Kategóriák

Archívum

16 tipp a vendéglátósok hatékony közösségi média kommunikációjához

Írta: besocial,


besocial

Kategória: BeTanuló


„Ma már minden valamire való vállalkozás ott van a Facebookon” – hallható gyakran a bölcs tanács. És egyre inkább úgy tűnik, a cégek megfogadják ezt a javaslatot, egyre többen hoznak létre maguknak Facebook oldalt. De vajon mindenki számára ez lenne az üdvözítő megoldás? Milyen más közösségi média felületeket érdemes még bevetni? És ha már: hogyan jó ott megjelenni? Ezekre a kérdésekre kísérelünk meg választ adni sorozatunkban – első körben a vendéglátás szektorba tartozó cégeknek útmutatást adva.

 

FACEBOOK

  1. Facebook oldalt üzemeltetni vendéglátóipari szereplőként már csak azért is előnyös, mert ha valaki rákeres az éttermünkre / szállodánkra, akkor a Google a Facebook oldalunkat is kidobhatja találatként, ami plusz lehetőséget ad arra, hogy könnyen megtaláljanak bennünket. De ha jól használjuk ki a Facebook felületét és alkalmazásait, megoldható itt az étlap vagy a szobaárak közzététele, de akár az asztalfoglalás is. Fontos, hogy megfelelően válasszuk ki az oldal kategóriáját és az elérhetőségünket utca, házszám szintű pontossággal adjuk meg – így tudnak minket beazonosítani, helyszínként megjelölni a későbbiekben.

  1. Ha már van Facebook oldalunk, akkor ne statikus felületként gondoljunk rá, használjuk. Rendszeres időközönként osszunk meg tartalmakat – legyen szó az új menüről, egy klassz hangulatfotóról, vagy egy munkatársunk bemutatásáról. Ha ezt elmulasztjuk ugyanis, az oldalunkra tévedő potenciális vendég könnyedén azt feltételezheti, ha nincs élet a Facebook oldalon, talán már nincs is nyitva a hely – így nem is jön.

 

  1. A Facebook kiváló terepe a vendégekkel való interakcióra, megírhatják pozitív véleményüket, feltölthetik kedvenc képüket, vagy akár a látogatásuk előtt kérdezhetnek tőlünk. Ne feledjük: ha egy vendég ír bejegyzést az oldalunkra, vagy fogalmaz meg véleményt rólunk, az a saját ismerősi körét is befolyásolhatja, hiszen jobban megbízunk az olyanok értékítéletében, akiket személyesen ismerünk.

 

  1. Az értékelés engedélyezése már csak azért is hasznos, mert transzparenssé teszi a helyet, nem csak a saját „marketingtartalmunkkal” találkozhat az, aki az oldalra téved, hanem a vendégek szubjektív véleményével is. Ezek pedig lehetnek negatívak is, még akkor is, ha úgy érezzük, nem adtunk rá okot. Mindig követni kell az oldalunkon hagyott értékeléseket, és reagálni rájuk – ettől lesz élő és emberi az oldal, így tompíthatók a negatív vélemények.

  1. Ár-érték arányban kedvezően hirdethetjük a szolgáltatásainkat, vagy akár külön az egyes akcióinkat, akár csak egy bizonyos célcsoportra beállítva a hirdetést. Ha bizonytalanak vagyunk abban, hogy mitől lehet valóban hatékony a hirdetésünk, hogyan lehet optimálisan beállítani a célzást, érdemes szakértőkhöz fordulni.

 

  1. Külön eseményt hozhatunk létre a rendezvényeknek, ami segíthet népszerűvé tenni azt, különösen, ha élünk a kiemelés lehetőségével. Az események oldalán megadhatunk plusz információkat, és új követőket gyűjthetünk a szolgáltatásunknak.

 

INSTAGRAM

 

  1. A szép fotók, a jól elkapott pillanatok vonzzák az Insta-felhasználókat, a jól megválasztott hashtagekkel pedig egyszerűen szerezhetünk új rajongókat. Nézzük csak meg, mi mindent dob ki a kereső a #foodporn vagy a #viewporn hashtagekre! Ha már van némi jártasságunk a közösségi médiában, érdemes egy Instagram fiókot is beüzemelni és oda is folyamatosan tartalmat gyártani. Ha már tartalomgyártás: ne feledjük, hogy a klassz kajafotókon túl is van élet. Érdemes új témákat keresni, ügyelni arra, hogy a profilunknak legyen határozott stílusa. Ezért akár egy profi fotóst is megéri alkalmazni.

  1. Ha igazán népszerű Insta-profilt sikerül felépítenünk és elérjük a 10.000 rajongót, akkor egy mozdulattal saját weboldalunkra terelhetjük az Insta-Stories-ból a felhasználókat, ahol részletesebben megoszthatunk velük információkat. Ha nincs még 10.000 rajongónk, akkor Instagramon hirdetve kerülhetünk be az Insta-Stories-ba, ami sok esetben kiváló lehetőséget jelenthet.

 

  1. Fontos, hogy hozzunk létre bejelölhető helyszínt az éttermünknek / szállodánknak az Instagramon, csak így fognak minket megjelölni a vendégeink, akik velünk kapcsolatban posztolnak. A helyszínhez kötötten, vagy hashgagek alapján visszakereshetők felhasználói posztok, amikből szintén válogathatunk.

 

GOOGLE HELYEK

 

  1. A Google Helyek felületét kevesen menedzselik ma még Magyarországon annak ellenére, hogy gyakorlatilag megkerülhetetlen. Ha jól csináljuk, versenyelőnyre tehetünk szert. Sokan keresnek rá vendéglátó egységekre a keresőben és ekkor a Google nagyon szívesen meg is jeleníti számukra az adott helyhez tartozó felületet. Ezen a látogatók azonnal láthatnak információt a hely nyitvatartásáról, megtekinthetnek fotókat a helyről, sőt értékeléseket is láthatnak, amelyeket a korábbi vendégek tehettek.

  1. Ne gondoljuk, hogy a Google Helyek felülete kevésbé látogatott, nem elég jelentős. Már egy kisebb helynél is havi több ezer megjelenés érhető el, ezen belül pedig több tucat weboldalra kattintás, vagy telefonhívás kezdeményezés jöhet össze. Egy ismertebb hely esetén pedig több tízezer, akár százezres nagyságrendű megtekintés is elérhető. Ami fontos: mindezek organikus, kiemelés nélküli megjelenések.

 

  1. Ha szeretnénk biztosra menni, akkor folyamatosan kezeljük a Google Helyek felületét. Számos információ feltölthető az adatlapon, mint például a fizetési lehetőségek, extra szolgáltatások, vagy akár a speciális időszakokra vonatkozó nyitva tartás.

 

  1. Sokszor szeretnének a felhasználók már az érkezés előtt képeket látni a helyről, amire lehetőséget is kínál a Google. A hely tulajdonosaként feltölthetünk saját készítésű képeket, amelyek a legelőnyösebb oldaláról mutathatják be a vendéglőnket, szálláshelyünket – így nem kell arra hagyatkoznunk, hogy ha a vendégeink nem elég profi fotókat töltenek fel, az nem ad elég hiteles képet rólunk.

 

  1. Az sem mindegy, hogy a helyre rákeresők milyen képet látnak a vendégek értékelésein keresztül a helyről. Egytől ötig tartó skálán véleményezhetnek a felhasználók, amelyhez szöveges értékelés is társulhat. Ha jól akarjuk kezelni a felületet, akkor az összes értékelést megválaszoljuk rövid időn belől, hiszen így az új látogatók azt látják, hogy a hely tulajdonosának fontosak az értékelések és a pozitív értékelések mellett az esetlegesen negatívabb panaszokat is kezeli.

 

SWARM / FOURSQUARE

 

  1. Ne feledkezzünk meg a népszerű alkalmazásokról, a Swarmról és Foursquare-ről, ahol bejelentkezhetnek a vendégeink, vagy épp ajánlást, kritikát írhatnak a szolgáltatásainkról. Elsőre akár jelentéktelennek tűnhet, ám a saját ismerősi körben egészen biztosan meghatározó lehet egy-egy pozitív vagy épp negatív vélemény. Mert megbízhatóbbnak tűnik egy közeli barát értékítéletére hagyatkozni, mint a reklámszövegekre. Ezért fontos, hogy megtalálhassanak minket mindkét alkalmazásban, és ahogy a többi csatornán, itt is ajánlott követni és lereagálni a kommenteket.

TRIPADVISOR

  1. Ha külföldi vendégekre is számítunk, akkor mindenképpen érdemes létrehozni egy saját fiókot a TripAdvisor felületén. Lehet, hogy találunk már felhasználók által kreált fiókot, de olyanra van szükség, ami felett van irányításunk, így tudunk reagálni a beérkező véleményekre, vagy közzétehetünk saját fotókat.


Maradj velünk, hogy ne maradj le




Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Ha szeretnél mindig naprakész lenni, ellesni néhány tippet és trükköt, vagy olvasni az üzemeltetés során szerzett tapasztalatainkról, tanácsainkról, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre is!


És Te mit gondolsz?