Kategóriák

Archívum

A Facebook új algoritmusának legfontosabb tényezői

Írta: besocial,


besocial

Kategória: Facebook


“Már megint változik a Facebook algoritmusa, jaj a rajongói oldalaknak és a márkakommunikációnak!” – ez az aggodalom lett általános, amióta csak kiderült, hogy Palo Altoban ismét csavarnak egyet a méltán hírhedt algoritmuson. Maga Mark Zuckerberg jelentette be, hogy a 2018-as év erről a változásról szól majd.

Az előző év az álhírek visszaszorítására fókuszált, s ennek a folyamatnak egy következő lépése, hogy a személyes tartalmak előnyt élvezhetnek a márkákkal és médiaoldalakkal szemben. Hogy pontosan milyen hatást hoz majd ez a szemléletváltás, még nem tudni. Mint ahogyan magáról az algoritmus-változásról sem hallhattunk még azóta sok konkrétumot.

Mire jó egyáltalán az algoritmus?

A Facebook szerint a legfőbb feladata az, hogy a tartalmak rangsorolásával még jobb élményt nyújthasson a felhasználóknak. Közösségi média szakemberként és Facebook oldal üzemeltetőként viszont, igen nehéz hinni a jobb felhasználói élményben akkor, amikor arról hallunk, hogy az oldalak organikus elérése jelentősen visszaszorul – tehát nem véletlen, hogy ekkora port kavart az év elején beharangozott változtatási szándék is.

Amit már biztosan tudunk: a Facebook azokat a tartalmakat fogja előnyben részesíteni, amelyek beszélgetéseket és vitákat váltanak ki, különösen a családtagokhoz és barátokhoz kapcsolódóan.

Rátaláltunk a BufferApp posztjára, amelyben egy Facebook webinárium tapasztalatait foglalják össze, előrevetítve azt, hogy mégis mire számíthatunk.

Hogyan működik egyáltalán a Facebook algoritmusa és a hírfolyama?

Jelenleg a Facebook a több ezer potenciális poszt közül aszerint válogatja ki mit jelenítsen meg és mit ne, hogy mennyire valószínű, hogy az adott felhasználóból valamilyen interakciót vált ki.

A Facebook webináriumon 4 fontos elemére bontották az algoritmust:

  • Inventory – Leltár (elérhető tartalom)
  • Signals – Jelzések (tartalommal kapcsolatos megfontolások)
  • Predictions – Jóslás (a felhasználóval kapcsolatos megfontolások)
  • Overall Score – Összesített eredmény

Ez a négy kulcsfontosságú algoritmustényező hivatott biztosítani a még tökéletesebb felhasználói élményt a Facebook felhasználóknak. Ezek közül a „Jelzésekre” kell fókuszálnia a marketingeseknek és az oldal adminisztrátoroknak, ha azt akarják elérni, hogy a tartalmaikat minél többen lássák a Facebook hírfolyamában.

Korábban a Facebook különböző jelzéseket használt annak meghatározására, hogy mely posztokat mutatja meg a felhasználóknak. Számított az is, hogy mennyi időt szánt az adott felhasználó egy posztra, vagy az, hogy mennyire bizonyult informatívnak a tartalom.

Most majd az algoritmus olyan jelzéseket fog figyelembe venni, amelyek „aktív” interakciókat takarnak, mint amilyenek a kommentek és a megosztások.

A Facebook azért fogja előrébb sorolni a személyes tartalmakat a különböző oldalakhoz kötődő posztokkal szemben, mert úgy vélik, hogy a személyek közötti kapcsolat értékesebb, mint a személyek és oldalak közötti. Vagyis szerintük a barátoktól és családtagoktól érkező tartalmak több aktív interakciót váltanak ki a felhasználókból.

Ez lehet a megoldás az oldalak számára

Első lépésként meg kell érteni a Facebook algoritmus rangsorolási tényezőit.  Az „aktív” interakciók, például a megosztás, a kommentek és a reagálás (értsd: lájkolás) sokkal nagyobb súllyal számítanak, mint a „passzív” interakciók, tehát a kattintás, a megtekintés vagy egy adott poszt felett időzés.

A kommentek

A Facebook új algoritmusában a legfontosabb szerepet betöltő jelzés a komment. Már egy januári sajtóközleményből is kiderült, hogy az oldalak posztjai esetében azok, amelyek társalgást eredményeznek az emberek között, sűrűbben jelennek meg a hírfolyamban. Például a live videók gyakran váltanak ki vitát a felhasználók között, ezekre átlagosan hatszor annyi interakció érkezik, mint a feltöltött videókra – így az elérésük sokkal nagyobb.

Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy mi is volt a Facebook legutóbbi fontos törekvése: leszámolni a clickbait címekkel, a cselekvésre ösztönző posztokkal. Azokat a bejegyzéseket, amelyek direkten kommentelésre, megosztásra szólítják fel a felhasználókat, továbbra is visszaszorítja a hírfolyamban a Facebook.

Mit tehet a Facebook oldal adminisztrátora? Olyan sztorikat oszt meg, amelyek nem buzdítanak direkten interakciókra, de kiváltanak a felhasználókból gondolatokat, érzelmeket, így kommentáradatot vonnak maguk után.

Jó példa erre az Ikea korábbi posztja, amely 527 hozzászólást eredményezett:

Bár biztosak vagyunk benne, hogy mindenki csak egyet vesz el, hogy az áruházban használhassa, de azért megkérdezzük: nektek hány IKEA ceruzátok rejtőzik otthon?

Közzétette: IKEA – 2018. január 18.

A megosztások

Az új algoritmusnál a megosztások szorosan a kommentek után a második legfontosobb tényezőnek bizonyulnak. A Facebook a jelzések tekintetében kétféle megosztást különböztet meg:

– Amikor az emberek megosztanak linkeket vagy tartalmakat a Messengeren belül

– Egy ismerős által megosztott tartalommal szembeni elköteleződés

A Facebook tehát a privát és publikus módon megosztott posztokra egyaránt nagy hangsúlyt fektet.

De volna itt még egy kulcsfontosságú tényező: a Facebook most majd azokat a megosztott posztokat fogja előnyben részesíteni, amelyek beszélgetést váltanak ki az ismerősök között.

Ha például a Media Markt Magyarország oldal egyik posztját megosztjuk, és alatta az ismerőseink kommentelni kezdenek, akkor a poszt elérése növekedni fog és további emberekhez jut el. De ha az így megosztott poszthoz nem érkezik egyáltalán komment, vagy legalább másféle reakció ismerősöktől, akkor a posztunk rövid idő alatt eltűnik a hírfolyamból. Íme a jó példa a Media Markt oldaláról:

A linzert lekvárral, a konyhád a MediaMarkttal töltsd meg! https://goo.gl/6gSBMi

Közzétette: Media Markt Magyarország – 2018. március 4.

Reakciók

A harmadik fontos elem a Facebook algoritmusában, ami előrébb vihet minket a hírfolyamban, az a reakció. Lájk, szívecske, síró fej – ahogy a helyzet épp megkívánja.

Még ha nem is bizonyulnak olyan erősnek, mint a kommentek és a megosztások, a reakciók továbbra is az aktív elköteleződés fontos formái maradnak, és segítik a márkákat a szélesebb elérésében. Íme egy példa erre is:

Nektek melyik újévi fogadalom tetszik a legjobban? Várjuk a válaszokat reakciójelekkel!

Közzétette: Danone OIKOS Görög Krémjoghurt – 2017. december 27.

Azokra a tartalmakra kell fókuszálni, amelyek összekötnek embereket

Nem elég abban gondolkodni, hogy olyan tartalmat állíts elő a márkád számára, amire a felhasználók reagálni fognak. Ha bent akarsz maradni a hírfolyamban, aktív interakciókra van szükséged. Vagyis: olyan tartalmat kell kreálnod, ami érzelmeket vált ki az emberekből, kommenteket és megosztásokat generál.

A megfelelő tartalom előállításához szükséges a közönséged alapos ismerete:

– Mik a közönséged főbb kihívásai?

– Mik a közönséged motivációi?

– Mire szeret reagálni a közönséged?

– Mi foglalkoztatja a közönségedet?

 Olyan tartalmakat posztolj, amelyek kiválthatják ezeket a Facebook által előre rangsorolt interakciókat, anélkül, hogy erre nyomatékosan felszólítanád a felhasználókat!

Ilyen lehet például a videó. Egy jól kiválasztott videó nagyban befolyásolhatja Facebookon elért sikereidet. A feltöltött videók már eddig is jobban szerepeltek a hírfolyamban, mint a megosztott linkek, vagy a közzétett képek, de most már a Facebook Live az, ami még jobban teljesít, mint bármi más.

Mozgósíts réteg-közösségeket Facebook csoportokon keresztül!

Világszerte több mint 1 milliárd ember használ Facebook csoportokat. És több mint 100 millióan közülük úgy gondolják, hogy a csoportok adják nekik a legjelentősebb élményt a Facebookon. A csoportok tökéletes eszközök lehetnek ahhoz, hogy egy aktív és elkötelezett közösséget építsünk ki adott témák, ügyek köré, amik foglalkoztatják a felhasználókat. Legyen szó akár social médiáról, utazásról, divatról, vagy bármi másról, a felhasználók nagy csoportja vár arra, hogy kapcsolatba léphessen hasonló gondolkodásúakkal.

A Facebook csoportok valódi titka az, hogy társalgást generálnak a közönségedhez tartozó felhasználók között és összekötik az embereket. Ezért is volt tapasztalható egy drasztikus növekedés a különböző csoportok és üzenetküldő appok használatában az elmúlt években. A hírfolyamban a csoportok egy sokkal személyesebb és privátabb módot kínálnak a felhasználóknak arra, hogy megoszthassák gondolataikat, véleményüket.

Korábbi “7 érv, amiért a márkádnak Facebook csoportot kell indítania” című bejegyzésünkben már összegyűjtöttük a legfontosabb argumentumokat, amelyek a csoportok mellett szólnak.



Maradj velünk, hogy ne maradj le




Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Ha szeretnél mindig naprakész lenni, ellesni néhány tippet és trükköt, vagy olvasni az üzemeltetés során szerzett tapasztalatainkról, tanácsainkról, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre is!


És Te mit gondolsz?