5 fontos újítás a Facebookon

Közzétéve: 2012. február 16.

Ez alkalommal Mari Smith social media blogger írását hozzuk el Nektek, melyben a legutóbb életbe lépett, és a 2012-ben várhatóan életbelépő változásokat veszi alaposabban szemügyre a közösségi hálón! Fontos: a cikkben olvasható, már bevezetett változtatások nem feltétlenül jelentek már meg minden magyar felhasználó profiljában, ezért előfordulhat, hogy az alább olvasottak csak kevés embernek lesznek ismerősek, mindazonáltal globális élesítésük már megkezdődött, így nem árt, ha közelebbről megismerkedtek ezekkel már most! Fogadjátok hát szeretettel Mari Smith sorait!

Sokan érezhetitek úgy, hogy valahányszor bejelentkeztek a Facebookra, szinte minden alkalommal vár rátok valami újdonság, legyen szó egy alig észrevehető apróságról, vagy egy szembeötlőbb, monumentálisabb változtatásról. Ez a poszt szeretné felhívni a figyelmeteket néhány kisebb módosításra, melyeket talán eddig fel sem fedeztetek, illetve segít felkészülni azokra a nagyobb lélegzetvételű változásokra, melyek bevezetése 2012-ben várható!

1. Rejtsd el a Tickert!

Ha a kezdőlapod jobb felső blokkjában nemrégiben megjelent a Ticker (az ismerőseid valós idejű aktivitásait jelző kis oszlop) ami már az őrületbe kerget téged, van egy jó hírünk: mostantól a Ticker teljes mértékben eltüntethető a kezdőlapodról! Nem könnyű kiszúrni azt az aprócska ikont, amivel ez megtehető, ezért screenshoton mutatjuk meg nektek, hol tudjátok a bosszantó kis oszlopot eltüntetni (és természetesen visszakapcsolni, amennyiben mégis látni szeretnéd):

Ha nem szeretnéd teljesen eltüntetni, de azt sem akarod, hogy a jobb oldali sávban minden erről szóljon, a Ticker oszlop méretét is tetszőlegesen változtathatod. Ehhez nincs más teendőd, mint a megnyitott chat oszlop és a Ticker határvonalára menned az egérrel, majd a megjelenő nyíl segítségével a kívánt irányba módosítani ennek elhelyezkedését. Ha a Tickerből szeretnél többet látni, húzd lefelé az elválasztó vonalat, ha pedig inkább az online barátaidat szeretnéd látni, a Tickerből pedig csak egy keveset, felfelé mozgasd az egeret, így:

2. Rejtett bejegyzések és „szürke kommentek”

Biztos, hogy nem minden felhasználó számára nyilvánvaló vagy egyértelmű, hogy bizonyos kommentek miért jelennek meg sötétebb háttérrel egy-egy bejegyzés alatt, mint a többi. Ezek az események ugyanis a Facebook algoritmusa szerint spamgyanúsak. Ezek a hozzászólások sötétszürke hátteret kaptak, és kizárólag a komment írója és az adott oldal/profil tulajdonosa számára láthatóak.

Tapasztalataink alapján ezek a kommentek ritkán sorolhatóak valóban a spam kategóriába, de szerencsére a Facebook lehetőséget is ad arra, hogy ezt a címkét eltávolítsuk az adott hozzászólásról, és mindenki számára láthatóvá tegyük. Az alábbi screenshoton látható, hogy a komment törlésére szolgáló, jobb felső sarokban található kis x mire szolgál, itt ugyanis nem csak törölni tudjuk a hozzászólást, hanem megszüntethetjük rejtett státuszát is, így:

Mostantól azonban egy gyorslinkkel, rögtön a „Not Spam”-re kattintva is visszavonhatjuk a bejelölést. Az algoritmus azonban nem csak a kommenteket, hanem a bejegyzéseket is szűri. A rajongói oldalad „üzenőfal” menüpontja alatt ott van ugyanis egy „rejtett bejegyzések” – avagy hidden posts elnevezésű fülecske is. Ha eddig nem tetted, mostantól szokj hozzá, hogy legalább napi egy alkalommal ellenőrzöd, hogy ez mit tartalmaz, hiszen csakúgy, mint a kommentek, a többi rajongód számára ezek sem láthatóak.
Rejtett státuszukat a poszt jobb felső sarkában található láthatósági ikonra kattintva tudod megszüntetni, így („unhide post”, magyar profiloknál: „elrejtés visszavonása”)
Erről korábban ebben a bejegyzésünkben írtunk.

3. Megújult képnézegető

Észrevehetted, hogy új köntöst kapott a Facebook fotómegjelenítője is. A sötét háttéren szinte világítanak a fotók, ezenkívül pedig többféle nézetet is lehetővé tesz az új alkalmazás. Úgy tűnik, a Facebook dizájnerei rákapcsoltak, és mostantól megengedik nekünk, hogy még több funkciót gyakorolhassunk saját fotóink fölött. A megnyitott kép jobb oldalán a már jól ismert fogaskerék ikont találjuk, melyre kattintva lehetőségünk van a kép forgatására és letöltésére is, megváltoztathatjuk feltöltésének dátumát, és a korábbiakkal ellentétben most már profilképpé tenni, illetve törölni is itt tudjuk az ominózus fényképet.

Úgy tűnik, a Facebooknak ezzel a változtatással az is célja, hogy több helyet biztosítson a hirdetéseknek. Ezek a hirdetések azonban úgy tűnik, hogy csak bizonyos fotókon jelennek meg.

4. Privát üzenetváltás a rajongói oldalak és a rajongók között!

Talán még emlékszel rá, hogy a Facebook úgynevezett „frissítésekkel” igyekezett megoldani, hogy a rajongói oldalak privát üzenetet juttathassanak rajongóik postaládájába. Azonban ezek az üzenetek az egyszeri felhasználó számára szinte sosem láthatóak, hacsak nem olvasgatja szorgosan az üzenetek „egyéb” menüpontja alatt található leveleket is, ezek ugyanis kivétel nélkül mind ide kerülnek, ennél fogva pedig hatásfokuk igencsak megkérdőjelezhető.

Jó hírek! A Facebook jelenleg is béta verzióban teszteli egyik legfrissebb újítását, ami lehetővé teszi mindkét irányból a közvetlen üzenetváltást! Az új feature-t jelenleg Ázsiában tesztelik. Ez az a funkció, amit sok oldal üzemeltetője izgatottan vár, és nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy ez a különböző méretű rajongói oldalak és üzletek életébe milyen változásokat hoz majd.
Például képzeljünk egy olyan szituációt, melyben az egyik rajongónk vagy vásárlónk panasszal élt az oldalon: azonnali és tökéletesen perszonalizált üzenetet küldhetünk neki oldalunk nevében, mellyel könnyedén fordíthatjuk a hozzáállását a problémás vevőből elégedett ügyféllé! (Természetesen ettől függetlenül még nagyon is kívánatos, hogy ne csak privát üzenetben, hanem a poszt alatt kommentben is reagáljunk és jelezzük, hogy a probléma megoldódott.)

A TheNextWeb közleménye szerint:
„A fogyasztói központú üzletek valószínűleg nagyon hasznosnak fogják találni az új feature-t, mely egy egészen új szintjére emeli majd a Facebook rajongói oldalak ügyfélkapcsolati lehetőségeit. Ez a lépés azonban nem csupán erről szól: segítségével ugyanis jelentősen csökkenthető a bosszantóan nagy mennyiségű off-topicok száma, hiszen azok a felhasználók, akik eddig is képtelenek voltak a Facebookon kívüli csatornákon jelezni észrevételeiket, mostantól megtehetik majd ugyanitt, de az üzenőfalon kívül.
A változtatás nem feltétlenül azt a célt szolgálja, hogy az üzletek magánakciókba kezdjenek vásárlóik felé, azonban lehetővé teszi, hogy a vevő kezdeményezzen kommunikációt, onnantól fogva pedig mindkét fél számára nyitott a lehetőség a privát beszélgetésre.”

Forrás: http://www.marismith.com

Fontos megjegyezni, hogy az új funkció nem kötelező módon kerül bevezetésre, hanem minden rajongói oldal maga dönthet majd ennek engedélyezéséről. Amennyiben jóváhagytuk, hogy rajongóink üzenetet küldhessenek a számunkra, mind a felhasználók, mind az adminok számára egy „Üzenetek” gomb válik majd láthatóvá a jobb felső sarokban.

TIPP: Már most kezdjetek el a csapatoddal azon gondolkodni, hogy milyen módon szeretnétek majd bevezetni ezt a forradalmi újítást. Dolgozzatok ki stratégiát és marketing terveket arra vonatkozólag, hogy milyen esetekben terveztek majd privátban reagálni, és hogy ki lesz a felelőse annak, hogy a beérkező üzeneteket kövesse és megválaszolja!

5. Timeline a rajongói oldalakon is?

Bizony, ha hitelt adhatunk a pletykáknak, akkor nagyon is valószínűnek tűnik, hogy ennek bevezetését a Facebook fejesei a 2012. február 29-én tartandó Facebook Marketing Konferencián tervezik majd bejelenteni.

A Business Insider írása szerint:
„A Timeline hamarosan bevezetésre kerül a rajongói oldalakon is. A legtöbb üzlettulajdonos egyelőre nem tudja, hogy ez miként fog rá és a munkájára hatni, a felhasználóknak szintúgy elképzeléseik sincsenek róla.”

Nem túl sok infó, de legalább infó. 🙂 Gondolkozzunk csak: annyi legalább biztos, hogy a márka grafikai megjelenítése nyilvánvalóan jóval nagyobb felületet fog kapni az eddiginél – csakúgy, mint a felhasználói profilok borítóképe. Már most érdemes a csapatoddal átgondolni és latolgatni, hogy miként használhatnátok ki a legjobban ezt az újítást (akár egy-egy, jelenleg külön menüpontban részletezett tartalom helyét is átveheti!), mennyi időnként tervezitek majd cserélni (szezonálisan, aktuális kampányoknak megfelelően), és a többi.

Mari Smith arra tippel, hogy a jelenleg baloldalt helyet kapó, menüpontoknak álcázott fülek meg fognak maradni, de egészen más vizuális megjelenítésre számíthatunk, könnyen előfordulhat például, hogy a személyes Timelinehoz hasonlóan ezek is jobban látható módon, boxokban kapnak majd helyet a borítókép alatt.
Amit azonban mi is nagyon szívesen látnánk az új rajongói oldalakon, az egy kereső funkció, melynek segítségével akár archiválhatunk is egyes posztokat. Ez adna igazán nagy hatalmat az adminok kezébe, hiszen a márka oldalán korábban elhelyezett tartalmakat innentől szinte teljes kontroll alatt tarthatnák, gondoljunk csak arra, hogy a rajongói oldalak Timeline-ja valószínűleg ugyanolyan időcsúszkával és visszakereshetőséggel fog rendelkezni, mint a felhasználói profilok, ebből kifolyólag akár évekre visszamenőleg bármi újra megtekinthető lesz – és nem mindegy, mi az. (A Facebook csoportok jelenleg is rendelkeznek a kereső funkcióval, a rajongói oldalakon viszont komoly eszközt adhatna az adminok kezébe ahhoz, hogy mindig friss tartalommal láncolhassák magukhoz rajongóikat!)

Ti melyik újítást várjátok a legjobban? Esetleg néhánnyal már találkoztatok is? A tapasztalataitokat kommentben várjuk! Ha tetszett a cikk, és úgy gondoljátok, hogy mások számára is érdekes lehet, ne felejtsetek el a „tetszik” vagy a „megosztás” gombra kattintani és persze csatlakozzatok hozzánk a Facebookon is! 😉