17 tipikus hiba, amit elkövethetsz adminként – és tippek a helyrehozásra!

Közzétéve: 2011. december 28.

A közelmúltban nagy port kavart Nescafé kampány kapcsán úgy gondoltuk érdemes felhívnunk a figyelmet néhány olyan hibára, melyet a Facebook rajongói oldalak üzemeltetői elkövethetnek. Ehhez találtunk egy nagyon jó kis összefoglalót a MarketingGum oldalán, amit lefordítottunk.

A hibák egy része pusztán a lustaság számlájára írható, míg mások annak köszönhetően lettek elkövetve, hogy sokan a jól bevált régi marketingfogásokat szeretnék alkalmazni a közösségi médiás stratégiára is. Olvasd végig, és döntsd el: te vajon hányban találtatsz bűnösnek? 😉

1. Túl sűrűn posztolsz

Ha nem posztolsz túl gyakran, valójában biztos, hogy nem posztolsz eleget. Azonban a bejegyzések sűrű egymásutánjára is számtalan példát tudnánk mondani, nem feltétlenül pozitív felhanggal.

Mi tehát az optimális gyakoriság?

Egyesek szerint érdemes minimum minden másnap, de hetente legalább 2 bejegyzést felvinni, a tökéletes számot azonban úgyis a folyamatos üzemeltetéssel és a rajongói visszajelzések figyelésével tudod majd megállapítani.

2. Nem posztolsz eleget

Bizonyára jártál már te is úgy, hogy egy céges weboldalon böngészve olyan tartalmakra bukkantál, amiken már megül a por, szemmel láthatólag legalábbis hónapok óta nem követte őket újabb. Lejárt kampányok, aktualitását vesztett információk, és a többi. Ismerős?

A rendszeres tartalomfrissítés már önmagában hordozza azt az üzenetet a Facebook rajongók számára, hogy érdemes csatlakozniuk az oldaladhoz, illetve ezeknek a jellege is elmond számukra valamit arról, hogy nagyjából mire számíthatnak a jövőben.

3. Naponta többszöri frissítés

Mint ahogy azt már az egyes pontban is leírtuk, a túl gyakori megnyilvánulás könnyen gyilkos tud lenni, és egyáltalán nem biztos, hogy eléri a célját, miszerint egyre több és több elkötelezett rajongót tud hozni, épp ellenkezőleg!

Eme szabály alól természetesen kivételt képeznek azok a típusú oldalak, ahol jellegükből fakadóan is gyakori tartalomra számítanak az olvasók. Szintúgy nem tartoznak ide azok az esetek, amikor a szokásos napi posztod mellett valami olyan eget rengető bejelentésed is van, ami nyilvánvalóan érdekelheti a rajongóidat akár 4-5 bejegyzés formájában is, mindazonáltal azt javasoljuk, hogy a fenti két kivételtől eltekintve inkább szorítkozz ennél kevesebbre.

Ez a hiba tipikusan nem a szándékos hibák közé tartozik. Sokszor inkább az oldal menedzselésével megbízott személy úgy látja, jó ideje nem került ki új poszt, ezért nulláról hirtelen 3-4 új tartalomra tornázza fel a napi posztok számát. Hányszor találkoztál olyan esettel, mikor egy üzleti oldal alig pár perces különbséggel tolt ki 2-3 új bejegyzést?

4. Ugyanannak a tartalomnak egynél többszöri felhasználása

Ha muszáj kétszer kitenned ugyanazt Facebookon, próbálj rajta legalább valami minimálisat változtatni, illetőleg adj egy jó indokot mellé, amiért duplázni kényszerülsz.

5. Törölni a negatív hozzászólásokat vagy vitázni a felhasználókkal

A kommentek törlése természetesen jogodban áll, mégis azt tanácsoljuk, hogy próbálj ellenállni a késztetésnek, hacsak nem egyértelműen rágalmazó/trágár/durván támadó az üzenet. A telefont sem csapod rá akárkire, ugyanezt vonatkoztasd a hozzászólásokra is – csak akkor törölj, ha jó okod van rá. Sokkal okosabb meghagyni a bejegyzést, és helyben reagálni a problémára, mint törölni, és esetleg más oldalakon szembesülni azzal, hogy az illető kifejezésre juttatja a velünk kapcsolatos negatív véleményét – beleértve azt is, hogy nem éppen egyenes módon előbb nyomtunk a törlés gombra, mintsem megvédtük volna magunkat egy reakcióval.

A negatív hozzászólások kezelésének korábban egy teljes bejegyzést szenteltünk, melyet ide kattintva olvashatsz.

6. Ignorálni a negatív visszajelzéseket vagy rosszul reagálni rájuk

A téma ugyanaz: a kellemetlenkedők. Lehet őket jól és rosszul kezelni. Az ilyen tartalmakhoz való hozzáállási „policy”-t nem árt minden olyan dolgozóval vagy munkatárssal is megosztani, aki valamilyen formában kapcsolatba kerülhet ilyen jellegű támadással.

REAGÁLJ, ha…

… tényleg felhúztad magad

… ha tárgyi tévedés van az üzenetben

… ha a kommentelővel kezd elszaladni a ló

… ha úgy érzed, meg tudod menteni a szituációt

NE REAGÁLJ, ha…

… ha az illető inkább a világra mérges, és valójában nem veled van baja

… ha többet ártana a válaszod, mint használna

… ha a kezeid még mindig remegnek az idegtől

7. Rosszkor posztolsz

Talán ez az a baki, ami a legkevesebb kárt okozhatja, ettől azonban ez még egy hiba, amit orvosolni kell. Egész egyszerűen csak csökkenni fog azon rajongóid száma, akik időben találkoznak az új tartalmaddal, hiszen egy késő éjszakai poszt könnyedén a reggeli bejegyzések sűrűje alá szorulhat, és így komoly rá az esély, hogy mire a rajongónk belép Facebookra, a poszt már a „Régebbi bejegyzések” sorában lesz

Nagyon egyszerűen megállapítható, mikor látnak téged a legtöbben. Figyeld folyamatosan, hogy a rajongóid mikor a legaktívabbak, korábban közzétett tartalmaid alatt ugyanis ez gyorsan kiderül a ministatisztikából. Vizsgáld meg, melyik időpontban kitett posztod hozta a legtöbb reakciót, lájkot, kommentet, vagy megosztást. Csak a saját eredményeid fognak jó viszonyítási alapot adni, ezért amit csak lehet, mérj és jegyezz, később pedig vizsgáld felül.

8. Mindig ugyanaz a típusú bejegyzés, semmi változatosság

Nem csak ez az, ami unalmassá tudja tenni a faladat, de például ide sorolhatóak a tipikus önfényező állapotfrissítések is, melyekből érdemes gyorsan visszavenni. Talán közhely, mégis csak azt lehet tanácsolni, hogy fő a változatosság!

Vigyél humort a posztjaidba, időnként ossz meg híreket, ami esetleg kapcsolható a cégprofilhoz, linkelj videókat, fotókat, blogbejegyzéseket, vagy írj ki olyan állapotfrissítést, amiben kérdezel a rajongóktól!
Egy a lényeg: mindig próbálj összhangban maradni a saját üzeneteddel és tevékenységeddel!

9. Twitterre „írt” stratégiát alkalmazni Facebookra

Na ez az, ami valóban bosszantó tud lenni, és ami erősen feltételezi a lustaságot és az automatizálás szándékát. Ez utóbbi már csak azért sem fog működni, mert a Facebook közösségi oldal, így már eleve kizárt az egyoldalú kommunikáció sikere.

A Twitter kiváló felületet nyújt arra, hogy követőket szerezz, és hogy a sűrű megosztásokkal eredményeket generálj, de ha Facebookon is ugyanezt szeretnéd tenni, az már nem stratégia, hanem spammelés. Ha nem is fog csökkenni a rajongóid száma, legalábbis nőni fog azoké, akik letiltanak téged az üzenőfalukról. Mellesleg miért is lenne értelme követni téged mindkét helyen, ha pontosan ugyanazokat a tartalmakat osztod meg? Twitteren mindössze 140 karaktert tehetsz közzé (bár az optimális itt is mindössze 120 lenne), órási hiba volna hát kihasználatlanul hagyni a Facebook megosztásokkal járó számtalan lehetőséget, amik segítségével úgy posztolhatsz, ahogy éppen kedved tartja.

10. Egy link, és semmi más

Ha leírás vagy rövid magyarázat nélkül teszel közzé egy linket, az egyrészt megint csak könnyen unalmassá válhat, de még ráadásul a rajongók sem lesznek vele teljesen tisztában, hogy miért tartottad fontosnak megosztani velük a linken található tartalmat. Más szóval: miért ösztönöznéd őket arra, hogy mielőbb kattintsanak el az oldaladról, hogy a kívánt információt megkapják? Ez sem tartozik ugyan a túl nagy rombolással járó hibák közé, de mégiscsak hiba, mely könnyen korrigálható.

Ugyan a linkekhez általában tartoznak olyan meta tag-ek, mint cím, leírás, kép, vagy egy pillanatkép a videóból, mégis butaság lenne kihagyni a lehetőséget, hogy kicsivel személyesebbé tedd az üzenetedet.

11. Ismételni a posztban a link címét

Betettél egy url-t, és most lövésed sincs, milyen leírást adj hozzá. Megvan! A cikk címe jó lesz! Tévedés.

Emlékezz rá, hogy az url megosztásakor a Facebook egyébként is automatikusan behúzza a hivatkozás eredeti címét, te viszont értékes tartalmakat szeretnél szolgáltatni az olvasóidnak. Inkább röviden magyarázd el, miről szól a cikk, te miért tartottad érdekesnek, vagy esetleg miért tarthatják ők annak.

12. Túl lassan reagálni, vagy válasz nélkül hagyni egy kérdést

Ha nem reagálsz valamire a FB oldaladon, az egyenértékű azzal, mintha egy levélben vagy telefonon érdeklődő vásárló kérdését hagynád figyelmen kívül. A közösségi média a kommunikációnak csupán egy új platformja, de – mint kommunikációs csatornára – pontosan ugyanazok a szabályok vonatkoznak erre is, mint a telefonra vagy az e-mailre. Tehát amennyiben más csatornákon sem szokásod válasz nélkül hagyni egy kérdést, itt se tedd.

Hála a rajongói oldalakon alkalmazott fejlesztés sorozatnak, ma már e-mailes értesítést is kapunk, ha bármilyen módon kapcsolatba szeretnének lépni velünk, így ahhoz, hogy ne maradjunk le semmiről, már nem kell árgus szemekkel figyelni 0-24-ben az oldalt.

Igyekezz a lehetőségekhez képest azonnal reagálni, de ha ez nem megy, legalább ne várj napokat, és próbálj meg még aznap válaszolni a kérdezőnek. Egy Angliában készült felmérés szerint a felhasználók 41%-a azt tartja optimálisnak, ha a rajongói oldalon feltett kérdésére legkésőbb 60 percen belül válasz érkezik az admintól, ezen az időn túl ugyanis már türelmetlenül és szükségtelenül gyakran lépeget be újra és újra, hogy lássa, történt-e valami.

Minél gyorsabban reagálsz, annál valószínűbb, hogy a kérdező még mindig online, és esetleg reagálni is tud a válaszodra, ami így egy, az elköteleződéshez elengedhetetlenül szükséges beszélgetést hozhat létre. Arról már nem is beszélve, hogy a gyors reakciónak és az újabb kérdésfelvetődéseknek köszönhetően az is esélyes, hogy mások is szívesen bekapcsolódnak majd a csevegésbe.

Ha te szeretnél lenni a „jófej” admin, erre ez a leghatékonyabb módszer. 😉

13. Hirdetéseid érkezési oldala: az üzenőfalad.

A Facebook önkiszolgáló hirdetésrendszere viszonylag egyszerű módon kiismerhető és többé-kevésbé olcsónak is mondható, ez mégsem lehet mentség arra, hogy úgy költsd el ezt a pénzt, hogy ne tennél meg mindent a siker érdekében.
Ha szeretnéd, hogy a hirdetésed segítségével növekedjen a lájkok száma, igyekezz a látogatókat a hirdetésben ígért tartalomra (például az erre létrehozott nyereményjáték oldalára vagy egy menüpontra) érkeztetni, ne pedig csak egyszerűen az üzenőfaladra!

Külön piros pont jár azért, ha az érkezési oldalon még meg is kéred a kedves látogatót, hogy a továbblépés előtt nyomjon egy like-ot!

Ha viszont igazán jó munkát szeretnél végezni, akkor a landing page nemcsak, hogy felkéri a felhasználót a lájkolásra, de az adott tartalmat mindaddig rejtve is tartja előtte, amíg ennek a kérésnek eleget nem tesz.

14. Kizárólag a saját weboldalad tartalmait posztolod

Ez a baki igen hasonlatos a korábban részletezett ugyanolyan típusú bejegyzések problémájához, és megint csak az önfényezés benyomását kelti. Természetesen a cél az, hogy minél több látogatót juttass a Facebookról a weboldaladra, ez mégsem jelenti azt, hogy minden egyes posztodnak erről kell szólnia. Légy érdekes és próbáld elkötelezetté tenni a rajongóidat azáltal, hogy a teljes világhálóról válogatsz számukra olyan tartalmakat, amik ugyanakkor veled is kapcsolatba hozhatóak.

15. Kiszámíthatatlanság

Sokkal okosabb lassan indítani, inkább kezdj heti egy poszttal, és fokozatosan emeld napi egyre a bejegyzések számát, minthogy rendezetlenné és kiszámíthatatlanná válj a rajongók szemében azzal, hogy érdektelenségből vagy egyéb elfoglaltságaidból adódóan össze-vissza posztolsz. Ha viszont mindig hasonló időben teszed ezt meg, az már feltételez egyfajta várakozást a rajongóid részéről. Légy következetes, és légy jelen!

A Facebookon manapság már szinte kötelező a jelenlét, de ez nem egyenlő azzal, hogy a kis csapatod hátradőlhet a regisztrációt követően azzal, hogy „fenn vagyunk”. Rengeteg cég követi el mégis azt a hibát, hogy a kezdeti lelkesedés és a többé-kevésbé rendszeres posztok után egyszer csak elnémulnak, és elfelejtkeznek az egészről.

16. Sajtóhiba

A Facebookot övező nagy lazaságban sem szabad elfelejtened, hogy te, a posztjaid és a tartalmaid itt is a vállalatodat képviselik.

Minthogy egy magazinba sem tennél bele egy hirdetést sajtóhibával, miért tennéd akkor ezt meg a Facebookon? Az olyan apróságnak tűnő dolgok, mint a helytelen nyelvtan vagy az elgépelés könnyedén juttathatják rajongóidat arra a következtetésre, hogy amatőr vagy és szakszerűtlen.

Ha többen is kezeltek egy oldalt, mindenkivel egyértelműen tudasd, hogy ez mennyire fontos, és inkább jelöljetek ki egy olyan embert magatok közül, akinek a helyesírásában nem kételkedtek, és aki posztolás előtt ellenőrzi az írásokat.

17. Feladtad

Az, hogy a Facebookon való jelenlét már-már kötelesség, korántsem jelenti azt, hogy akkora tömegeket tudsz vele megszólítani, mint mondjuk a tévé vagy a rádió.
Természetesen (sok) időbe telik, míg felépítesz egy értékes és elkötelezett rajongói bázist. Nem csupán arról van szó, hogy létrehozod az oldalt, aztán a tömegek majd maguktól jönnek másnap reggelre, ezért ha erre számítasz, csalódni fogsz.

Sok cég azért adja fel, mert nem tudja átlépni azt a lélektani határvonalat megjelenésben vagy rajongói számban, amit célként vagy értékelhető eredményként tűzött maga elé, de ez hibás hozzáállás. Hagyj több időt a folyamatra! Várd ki, míg elkezdenek lájkolni, míg késztetést éreznek a kommentelésre, és hagyj még több időt arra, hogy ez az üzleti eredményeidben és az eladásaidban is megmutatkozzon. Kezdetben ez természetesen hosszú időbe fog telni, de a hónapok előrehaladtával már nem fogsz akkora aránytalanságot látni a befektetett idő és az érte járó jutalom között.

17 + 1. Nem használod a Facebook hirdetési rendszerét (bónusz tipp)

A Facebook rögtön ad ugyanis 5 ingyen hirdetési felületet egymás mellett, amit minden odatévedő látni fog. Ez pedig nem más, mint a rajongói oldalad tetején lévő 5 kis kép. Butaság lenne kihasználatlanul hagyni ezt a szembeszökő felületet, kiváltképp akkor, ha más cégek viszont nagyon is okosan hasznot húznak belőle!
Ebben a bejegyzésben adtunk egy kis segítséget a képek elkészítéséhez.

Reméljük ismét hasznosnak találtátok a bejegyzést, akár ismétlés, akár újdonság volt a tippek többsége. Ne felejtsétek el megosztani az ismerőseitekkel, ha úgy érzitek nekik is hasznos lenne.