7 lecke, amit Lady Gaga-tól tanulhatunk

Közzétéve: 2011. július 28.

Lady Gaga és csapata vitathatatlanul hatalmas közösségi birodalmat épített az elmúlt időszakban. Több, mint 41 milló rajongóval a Facebook-on és 12 millió feletti követővel a Twitteren messze kitűnik a többi popsztár közül. A Shortstack cikke megvizsgálta, hogyan tudnak az üzletek tanulni ebből példátlan hatékonyságból, mi pedig lefordítottuk és kiegészítettük pár hazai példával:

1. lecke: ne csak a Facebook-ot használd!

Az énekesnő számos közösségi platformon keresztül kommunikál rajongóival, ezek közül a meghatározók a Youtube, a Facebook és a Twitter. Ezzel a széleskörű megjelenéssel sokkal nagyobb felhasználóbázist ér el, mintha csak az egyik oldalon kommunikálna.
Ha üzleti oldalunk eddig kizárólag a Facebook-on volt jelen, kezdjünk el nyitni más platformok felé. Noha a Twitter hazánkban még nem annyira elterjedt, mégis érdemes már korán csatlakozni, hisz a felhasználók száma folyamatosan nő. Használjuk a LinkedIn-t, a Foursquare-t és a többi, népszerű közösségi site-ot. Ezzel növelhetjük az elérhető olvasók számát, ismertebbé tehetjük márkánkat és termékünket.

2. lecke: Ismerjük a piacunkat!

Azontúl, hogy Lady Gaga a közösségi médián keresztül kapcsolódik rajongóihoz, igazán ismeri is őket. Beszélget velük, együtt érez velük, szereti őket. Popsztárként elfogadható és megengedhető, ráadásul rendkívül hatékony ez a nagyon közeli kapcsolatot feltételező kommunikáció. Egy üzleti oldalon talán furcsa lenne a kommunikációt ennyire személyes szintre vinni, azonban ne felejtsük el, hogy a rajongóink ismerete felbecsülhetetlenül értékes a marketing szempontjából! Használjunk kérdőíveket, felméréseket, vagy akár versenyeket, hogy jobban megismerjük a közönségünket. Kerüljünk közelebb rajongóinkhoz és máris többet fogunk jelenteni nekik, mint egy arctalan üzlet.

Kérdezzünk, hogy jobban ismerjük olvasóinkat!

3. lecke: legyünk egyediek!

Lady Gaga sikerének egyik legmeghatározóbb eleme a különlegessége. Nem egy énekes a sok egyforma közül, kitűnik a tömegből öltözködésével, kommunikációjával. Egyértelmű a párhuzam az üzleti élettel. Különböztessük meg üzletünket a többiektől, keressük meg, mitől vagyunk másabbak, mint a konkurencia! Keressünk valami eredetit magunkban, hogy kitűnjünk a piacon!

4. lecke: szeressük a rajongóinkat!

Ha valaki folyamatosan figyeli Lady Gaga kommunikációját, láthatta, hogy minden interjúban, fellépésben, díjátadón köszönetet mond rajongóinak. Azzal, hogy tudatjuk rajongóinkkal, milyen nagyra értékeljük, hogy megtisztelnek minket figyelmükkel, erősítjük a kapcsolatot velük. Mondjunk köszönetet tettekkel, adjunk ajándékot, kupont, kedvezményt, vagy csak emeljünk ki 1-1 véleményvezért és köszönjük meg neki nyilvánosan a sok munkát, amit érdekünkben tesz. Ezzel erősítjük vállalkozásunk pozitív megítélését, bizalmat építünk.

Mondjunk köszönetet olvasóinknak!

5. lecke: szóljunk előre rajongóinknak!

Lady Gaga napjában többször ír bejegyzést a Facebook üzenőfalára, vagy a Twitter-re. Érthető módon vannak azonban olyan napok, amikor nem tud, vagy nem akar kommunikálni, elfogadható, hogy néha neki is kell egy kis szünet. Ilyenkor azonban mindig előre értesíti rajongóit, hogy most egy kis szünet jön. Ugyanez a feladata egy vállalkozásnak is. Az emberek, különösen a rajongóink megértik, ha valamiért a közösségi médiában való kommunikációnk rövid időre nehézségekbe ütközik. Ne akarjuk eltitkolni, bátran írjunk olvasóinknak, hogy most pár napig nem leszünk, meg fogják érteni.
Ugyanígy vonjuk be követőinket, ha vállalkozásunknak visszajelzésre, ötletre, tanácsra van szüksége. Figyeljük meg, rajongóink örömmel segítenek nekünk, ha őszintén fordulunk hozzájuk!

Szóljunk olvasóinknak, ha valami nehézségbe ütköztünk.

 

6. lecke: legyen közvetlen a kommunikációnk!

A közösségi média, különösen a twitter egy egészen új nyelvezetet alakított ki a napi kommunikációban. Bár egy üzletnek nem elegáns rövidített szavakkal kommunikálni (ezt inkább kerüljük is), de bátran használjunk egy közvetlenebb hangvételt ezen a platformon. Tipikus példa erre a tegeződés-magázódás kérdése: a közösségi médiában szinte mindenki tegeződik, kimondottan fura az, ha magázódunk. Ne tegyük, sőt használjuk bátran a smiley-kat, egy :), vagy 😉 jellel olykor teljesen más értelmet tud nyerni egy mondat, amit leírtunk.

7. lecke: vegyünk észre másokat!

Június elején a CFDA Fashion Icon Award gáláján Lady Gaga beszédében pár vicces történet, néhány könnycsepp mellett üdvözölte a közönség soraiban azokat a tervezőket, fotósokat, akikkel korábban dolgozott. Kapcsolatot építeni a rajongóinkkal nagyon fontos feladat, de kapcsolatot ápolni a többi üzlettel – akár olyanokkal, akik a mi területünkön tevékenykednek, akár más üzleti területekről – legalább ennyire fontos. Kedvelni, megosztani más oldalak bejegyzéseit, cikkeit, hozzászólni a partnerek gondolataihoz, vagy ajánlani más oldalakat olvasóink figyelmébe – ezekkel mind segítünk vállalkozásunknak az üzleti kapcsolatok elmélyítésében, a jó viszony kialakításában.

Bátran tegyünk említést más üzletekről!

 

 

Bár valószínűleg a fenti tanácsok még nem lesznek elegendőek a 38 millió rajongó eléréséhez, de ha ettől függetlenül hasznosnak találtad fordításunkat, akkor – a 7. tanácsot megfogadva – adj nekünk egy like-ot itt, a cikk alatt! 🙂