10 elképesztő statisztikai adat rólunk és a Facebookról

Közzétéve: 2012. április 21.

Egy CNN tanulmányt hozunk nektek ezúttal a Facebook használati szokásainkkal kapcsolatban, melyet Pete Cashmore (mashable.com)  írt.

A statisztika szerint a felhasználók 47%-ának falán szerepelnek trágár szavak, és több barátjuk van azoknak, akik a hírfolyamban az alkoholról társalognak.
Mindamellett, hogy a trágár szavak „elviselése” nagyrészt tolerancia kérdése, illetve függetlenül attól, hogy keresünk-e összefüggést az alkohol és a barátságok kialakulása között, az ilyen és ehhez hasonló adatok lenyűgöző betekintést tudnak nyújtani online viselkedésünkbe. Kevés reprezentatívabb mintát tudunk górcső alá venni, mint azt a több mint 900 millió felhasználót, akik napi szinten is igen aktívan használják a Facebookot. Egy ekkora számnál az eredmény már nem csupán egy érdekes adat, hanem valóban alapul vehető eredmény. Aki nem hiszi, görgessen lejjebb, és ismerkedjen meg a kutatások eredményeivel! 😉

1. Az amerikai felhasználók 56%-a felelőtlenségnek tartja, hogy a főnöke az ismerőse legyen a közösségi hálón

Egy 2010-es felmérés szerint az amerikai emberek többsége elfogadhatatlannak találja, hogy a főnöke „barátja” legyen Facebookon. Az 1000 embert megkérdező LMRP szerint, ha a manapság oly sok átfedést mutató munkát és magánéletet kellő módon ketté tudjuk választani, mindkettőt sokkal inkább értékelni tudjuk majd a maga nemében.

A megkérdezettek 62%-a szerint helytelen, ha egy főnök és egy alkalmazott egymás ismerőse a hálón is, 76% pedig nem ítéli el teljes mértékben az ilyen jellegű kapcsolatot, hangsúlyozva azt, hogy az alkalmazottakat a munkájuk alapján ítéljék meg a főnökeik továbbra is, ne pedig a privát szférájukban való viselkedésük szerint.

2. A szexuális tartalmú linkeket 90%-kal magasabb arányban osztjuk Facebookon, mint bármi mást

A Facebook is megerősíti a bölcseletet: szexszel mindent el lehet adni. Egy 2010. február és május között lezajlott Dan Zarrella féle kutatás 12 ezer linket vizsgált meg, amiből erre a döbbenetes számadatra jutott. Emellett felfedezte azt is, hogy a fennmaradó témák közül az emberek többsége elsősorban a pozitív tartalmaknál érez ingerenciát arra, hogy a megosztásra nyomjon, a negatívaknál kevésbé.

3. A kapcsolatban élő Facebook felhasználók boldogabbnak tűnnek szingli társaiknál

2010 februárjában Valentin nap környékén végeztek egy olyan felmérést, amiben azt mérték, hogy a közösségi hálón kapcsolatban élőnek vagy szinglinek mondott felhasználók státuszfrissítéseiben milyen gyakran fordulnak elő a negatív vagy pozitív érzelmi töltettel rendelkező szavak.

Az eredmény: egyértelműen a kapcsolatban élőket hozta ki boldogabbra a felmérés, de futottak még a házasok is, akik szintén optimistább bejegyzésekkel tarkították aznap az üzenőfalat, mint az egyedülállók.
Lábjegyzetbe: a Facebookon elérhető a „nyitott kapcsolatban” kapcsolati státusz, az ilyenben élő embereknél még a szinglik is boldogabbak – állapította meg a felmérés. Úgy látszik, a monogámia tesz boldoggá minket.

4. A felmérésben résztvevők 21%-a Facebookon szakít

Egy 2010. júniusi felmérés szerint – mely felmérés során 1000 felhasználót kérdeztek meg, köztük 700 férfit – meglepő adat született: a megkérdezettek mintegy 25%-át dobták már Facebookon (értsd: a párnak hitt partner a másik előzetes tájékoztatása nélkül vált párkapcsolati státuszt). A felmérésben résztvevők 21%-a bármikor megtenné ugyanezt, hogy partnere tudomására hozza a szakítást.

Az eredmények tekintetében kijelenthetjük, hogy talán mégsem halt még ki minden személyesség ebből a műfajból, nagyon sokan ugyanis szemtől szemben szakítanak ahelyett, hogy ezt a Facebookon tennék. A felmérés érdekessége még, hogy közösségi hálón szakítók nagyobb része nő, közülük ugyanis mindössze 9% szenvedte el ilyen formában a szakítást, szemben a megkérdezett férfiak közel egynegyedével.

5. A nők 85%-át idegesítik Facebookos ismerősei

A nők számára néha igencsak terhes és bosszantó tud lenni egy-egy ismerős. Egy korábbi felmérés szerint 85%-át valamiért idegesíti a másik, közülük 63% a „folyamatos panaszkodás” tárgykörébe sorolta az inzultáció mikéntjét. 42%-uk a túl nagy hévvel osztott politikai hírektől mászik a falra, 32%-uk pedig azon húzza fel magát, hogy mások a „tökéletesnek tűnő életükről” számolnak be túlzott folytonossággal.

Férfiakkal kapcsolatban bár nem készült hasonló tanulmány, valószínűleg levonhatjuk azt a következtetést, hogy a barátaink öröm és bosszankodás forrásai egyaránt lehetnek.

6. A háztartások 25%-ában nem törődnek az adatvédelmi beállításokkal

2010. júniusi a felmérés, ami szerint minden negyedik háztartásban semmibe veszik a Facebook adatvédelmi lehetőségeit. Amíg a kérdőív arra hívta fel a figyelmet, hogy a 25% milyen magas, mi inkább azt olvastuk ki belőle, hogy 75% viszont igenis ügyel rá, hogy éljen ezzel a lehetőséggel, ami joggal feltételezi, hogy a privát szféra megóvása még nem ment ki a divatból.

A tanulmány szerint „a gyerekes családok 26%-a egyáltalán nem törődik azzal, hogy esetleg rossz kezekbe kerülhet a gyermekről kiposztolt fotó”, melyre ugyancsak azt tudjuk mondani, hogy 74% viszont tisztában van ezek veszélyeivel, és tesz is ellenük.

7. A szülők 48%-a bejelöli a gyerekét a közösségi hálón

A gyermekkel rendelkező megkérdezetteknek közel a fele teljesen elfogadhatóak találja, hogy a gyerek Facebookon is az ismerőse legyen. A szülőket arról is megkérdezték, milyen életkortól engednék meg csemetéiknek, hogy a különböző közösségi hálókon regisztrálják magukat: 62%-uk ezt a 18. születésnap után engedné, 36%-uk szerint 16-18 év között lenne ez megengedhető, 30%-uk 13 és 15 év közé teszi az elfogadható életkort, 8 % pedig akár 13 éves kor alá is. A vélemények tehát erősen megoszlanak, de abban minden szülő egyetértett, hogy nem nézné jó szemmel, ha 10 év alatti gyermeke bármilyen kapcsolatba is kerülne a közösségi médiával.

8. Az üzenőfalak 47%-án fellelhetőek trágár szavak

Ahogy a cikk elején is említettük, a legújabb tanulmány szerint a felhasználóknak 47%-a posztol ilyesmit a falára, vagy hagyja, hogy mások posztoljanak oda ilyet, az ilyen tartalmú bejegyzések 56%-a ugyanis a user ismerőseitől származik. Ha valaki kíváncsi arra is, hogy melyik az a szó, ami leggyakrabban fordul elő ezekben a tartalmakban, nem fog rajta meglepődni, hogy a szóban forgó kifejezés felszólító módú és B-vel kezdődik.

9. A felhasználók 48%-a gondolja úgy, hogy túl gyakran nézegeti az exbarát(nő) profilját

A felhasználók közel a fele saját bevallása szerint is túl sűrűn jár az ex profilján, ami nagyon jól illusztrálja a közösségi média veszélyeit is: az expartnerek hozzáférhetőbbek, mint valaha. Az erről szóló tanulmány azonban arra is rámutat, hogy bár a kísértés igencsak nagy, hogy kutakodjunk mások életében, a legtöbbünk viszonylag higgadt fejjel tudja kontrollálni viselkedését, ha erről van szó.

10. A 35 év alattiak több mint harmada rendszeresen csekkolja a profilját szex után

Egy 2009. októberi felmérés eredményeképpen született az a megállapítás, hogy a fiatalok életében a virtuális közösségi élet jóval fontosabb, mint elsőre gondoltuk volna. A 35 alatti korosztály 36%-a válaszolta azt, hogy szex után szinte azonnal tweet-el, sms-t ír, vagy ránéz a Facebook profiljára. A válaszadók 40% vezetés közben, 64%-uk munkaidő alatt, 65%-uk pedig a nyaralás heteiben is aktív a közösségi hálón.

Ebből joggal következtethetünk arra, hogy a következő generáció fiataljai egy kevésbé kívánatos irányba terelik majd a társadalmat: egy olyan világ kialakulásához fognak asszisztálni, ahol a digitális eszközöket még a legalkalmatlanabb szituációkban sem bírjuk letenni a kezünkből.
Mi azonban a fenti adatokból inkább azt próbáljuk kiolvasni, hogy igenis meg tudjuk őrizni a kulturális normáinkat, tudjuk értékelni az igazi emberi kapcsolatokat, egészében véve jobban becsüljük a magánéletünket, és törődünk a gyerekeinkkel. Megint más kérdés, hogy szex után az érdekel minket a legjobban, hogy vajon az ex éppen mit csinál.

Tetszett a cikk? Ha érdekesnek találtad, ne felejts el a Tetszik gombra kattintani, ha pedig szerinted a barátaid is lájkolnák, feltétlenül nyomj egy Megosztást!