Hogy kapjunk több like-ot és hozzászólást rajongói oldalunkon? – 3. rész: trükkök a hatékony bejegyzésekhez

Közzétéve: 2012. február 14.

Cikksorozatunk első két részében áttekintettük, milyen főbb szempontokat kell ismernünk, amikor rajongói oldalunkon kommunikálunk és megnéztük, milyen mérőszámokat érdemes figyelnünk a napi kommunikáció során, hogy lássuk, elég hatékonyak vagyunk. Most megmutatunk pár ötletet, mivel növelhetjük ezt a hatékonyságot.

Létrehoztál egy közösséget? Vezesd!

A Facebook lehetőséget ad neked arra, hogy ne csak magad köré gyűjtsd a rajongókat, de a velük folytatott beszélgetés fonalát is te szabd meg. Sokkal jobb, mint a Twitter, ahol a beszélgetések elaprózódnak, ezért nehéz őket követni. Megkérheted például rajongóidat, hogy posztoljanak a szenvedélyükhöz kapcsolódó képeket és videókat, könnyen lehet ugyanis, hogy sosem voltak még olyan közösségnek a tagjai, ami erre kérte volna őket.

Az ilyen típusú felhasználók megszerzése gyerekjáték, és magas átkattintást generálnak elhanyagolható anyagi befektetés ellenében. Hozd őket össze egy csoportba, és máris kaptál egy örökmozgó gépezetet, aki tartalmat és beszélgetéseket generál az oldaladon. Feltehetsz kérdéseket és komplett kérdőíveket is készíthetsz azért, hogy még jobban megismerhesd őket.

Posztolási trükkök

A lájkszerzésre a legjobb mód így indítani a bejegyzést: „Lájkold, ha…”. A kiírás második felében törekedjünk valami egyszerű üzenetre, amivel sokan könnyedén tudnak azonosulni.

Hozzászólások generálására írjuk ezt: „Kommentben várom véleményeteket arról, …”, itt is próbálj olyan témát felvetni, melyet sokan magukénak érezhetnek majd.

Ha pedig weboldaladra szeretnéd irányítani a forgalmat, állapotfrissítésedbe tegyél egy linket, ami oda mutat, és kérd meg a rajongókat, hogy kattintsanak rá (persze tedd hozzá azt is, hogy ez nekik valójában miért jó).

Nézzük meg a három módszert alaposabban!

„Nyomj egy lájkot, ha…”.

Nagyon egyszerű a képlet: arra apellál, hogy a rajongók egyet fognak érteni veled. Válassz valami olyan üzenetet, amivel jó eséllyel a rajongóid legalább 60 százaléka azonosulni fog majd. Ha az oldalad témája eleve olyan, ami egy kifejezett eszmét próbál közvetíteni, nem lesz nehéz dolgod, szinte biztos lehetsz abban, hogy az állapotfrissítésbe kitett mondanivalódat pozitívan fogadják majd. Lájkolásukkal tudják majd kifejezni egyetértésüket, egyszerű, mint az egyszeregy, nemde?

Ha sikeresen elsajátítottuk ezt a módszert, az alábbi módokon variálhatjuk:

Posztoljunk olyan videót vagy képet, ami szorosan kapcsolódik az általunk közvetített termékhez, szolgáltatáshoz vagy életérzéshez, és írjunk valami ilyesmit mellé: „Lájkold, ha szereted…” vagy „Lájkold, ha el tudnád magad képzelni itt/így… Lájkold, ha úgy gondolod, hogy… Lájkold, ha szeretnél egy ilyet… Lájkold, ha hiszel abban, hogy…” Ugye, hogy nem bonyolult?

Kérdések és felszólítások

A legjobb kérdések azok, melyek nyitottak, nem pedig eldöntendőek. Képzeld el magad egy első randin, ahol a cél az, hogy beszélgetésre bírd a partneredet. Minél többet hallgatsz, annál nagyobb eséllyel fogod elérni a célodat. Minél többet beszélsz, annál inkább valószínű, hogy nem fogod megkapni, amit akarsz.

Így kérdezz tehát:

„Mit gondolsz arról, hogy…?” (Igyekezz pozitív vonatkozású dologról kérdezni, és kerüld a rossz hírek kivesézését!)

Kérd meg az embereket, hogy töltsék ki a hiányzó részt, így: „Az optimális munkanaphoz hozzátartozik az, hogy _______.”

„Mi történne, ha…?”

„Mik a céljaid?”

„Ha egyetlen dolgot megváltoztathatnál a …….-val/vel kapcsolatban, mi lenne az?”

„Mit szeretsz a legjobban a ……-ban/ben?”

És így tovább.

„Kattints a linkre…”

Valahányszor bemásolsz egy url-t a megosztási mezőbe, a Facebook automatikusan behúzza az url-hez tartozó képet, címet és leírást. A legtöbben azt gondolják, hogy ezek az információk kőbe vésettek és megmásíthatatlanok, de ez tévedés. Kattints a behúzott címre, és változtasd meg, klikkelj a leírásra, és írd át azt is. Ez életmentő lehet, ha véletlenül valami fura html formátummal találkozunk, vagy azt látjuk, hogy a behúzott kép tökéletesen irreleváns a posztolni szándékozott tartalommal. Ha ilyet látunk, inkább válasszuk az indexkép mellőzését ahelyett, hogy teljesen oda nem illő képpel osztanánk meg egy bejegyzést.

Ha minden információ stimmel, amit a meta tag-ek által kapott a poszt, akkor se bízzuk a véletlenre, hogy olvasóink fognak-e kattintani a linkre. Írjunk mellé ösztönző szövegeket, mint például: „Nézzétek meg ezt a blogot, mert…!” vagy „Kattintson mindenki, aki nem szeretne lemaradni erről az akcióról!” Bejegyzéseidben kerüld a sorozatos én-üzeneteket, és inkább arra összpontosíts, hogy a fogyasztók szempontjából miért jó az, amit közölni szeretnél velük. Nem elég, hogy kattintásra ösztönzöd az olvasókat, az sem árt, ha – bár a bejegyzésed címe nagyon is hívogató – arra is ráveszed a felhasználókat, hogy a poszt alatt is kifejezzék tetszésüket vagy véleményüket. Azt ugyanis nem tudjuk biztosan, hogy a Facebook számontartja-e, hogy a megosztott tartalom hány látogatót generált oldaladra, az EdgeRank algoritmusának kielégítéséhez arra is szükség van, hogy magát a posztot is sokan lássák és sokan lépjenek vele interakcióba.

Jó posztok vs. rossz posztok

Előbbiek ismérvei:

  • Visszacsatolási rátája 1% vagy nagyobb
  • Legalább a rajongóid 50%-a látta
  • Figyelemfelkeltő
  • Kérdést fogalmaz meg vagy lájkolásra buzdít
  • Figyelembe veszi rajongóid geográfiai és demográfiai sajátosságait
  • Pozitív gondolatokat fogalmaz meg
  • Megfelel mindazoknak a kritériumoknak, melyek alapvetései a közösségi marketing stratégiának

Miről ismerheted fel a rossz posztokat?

  • 0,5% alatt teljesítettek
  • Kevesebb, mint a rajongóid egyharmada látta
  • Nem talált közönségre
  • Olyan bejegyzés, mely a felhasználók kevesebb, mint 5%-ára volt hatással
  • Olyan tartalom, amivel várhatóan csak nagyon kevesen tudnak azonosulni
  • Képleírás és felhívás nélkül kiposztolt fotók

Tanulj korábbi bejegyzéseidből!

Az oldalmenedzserek számára elérhető néhány igen hasznos statisztika, többek között az utolsó 10 posztra vonatkozó meglehetősen részletes adathalmaz. Viszonylag egyszerűen megállapítható hát, hogy mely posztok teljesítettek jobban, és melyikek rosszabbul. Válassz ki néhányat mindkét típusból, és próbáld meg kitalálni, vajon mit csináltál az adott bejegyzésnél jól, és egy másiknál mit tettél rosszul. Ha felállítottál egy teóriát erre vonatkozóan, próbálj a jól teljesítő bejegyzésekhez hasonlóakat gyártani, és teszteld az eredményt!