Nem, az Instagram nem adja el a fotódat! (Frissítve)

Közzétéve: 2012. december 19.

Csak pár főcím a tegnapi cikkekből: „Az Instagram eladja a felhasználók fotóit„, „Megkaparintaná felhasználói fotóit az Instagram„, „Az Instagram a fotóinkkal üzletelhet„.  Elmondjuk miért nincs okod a pánikra!

A CNET hírportál számolt be arról, hogy a még nem hatályos új szabályzat értelmében az Instagram fenntartja magának a jogot, hogy továbbértékesítse a felhasználói által feltöltött fotókat külön engedély, és a fotó ellenértékének megtérítése nélkül. A szabályzat január 16-tól lesz hatályos.

A hír közlése után kitört a pánik. Kommentelők már fel is vázolták a jövőképet, hogy a nagyszülő, miután megjegyzést fűzött az unokája képéhez, pár perc múlva ugyanezt a képet látja viszont egy életbiztosítási reklám mellékleteként… Valóban ez lenne az Instagram jövője?

Instagramnak eddig is joga volt a képek felhasználására

Ha megnézzük a korábbi felhasználói szabályzatot, akkor kiderül, hogy az új mondat semmivel nem ad több jogosultságot a cégnek, mint ami eddig is volt neki. Mint bármely adattárolással foglalkozó cég, nekik is joguk volt másolni és felhasználni a képeket – enélkül nem is üzemeltethetnék a számítógépes hálózatukat és a szervereiket.

Az új szabályzat éppen hogy korlátozza a képek felhasználási módját. A korábbiak szerint a képed kivághatták, üthettek rá egy Budweiser logót, és a sörös cég ezt kirakhatta volna bármelyik kocsmájában.  Az új szerint csak hirdetéssel kapcsolatban jelenhet meg az Instagram felületén, és változtatás nélkül lehet csak felhasználni. Megegyezhetünk tehát, hogy a fotókat nem lehet majd eladni.

De mit tehet akkor az Instagram?

A hirdetők felhasználhatják a fotódat a Instagramon belüli promóciókra, de nem módosíthatják azt. Nem rakhatnak rá pl. logót, nem készíthetnek belőle új képet. Hogy a homályt eloszlassuk, ugyanazt a jogosultságot adja meg magának az Instagram, mint amit a Facebook a „promoted post” típusú hirdetésekkel. A különbség az, hogy a Facebookon egy kicsit jobban körül van írva, hogy ezt hogyan lehet megtenni, mert ezen a közösségi oldalon többféle dolgot osztunk meg, nem csak fotókat.

De akkor miért tört ki a pánik?

A Facebookon egy kicsit más érzékenységű dolgokat tárolunk. Az Instagramon a saját életünkről készített fotóink vannak, ami sokkal inkább az intim szféránkhoz tartozik, mintha a Facebookon egy macskás képet lájkoltunk volna. Az Instagram nem vette a fáradtságot, hogy elmagyarázza, hogyan fogja felhasználni ezeket a privát képeket.

Mi a történet igazi tanulsága? Nem bízunk a Facebookban!

Minden kezdő cég szembesül ilyen és ehhez hasonló kemény leckékkel. Az Instagram azonban már nem tartozik a kezdő cégek közé, hiszen a Facebook 1 milliárd dollárt fizetett a megvásárlásáért. Ez jó dolog, de az érem másik odala, hogy most már a Facebookkal azonosítjuk, azzal a céggel, amit mindannyian szívesen utálunk, hiszen a hirdetőknek apránként eladja a privát életünket. Nem csoda, hogy a szabályzat változtatása így kiverte a biztosítékot az azt nem értő felhasználóknál, hiszen mindenki a legrosszabbat tételezi fel. Azt, ami a Facebooknál rendszeresen történik.

Az igazi hír tehát nem az, hogy az Instagram felhasználói feltételei hogyan változnak, hanem hogy mennyire kevéssé bízunk meg a Facebookban, hogy a jó irányba kormányozza az újonnan vásárolt leányvállalatát…

Te mit gondolsz az Instagram pánikról? Írd meg kommentben!

Forrás: theverge.com

FRISSÍTÉS:

Az Instagram is hallatta a hangját, és Kevin Systrom, az Instagram egyik alapítója közleményében igyekezett elmagyarázni a változásokat:

Reklám az Instagramon:

Az Instagramot kezdetektől üzleti, profittermelő alkalmazásnak tervezték. Ebbe beletartozik, hogy reklámokat futtasanak az oldalon. A jogi megfogalmazás szerencsétlen; az Instagram nem fogja eladni a képeket, de fenttartja a jogot, hogy a hirdetők felhasználhassák a userek profilképeit, hogy növeljék a hirdető követőinek számát. A kérdéses mondat újrafogalmazásán már dolgoznak a szakértők.

Kép tulajdonjogok:

A kép tulajdonjoga továbbra is a felhasználóknál marad. Ebben semmilyen változást nem terveztek és nem is fognak tenni.

Adatvédelmi beállítások:

Semmi nem változik ebben sem. Beállíthatod, hogy a fotóidat a rendszer privátként kezelje; ebben az esetben csak azok láthatják azokat, akiknek engedélyt adsz, hogy kövessenek.

A közleményben megköszönték a felhasználók aktív visszajelzését. Az blogbejegyzés címe: „Köszönjük! És figyelünk Rátok!”