Csak a rajongóink 17%-a látja a bejegyzéseinket?

Közzétéve: 2012. január 25.

Bízunk benne, hogy már olvastál annyit a témában, hogy ne lepjen meg az a tény, hogy rajongói oldalad állapotfrissítései nem látszanak az összes rajongódnak, illetve hogy lájkolás után csak igen kevesen látogatnak vissza a frissen kedvelt oldalra.

A GraphRank (korábban EdgeRank) optimalizálása és a jövőbeni posztjaid ismételt hírfolyambeli feltűnéséhez a továbbiakban sokkal nagyobb hangsúlyt kell hogy kapjon az, hogy a bejegyzéseidet minél többen kedveljék és kommentálják.

Sajnos nem csupán az a gond, hogy az oldalak adminjai nem feltétlenül veszik figyelembe ezt a problémát, hanem ráadásul a Facebook 2011 év végi újításai is megnehezítették az oldalmenedzserek mindennapi munkáját. Alábbi cikkünkben – mely az All Facebook oldalán jelent meg –  szó esik ezekről a változásokról, és az új adatok jelentéséről és fontosságáról.

Sok admin panaszkodott arra, hogy a bejegyzésekkel egyre kevesebb rajongót érnek el. Az első probléma az lehet, hogy valószínűleg nem azt látják, hogy hány embert értek el egy adott bejegyzéssel, hanem azt, hogy hány ember számára volt látható. Természetesen az elérés mindig alacsonyabb szám lesz, mint a megjelenés, de pontosan miért is van ez így?

Megjelenés (Impressions) = Elérés (Reach) * Frekvencia (Frequency)

A megjelenés azt jelenti, hogy hány alkalommal volt látható a bejegyzés. Ellenben az elérés azoknak az egyedi látogatóknak a száma, ahányan valójában látták. A (jobbára gyakoriságként fordított) Frequency pedig azt jelenti, hogy átlagos idő alatt hány egyedi látogató látta a posztunkat. A gyakoriságra vonatkozó adatot a Facebook nem teszi láthatóvá az adminok számára, de láthatóvá teszi fizetős hirdetéseknél.

Így teljesített 4000 megvizsgált Facebook oldal

Az All Facebook összefogott az EdgeRankChecker csapatával, hogy kivizsgálják az ügyet, és az eredmények igencsak zavarba ejtőnek bizonyultak. Először is, a közösen megvizsgált kb. 4000 rajongói oldal eredményei alapján kijött egy kecsegtetőnek nem mondható 17%-os eredmény. Átlagosan az oldalakat kedvelő összes rajongónak csupán ekkora hányada látja az összes frissítést.

Természetesen ez az adat oldalanként változhat, ezért nem érdemes készpénznek venni, helyette inkább javasoljuk, hogy az utolsó 10 posztod teljesítménye alapján számold ki te is, hogy a te esetedben mi érvényesül.

Átlagosan minden hatodik rajongóhoz jut el az üzeneted tehát, minden öthöz pedig nem. Az oldalad 83%-kal teljesít rosszabbul, mint eddig gondoltad, mivel hasonlóan a legtöbb oldaltulajdonoshoz, valószínűleg te is a rajongói létszámból indulsz ki.

Így hát bármennyi pénzt és energiát fektettél idáig az oldalad menedzselésébe, szorozd fel nyugodtan hattal, akkor fogod elérni azt a számot, amiről eddig azt gondoltad, hogy teljesítetted. Lefordítva: ha úgy számoltad, hogy egy rajongót egy egységnyi összegből szereztél meg, az valójában 6 egységnyi összeg.

Kép forrása: allfacebook.com

Csökkenő tendencia a megjelenésben

Ez önmagában nem hírértékű kijelentés, hiszen számtalan olyan cikkel találkozunk, ami éppen azt taglalja, hogy hiba azt feltételezni, hogy az összes megszerzett rajongónk lelkesen követ minket és lát minden posztunkat. Ami azonban sokkal inkább kétségbeejtő, hogy ez a szám gyökeresen csak 2011 júniusa óta kezdett csökkenni.

Kép forrása: allfacebook.com

2011 júniusában ugyanis (mint a mellékelt ábra is mutatja) rajongónként átlagosan 0,99 megjelenést produkáltak az oldalak, mely szám még az év decemberére 0,41-re csökkent. Mondjuk ki, ez egy 58%-os visszaesés.

Az EdgeRank-nél valami megváltozott

Annak tekintetében, amit korábban már leírtunk (Megjelenés = Elérés * Frekvencia), ez azt jelenti, hogy nem csak kevesebb embert érünk így el bejegyzéseinkkel, de azok ritkábban is jelennek meg a közönség számára.
Tudjuk, hogy mind az egyéni felhasználók, mind a posztok száma jelentősen növekedett ezidőtájt, de kétséges, hogy ennyi idő alatt a duplájára nőttek volna, ha az EdgeRank valóban semmit sem változtatott.

A Compete.com szerint ugyanis a Facebook egyedi látogatóinak száma június és december között mindössze 18%-ot nőtt. Kellett hogy legyen tehát valamilyenfajta változás, egyidőben azzal, hogy bevezették a Tickert és az olyan jellegű értesítéseket, hogy egy adott személy éppen mit olvas vagy mit hallgat.

Kedvező megoldás az lett volna, ha aki már látta, lájkolta vagy kommentálta a posztot, annak ne jelenjen meg ismét – így elkerülhetőek lettek volna a plusz megjelenések, de sajnos nem egyértelmű, hogy valójában tényleg ez történt.

4 megoldás a bejegyzések láthatósági problémáira

  1. Mint korábban is írtuk, elsősorban azzal tudjuk elérni, hogy ismét minél többen lássanak minket, ha ezentúl nagyobb hangsúlyt kap a lájkok és kommentek minél nagyobb számban való megszerzése. Minden olyan bejegyzés, ami nem kap visszajelzést, rontja esélyeinket. Minden adminban tudatosítani kell ennek fontosságát.
  2. Ahhoz, hogy több lájkot és kommentet kapjunk, ennek jelentőségét a rajongók felé is kommunikálnunk kell, tudatosítanunk kell bennük, hogy további bejegyzéseinket jó eséllyel csak akkor fogják látni, ha kicsit aktívabb magatartást tanúsítanak a jelenlegiekkel szemben.
  3. Ha nincs elegendő rajongónk ahhoz, hogy a fenti tanácsot érdemben véghezvigyük, bizony nem árt a Facebook hirdetési rendszeréhez fordulni segítségért. Az újonnan megszerzett lájkolókon pedig már bátran gyakorolhatjuk a fenti útmutatásokat.
  4. Ha viszont nem az a célod, hogy Facebook oldaladra gyűjts (és tarts meg) minél több elkötelezett felhasználót, akkor mi sem egyszerűbb, mint a hirdetési rendszert arra használni, hogy a horogra akadó érdeklődőket egyenesen weboldaladra irányítsd, így elkerülheted, hogy az új rajongók megszerzésére fordított összeg feleslegesen nőjön, és ezáltal esetleg eladásaidban jelenjen meg deficit.

Megszámoltátok az utolsó 10 bejegyzés értékeit az oldalatokon? Hány százalék látja a Ti oldalaitokat? 😉