem mondunk újdonságot azzal, hogy a közösségi hálóra üzleti céllal regisztráló oldaltulajdonosok minimum 90%-ának elsődleges célja a minél több like gyűjtés, valamint a like-ok eladásba konvertálása. Ha beosztottként üzemeltetsz egy oldalt, valószínűleg téged is nyomás alatt tart a főnököd, az elvárás pedig ugyanez: még több like, még több eladás. Ha marketingszakértőként most csöppentél a közösségi média világába, a te szemed előtt is ezek a célok lebegnek, azonban ne felejts el valamit: a közösségi média más. Azért más, mert itt a rajongók és az eladások számának növekedése nem a célod kellene legyen, hanem a jól végzett munkád eredménye, az pedig jóval túlmutat pusztán a számokon.

Hibás fókusz 1.: lájkok hajszolása

Gondolkodjunk kicsit offline-ban. Tegyük fel, hogy van egy éttermed. Az éttermedben dolgozik 9 ember, akik az asztalok tisztántartásától kezdve a fogások elkészítéséig mindent megcsinálnak. Van egy diákod, akit kiállítasz az étterem bejárata elé, hogy beinvitálja a vendégeket.

De mi van, ha megfordítjuk a dolgot? Mondjuk, hogy van 9 diákod a bejárat előtt, aki kizárólag az új vendégek becsalogatásával van elfoglalva, és mindössze 1 embered van odabenn, aki a vendégekkel foglalkozik. Totális káosz, nemde?

Fájdalom, de sajnos a legtöbb rajongói oldal üzemeltetője ez utóbbit csinálja. Aránytalanul sok figyelmet fordít arra, hogy minél előbb megugrassza a rajongószámot, és indokolatlanul kevés erőforrást hagy arra, hogy a sikerrel becsalogatott felhasználókat a megfelelő „kiszolgálásban” részesítse.

Hibás fókusz 2.: eladni, eladni, eladni

A közösségi háló olyan, mint egy házibuli. Az emberek ismerkedni jönnek, beszélgetni, képeket nézegetni, nevetgélni. Nem azért vannak itt, hogy vásároljanak. Úgyhogy ha súlyos összegeket és tengernyi időt fordítottál eddig arra, hogy eladásokat próbálj itt generálni, akkor sajnos csalódni fogsz; azt pedig felejtsd el, hogy az oldaladra telepített alkalmazásig egyáltalán eljutnak, ha az is csak vásárlásra próbálja ösztönözni őket!

After-Like marketing – avagy mihez kezdj frissen megszerzett rajongóiddal

A közösségi média szakemberek fel is vehetik a szótárukba ezt sokatmondó kifejezést, ugyanis ez mindazt az energiát, viselkedésmódot és technikát takarja, ami a like és a konverzió közti szakadék közé húzott hidat képezheti. A dolog fókuszát egyetlen kérdés adja: „Mit tudok nyújtani a rajongóimnak, miután lájkolták az oldalamat?

A válasz nem az, hogy árengedményeket. Persze, azt is szeretnének, de nem építhetsz fel egy rajongói oldalt csupán erre. Viszont felépíthetsz egy elkötelezett közösséget az árengedmények köré: így ezek nem a megoldást magát, de a megoldás egy részét fogják képezni.

Mit csinálj?

Itt egy rövid lista, amit alapvetésként építenénk az After-Like marketingbe:

–          nyújts értékes tartalmat, jókor, jó közönségnek!

–          legyél jelen és válaszolj, ha kérdést intéznek hozzád!

–          mutasd meg a rajongóidnak, hogy valójában mennyire fontosak a számodra: kérdezd őket, figyeld visszajelzéseiket, ha teheted, és ha kell, ezek alapján eszközölj változtatásokat!

–          használd a rajongóidtól érkező tartalmakat (képek, videók, levelek, stb.)!

A közösségépítés legyen mindig az elsőszámú célod, ez az, amiről az After-Like marketing valójában szól! Jegyezd meg, nem számít, hogy hány rajongód van, ezért semmi esetre se próbálj olyan embereket kényszeríteni a „tetszik” gomb megnyomására, akik maguktól sosem kedvelnék az oldaladat, mert ezek rossz rajongók. A rossz rajongók pedig előbb-utóbb sokkal többet árthatnak neked, mint amennyit használtak akkor, mikor büszkén nézegetted a rajongóid számát!

Te is a fentiek szerint cselekedsz, vagy inkább a számokat hajszolod? Ha hasznosnak találtad az írást, ne felejtsd el barátaiddal is megosztani, ha pedig van hozzáfűznivalód, várjuk kommentben!