Kategóriák

Archívum

Mobilra optimalizált weboldalaknál gyakrabban csörög a pénztárgép?

Írta: Forgács Mariann,


Forgács Mariann

Kategória: Tesztek


Korábbi cikkünkkel kapcsolatban jelentkezett nálunk Pál, aki esettanulmányában leírja, hoznak-e új vásárlásokat a mobilra optimalizált tartalmak. A levelét most változtatás nélkül adjuk közre:

Ezt a cikket onnan próbálom folytatni, ahol a tegnapi mobilra optimalizált tartalommal foglalkozó bejegyzés befejeződött. Szeretném megosztani a saját tapasztalataimat egy konkrét magyar weboldallal kapcsolatban, statisztikai adatokkal együtt. Bízom benne, hogy segíteni fog a döntéshozásban.

A honlap 2011 októberében indult, a mobilra optimalizált verzió pedig 2012. november 15-én lett átadva egy gyors fejlesztést követően, hogy ne maradjunk le az idei karácsonyról. Ebből rögtön látható, hogy nagyon rövid három hetes időszakról van szó, de már így is van sikerélményünk. Itt azonban előre kell bocsájtsam, hogy ne várjatok óriási számokat, mert a vele árusított termék felnőtteknek szól, és elég szűk a célcsoport. Hogy értsétek, nézzétek meg: http://hancurparbaj.eu.

Előzmények

Első körben nézzük meg az átalakítás előtti egy évet számokba, azaz 2011. november 15-től most 2012. november 14-ig. Látogatások száma, 30 478, ebből egyedi 27 035. Megtekintett oldalak 121 827, azaz 4 oldalt tekintet meg egy felhasználó. Nem is tudott volna sokkal többet, mert az oldal kialakítása microsite rendszerű, azaz állt egy nyitólapból, egy megrendelő űrlapból és pár kiegészítő információs oldalból. Mivel csak egy terméket kellett eladni, minden adatot megtalált a nyitó lapon, így az átlagos látogatási idő úgy másfél perc, 67%-os visszafordulási arány mellett.

Ebből a látogató számból 1336 volt az, amely valamilyen mobil készülékkel látogatta meg az oldalt. Ez 4,38%, és a visszafordulási arány 60%. Itt az az érdekes, hogy ez az arány az asztali látogatásokhoz képest jobb, pedig nem volt mobilra optimalizálva. Itt viszont azt kell hangsúlyozzam, hogy a microsite felépítés miatt nagyon keskeny volt az oldal, és figyelembe vettük azt, hogy a Facebook Tab oldalak szélessége csak 510 pixel volt a Timeline korszak előtt, így átalakítás nélkül is be tudtuk illeszteni. Ez a szélesség viszont táblagépeken kényelmesen elfér.

Ebből rögtön izgalmas lesz, hogy vajon milyen készülékekről nézték meg az oldalt. A Google Analytics az 1336-ból (not set)-re tett 323 látogatót, iPhone-ra 271-et, és iPad-ra 136-ot. Ez utóbbié egy erős 10%, és csak 55,88%-os visszafordulással.

Most külön részletezem és képeken is megmutatok még pár technológiai megoszlást. A böngészők közül a Firefox az első, követi a Chrome majd az Internet Explorer.

Utóbbi esetében IE8 54%-al, az IE9 pedig 37%-al képviselteti magát, de jelen volt már IE10-is a maga 0,31 százalékával.

Az operációs rendszereknél nem meglepő, hogy torony magasan Windows dominál a maga 89,41 százalékával. Ezen belül a 7-es 51%, az XP 43% Vista 4%. Nyilván a 8-as nem fért bele a top 10-be.

És ami számunkra nagyon fontos, az a képernyőfelbontás. Jelentem, az 1024×768-as felbontás a szélesképernyős eszközöknek köszönhetően a második helyre szorult a maga 18,78 százalékával. Az 1366×768-as felbontásé 22,83%.

De miért fontos nekünk a mai napig ez az 1024×768? Azért, mert a 320×480-as mobil felbontás után ez a második leggyakoribb felbontás mobil eszközökön is, leginkább táblagépeken. Ebben az esetben egész konkrétan a fent emlegetett iPad is ezen a felbontáson működik. Ezzel szépen össze is lett kötve az asztali és a mobil környezet. 🙂

Átállás

Amikor úgy döntöttem, hogy az oldalt átalakítom mobilra optimalizáltra, akkor csak az utolsó hónapot vizsgáltam meg. Azaz 2012. október 15-től most 2012. november 14-ig. Mivel gyorsan és költséghatékonyan kellett megoldani, ezért a natív mobil alkalmazást elvetettem, a készülék adta extra lehetőségek kihasználása most nem volt cél, csak a kényelmes használat a lehető legtöbb készüléken a felület átalakításával.  Ezért amiket én figyelembe vettem, az a mobil eszközökön futtatott operációs rendszer és a használt böngészők, de még inkább a képernyőfelbontás.

A vizsgált időszakban 2795 látogató volt az oldalon, ebből 213 mobil eszközről nézte meg az oldalt. Azaz az előző egy éves összesített adathoz képest az utolsó egy hónap eredménye már nem 4,38%, hanem 8,24%, azaz közel a duplája. De az érdekesség kedvéért ez az arány augusztusban 5,55%, szeptemberben 6,64%, októberben 7,76%. Az már csak plusz információ, hogy 2011 decemberében ez 3,27% volt. És ha most megnézitek a fenti látogatottsági diagramot, akkor tisztán látható, hogy 1-1 nap kiugrását leszámítva a látogatottság kiegyensúlyozott, azaz nem befolyásolja ezeket az arányokat.

Így engem meggyőzött az, hogy ennél az oldalnál az induláskor mért 3,27%-ról 8,24%-ra ment fel a mobil eszközök használatának aránya. És ha így folytatja, akkor gyorsan eléri a 10%-ot, ami már kicsit sem elhanyagolható arány. Belevágtam, és elkészült hozzá az új adaptív design.

Összegzés

Ahogy fenti is írtam, még nincs egy hónapos az új honlap, de az átadástól tegnapig bezárólag tudok Nektek adatokat mutatni. Azaz 2012.11.15-től, ez 21 nap. Mivel ilyen rövid az időszak, úgy gondoltam, hogy akkor korrekt az összehasonlítás, ha csak az előző 21 nappal vetem össze. De mivel itt a karácsony megnőtt a látogatószám, így olyan intervallumot kerestem, ahol ez a szám közel azonos.


A statisztikákat tovább nézegetve mindenhol kis javulás látható. Javult a visszafordulási arány, nőttek a visszatérő látogató számok, a 9% fölötti mobilos látogatók egy perccel tovább maradnak az oldalon.A mobilos látogatói szám alakulás további 0.8%-al nőtt, így az most 9,04%-on áll.  Azzal, hogy elkészült az optimalizált verzió, *8%-al csökkent a visszafordulási arány, ami nem nagy javulás. De az oldalon így eltöltött idő 1:01 percről 2:04 percre nőtt, ami meg jelentős. Az összesített asztali visszafordulási arány volt már jobb is, de az összehasonlításban ez most lényegtelen.

Azaz mindent összevetve megérte az oldalt átalakítani, még annak ellenére is, hogy az adaptív elrendezésből fakadóan nem lehet annyira szabadjára engedni a fantáziánkat a design terén. Legalább is nekem nem sikerült, de az asztali környezetre is jó hatással lettek az átalakítások, és a microsite vonal is megmaradhatott.

Eredmény

És hogy hogy alakultak az eladások? Őszintén bevallva, nem tudnom pontosan összehasonlítani, mert amíg nem volt meg az új oldal, nem mértem azt, hogy ki milyen eszközt használ a rendelés leadásánál. Amióta elkészült, azóta a mentem az operációs rendszert és a telefon típusát, abban az esetben, ha sikerül megállapítani.

Jelentem, 21 nap alatt 3 rendelés történt közvetlenül mobilról. Annak ellenére, hogy a mobilos látogatások 10%-at az iPad uralja, egyik sem arról történt, hanem Android-os készülékről, Samsung Galaxy Ace-ról és SII-ről. Ha a grafikont újra megnézitek, akkor ezek a készülékek állnak a lista alján.

Ez az összesített látogatókra levetítve 0,09%, de ha csak a 281 mobilos látogatót nézzük, akkor már 1,06 százalék. A vásárlási folyamatra tehát nálunk is elmondható, hogy sokan kezdik mobillal az információ beszerzést, de a rendelést már számítógépen adják le.

No de valahogy el kell kezdeni. Ezekkel az adatokkal a folytatást tekintve én már most felírtam a 2013-as évre, hogy natív alkalmazást kell írni, amivel kihasználhatom a készülékek adta extra lehetőséget. De azt már rendesen meg kell tervezni.

Zárszónak csak annyit, hogy az egyik ilyen vásárló egy hölgy volt. Csak így tovább hölgyeim!

Erre tessék:



Maradj velünk, hogy ne maradj le




Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Ha szeretnél mindig naprakész lenni, ellesni néhány tippet és trükköt, vagy olvasni az üzemeltetés során szerzett tapasztalatainkról, tanácsainkról, akkor iratkozz fel a hírlevelünkre is!


És Te mit gondolsz?