„Szavazz a fotómra!” – hogyan érdemes szavazós játékot játszani?

Közzétéve: 2011. október 17.

Az utóbbi pár hétben sokszor olvastuk, mennyire rossz like gyűjtős játékokat játszani. Komoly cikkek jelentek meg arról, milyen nagy gondot jelent a like gyűjtő csoportok tevékenykedése, amik tönkretesznek bármilyen jól szervezett játékot. Természetesen ezekben a cikkekben van igazság, de a helyzet közel sem ennyire vészes. Miután végére értünk egy hasonló játéknak (és elindítottunk pár újat különböző oldalakon), úgy éreztük, jó ötleteket adhatunk azoknak, akik hasonló játékot terveznek:

Mi az a „like gyűjtős” játék?

Legtöbben így nevezik azokat a játékokat, amikben fel kell töltenünk valamilyen fényképet, rajzot a játékot szervező cég oldalára, majd szavazatokat kell gyűjtenünk rá ismerőseinktől, hogy mi szerezzük meg a legtöbb voksot és ezzel nyerjük meg a nyereményt. Jó esetben ezt a játékot a Facebook szabályait betartva, külön fülön, saját alkalmazással oldják meg, ahol a szavazásban nem a Like gombot használják fel. Rossz esetben minden az üzenőfalon, vagy egy fényképalbumban zajlik és az a kép nyer, amire a legtöbb „Tetszik” érkezik.  Akárhogy is legyen, ott követjük el az első hibát, ha a legmagasabb szavazatszámot hirdetjük ki nyertesnek.

A legfontosabb szabály: ne az első legyen a győztes!

Ha tartunk a like gyűjtő csoportoktól (sokan már „maffiának” hívják őket), akkor egy rendkívül egyszerű megoldást válasszunk: ne annak ajánljuk a nyereményt, aki a legtöbb szavazatot gyűjti. Ha a játék kihirdetésekor azt mondjuk, hogy a 10-20 legtöbb szavazatot kapó kép tulajdonosa között sorsolunk, máris megadtuk a lehetőséget másoknak is a győzelemre. A játék során pedig mindenki láthatja, hány szavazatot gyűjtött. Ezzel lehetőséget adunk magunknak is, hogy legyen időnk kiszűrni a szabálytalanul játszó felhasználókat és kitiltani őket játékunkból. De erre csak akkor van lehetőségünk,  ha készítünk egy jó játékszabályt.

 A játékszabályban legyél egyértelmű!

Nem az a cél, hogy hosszú és érthetetlen szabályzatot írunk, de az mindenképp az egyik legfontosabb feladat, hogy kizárjuk azokat a játékosokat, akik nem szabályos módszerekkel, like-ok vásárlásával, kereskedelmével jutnak előnyhöz. Ennek kiderítésére számos lehetőségünk adódik majd a játék során, csupán figyelnünk kell a szavazók és szavazatok alakulását, illetve az ismertebb csoportokat, akik ilyen like cserélgetésre szakosodtak.

Jutalmazd a szavazókat is!

Nem szabad elfelejtenünk, hogy számunkra, mint szervezőknek egy fontos célja van a játéknak: minél ismertebbé tenni oldalunkat, azaz minél több rajongót hozni a játékon keresztül. Hogy a rajongószám ilyen növelése mennyire jó irány egy oldal fejlesztésében, arról mindjárt szót ejtünk, de ami biztosan segíteni fog ebben, ha nem csak a játékosokat, hanem a szavazókat is megjutalmazzuk valami ajándékkal. Így sokkal szívesebben adják meg az alkalmazáshoz az engedélyeket azok is, akik csupán csak egy szavazatot szeretnének leadni ismerősük fotójára.

 

A játék nyereménye és feladványa kapcsolódjon vállalkozásodhoz!

Ne indítsunk olyan témában játékot, melynek semmi köze ahhoz, amit kínálunk, hisz ezzel tényleg garantáljuk, hogy nem a célcsoportunkat találjuk meg. Vagy a megszerezhető nyeremény, vagy a feladvány legyen összhangban cégünk szolgáltatásával, termékeivel! Ha szálloda vagyunk, sorsoljunk ki utazást, mert pihenni mindenki szeret. Ha ékszert árulunk, sorsoljunk jegygyűrűket, mert akkor olyanok játszanak velünk, akik házasodni készülnek és ők mind potenciális vásárlók. Ne csináljunk babaszépségversenyt nyeremény Ipad2-vel, ha cégünk nyílászáró forgalmazással foglalkozik. (Reméljük pont nem fut ilyen akció sehol, csak hasaltunk. 🙂 )

A játék folyamatos felügyeletet igényel!

Amikor belevágunk egy ilyen nyereményjátékba, legtöbbször igen komoly forgalomnövekedést generálunk oldalunkra. Felbolydul az eddigi beállt, nyugodt működés, sok hozzászólás érkezik, mind a játékosoktól, mind a szavazóktól. Itt nem tehetjük meg, hogy sok órával később válaszolunk, ilyenkor különösen érvényes az íratlan szabály, hogy maximum 2 órán belül válaszolnunk kell. Sőt, olykor előfordul, hogy bizony moderálnunk is kell. Ezért mielőtt belevágunk, határozzuk el, hogy vállaljuk-e a megnövekedett érdeklődéssel együtt járó többlet terhet, vagy inkább olyan megoldást választunk, ahol más vezényli le helyettünk a játékot. Fontos, hogy már az elején tisztában legyünk ezzel, mert egy határozott idejű promócióban bosszantó, ha egyéb elfoglaltságunk miatt keveset kommunikálunk és így nem tud „beindulni” a játék, napok múltán is alig nő a táborunk.

Ha vége a játéknak, gondoljunk azokra is, akik nem nyertek!

A korábban már bemutatott játékunkban a Zsigovits Ékszer oldalán a nyertesek kihirdetése után mind az 1800 képet feltöltő játékosnak küldtünk egy email-t, melyben egy vásárlási utalványt adtunk át, amit a következő ékszer vásárlásakor válthatnak be akár helyben, az üzletben, akár a webshop-ban. Azon túl, hogy akciónk sikeres volt, ez az apró figyelmesség az első lépés, hogy a játék során elért rajongókat meg is tartsuk, őket valódi rajongóvá konvertáljuk.

 

Mit jelent az, hogy „értékes” rajongó?

Sokan mondják, hogy az így gyűjtött rajongók nem lesznek igazán elhivatottak az oldal iránt, de amikor ilyet hallunk, gondoljunk mindig arra, hogy egy ilyen nyereményjátékkal nem ez a célunk. Az elhivatottságot majd a kampány után tudjuk kiépíteni, jól felépített kommunikációval az oldalon! Egy hirdetés során talán jobban tudunk célozni, de ott is bizonyára sok olyan követőt hozunk oldalunkra, akik később nem lesznek aktív tagjai a közösségünknek. Ha vállalkozásunk tevékenysége nem speciális, akkor leszámítva azokat a felhasználókat, akik mögött nincs valós ember (vannak ilyenek, de számuk elhanyagolható az összes új olvasóhoz képest), minden új rajongónk potenciális vásárlónk. Hiszen előbb-utóbb mindenki vásárolni fog valami ékszert (ballagásra, esküvőre, születésnapra…), mindenki venni fog valamit a kis házikedvencének, legtöbbünk el fog menni nyaralni, vagy valamikor lecseréli számítógépét. A mi feladatunk egy ilyen játékkal annyi, hogy ezekkel az emberekkel megismertessük magunkat, a játék után pedig folyamatos, színvonalas kommunikációval gondoskodjunk arról, hogy amikor eljön az idő a vásárlásra, ránk gondoljanak.

Nem olcsóbb hirdetni?

Erre nem lehet egyértelműen válaszolni, de nagy valószínűséggel nem. Kipróbált játékaink során azt tapasztaltuk, hogy 1 rajongó megszerzése hirdetéssel kb. 2-3-szor drágább lett volna. Természetesen az úgy elért rajongók valószínűleg már alapesetben elhivatottabbak, mint a játék során érkezett követők, de ahogy fent is említettük, az elhivatottság megszerzése nagy mértékben rajtunk múlik.

Összegezve a fentieket nagyon fontos, hogy ilyen játékba csakis jól megírt külső alkalmazással vágjunk bele, mely támogatja a fenti célok teljesítését. Sok más szolgáltató mellett mi is készítettünk egy ilyen alkalmazást, mely már több, mint 10 kampányban bizonyított. Ha Titeket is érdekel, írjatok nekünk és küldünk egy ajánlatot, próbáljátok ki, szerintünk megéri! 🙂