3 mérőszám, ami mérföldkő lehet Facebook stratégiádban

Közzétéve: 2012. január 26.

Amy Porterfield a Facebook egyik marketingmagazinjának társszerzője és egyben az ehhez kapcsolódó tanfolyam megalkotója. Az ő egyik írását hoztuk el most nektek magyarul, ha érdekesnek találtátok, bátran csatlakozzatok hozzá a facebook.com/AmyPorterfield oldalon, vagy kövessétek őt a blogján!

A Facebook nem csak a világ legmonumentálisabb közösségi hálója (több mint 800 millió felhasználóval), hanem ezzel egyidőben egy adatgyűjtő óriás is. Amióta átalakították az Insights-ot, az oldalak adminjai döbbenetes mennyiségű információhoz juthatnak rajongóik virtuális tevékenykedéseiről. Ezeket az információkat pedig – ha jól használod – kamatoztathatod marketing stratégiádban: megtudhatod, mi kell a rajongóidnak, hogy azok aktívabbak és elkötelezettebbek legyenek, valamint ezt könnyedén fordíthatod az eladásaid javára is.

Ugyanakkor ezt a hihetetlen adatmennyiséget átnézni is komoly kihívást jelenthet. Ahhoz, hogy elkerüljük az adathalmazok tengerében való elmerülést, ki kell választanunk néhány kulcsfontosságú jellemzőt, és azokat  komolyabban górcső alá venni.

Az alábbiakban 3 ilyen kulcsadatról ejtünk szót, melyeknek folyamatos követésével és vizsgálatával konkrét stratégiát dolgozhatsz ki oldalad jobbá tételére és eladásaid növelésére!

1. „Talking about this”

Az új mérési adatok közül ez az egyik. A többitől eltérően ez az egyetlen olyan adat, mely a nyilvánosság számára is látható rajongói oldalunkon. Ez a szám prezentálja az összes olyan embert, aki az elmúlt 7 napban bármiféle kapcsolatot létesített az oldalunkkal, beleértve az új lájkolókat, a kommentelőket, azokat, akik bármit megosztottak vagy kedveltek, jelölve lettek, kérdésre válaszoltak, vagy részvételüket jelezték egy, az oldal által létrehozott eseményen.

Az Insights-ban jól követhető ennek az adatnak a százalékos változása, így könnyedén figyelemmel kísérhetjük, hogy az egyes hetek között milyen eltérés tapasztalható. Ha egy igazán pörgős rajongótáborod van, és szeretnéd őket teljesen elvakult és elkötelezett tagokká tenni, a „Talking about this” mérése erre a legjobb eszköz, hiszen ez mutatja a leghitelesebben, hogy hányan foglalkoznak azzal, amit csinálsz.

Szerencsére egy igen könnyű eszközzel növelhetjük ezt a számot: kérjünk és kérdezzünk!

Tégy fel rajongóidnak kérdéseket, kérd ki a véleményüket, vagy szólítsd fel őket a kattintásra! Ne írj olyat, hogy „Úristen, olyan izgatott vagyok az idei EB miatt!!!”, helyette írd ezt: „Kattints, ha te is remegve várod már az idei EB-t!”.  Arra is bátran megkérheted őket, hogy osszák meg az általad posztolt tartalmat, valahogy így: „Ha tetszett/hasznosnak találtad az írást, nyomj a megosztás gombra, hogy ismerőseid is elolvashassák!”. Az ilyen apróságok elősegítik, hogy rajongóid aktívak maradjanak, és ne csak olvassák bejegyzéseidet!

Tipp: Sose hagyd őrizetlenül egy friss bejegyzést! Figyeld a reakciókat, köszönd meg a megosztásokat, vagy a pozitív véleményeket, mert ez mindig jó lépés afelé, hogy hosszasabb beszélgetések bontakozhassanak ki a posztod alatt, ami egyrészt jó érzés neked és a rajongóknak is, másrészt full technikai siker!

2. „Engaged users” – elkötelezett rajongók

Szintén az Insights-ban találhatod ezt az adatot. A Facebook Insights oszlopokba rendezi a történéseket aszerint, hogy mi volt a kérdéses bejegyzés, pontosan mikor jelent meg, milyen visszajelzések érkeztek, stb., ezek közül az egyik oszlop lesz az Engaged Users. Ez a szám azokat az egyedi látogatókat jelöli, akik az adott poszttal kattintás (lájk, megosztás, stb) útján kapcsolatba kerültek. (Jó tudni: ezek az adatok maximum 28 napi megfigyelésen alapulnak, eddig számol az Insights!)

Fontos: ha itt magára a számra kattintasz, egy kördiagrammot kapsz, mely olyan megvilágításban mutatja a kattintásokat, amit sehol máshol nem számol a Facebook. Például ha egy posztban taggeltél valakit, és valaki erre kattintott, ezt a számot itt fogod látni, illetve az olyan kattintásokat is méri, mint például a korábbi posztok alatt szereplő időmegjelölés (például: Tegnap, 10:16), hiszen ez is egy kattintható link. Ez azért érdekes, mert eddig csak a kommentek és lájkok számát láthattuk, de most már másfajta kapcsolatba kerülési módokból is kiindulhatunk, ha arra vagyunk kíváncsiak, valójában hány embert érdekelt a poszt annak ellenére, hogy mondjuk nem lájkolta és nem is kommentálta.

Láthatod, ki milyen módon érdeklődött irántad, és ez jó ösztönző lehet a jövőre nézve is, hogy több akcióra hívást helyezz el bejegyzéseidben.

Tipp: Lépj fel magabiztosan és célozd meg a valódi célközönségedet! Ha a fenti mérés alapján úgy tapasztalod, hogy van még hova fejlődni, akkor a legvalószínűbb oka ennek az, hogy közönségednek nem adsz elegendő információt ahhoz, hogy akcióba lépjenek az oldalon, vagy nem olyan információkat adsz, melyek valóban érdekelhetik őket.

Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Ki valójában az ideális célközönségem?
  • Mennyi idősek?
  • Férfiak vagy nők?
  • Hol élnek?
  • Mire van szükségük tőlem?
  • Milyen típusú tartalmakra vágynak?
  • Milyen megoldásokkal szolgálhatok nekik?

Ahelyett, hogy a fenti kérdésekre saját kútfőből próbálnál válaszolni, inkább gyűjts visszacsatolásokat online: készíts például kérdőívet, és tudd meg abból, hogy valójában mit keresnek nálad/benned  a rajongóid, akik lelkesen csatlakoztak oldaladhoz!

3. „External referrers” – azaz külső hivatkozások

Ha baloldalt az Insights-ra kattintasz, megjelenik alatta 3 címke. Kattints a „Reach” fülre, és görgess az oldal aljára. Itt láthatod, hogy a látogatóid a közvetlen forgalmon kívül honnan érkeztek még az oldalra, például keresőkből!

Minden adminnak figyelemmel kellene követnie, hogy az emberek honnan és hogyan találhatnak rá az adott rajongói oldalra online. Természetesen alapvetően az a fontos, hogy a Facebook oldal segítségével forgalmat generálj saját bázisodra (legyen az egy statikus weboldal vagy egy blog), ugyanakkor nem elhanyagolható az sem, hogy a folyamatot más szemszögből nézzük, és más külső oldalakról is próbáljunk forgalmat generálni Facebook oldalunkra.

Miért?

Mert a Facebookon olyan beszélgetések és kapcsolatok jöhetnek létre, melyek számára adott esetben nincs mód vagy felület egy átlagos weboldalon. Az ilyen beszélgetések pedig jó piaci betekintést nyújthatnak, és jó esetben valódi eladásokhoz is vezethetnek.

Tipp: Próbálj meg külső látogatókat terelni a Facebook oldaladra. Először is vizsgáld meg, hogy honnan jönnek a legtöbben, és mérd fel, honnan jöhetnének még, majd tedd fel magadban az alábbi kérdéseket!

  • Keresési szempontból jól optimalizáltam a rajongói oldalamat? A Google segítségével könnyedén rám találhatnak azok, akik rám keresnek? Vizsgáld felül, hogy elegendő kulcsszót tartalmaznak-e az információ fül alatt leírtak, és ha nem, sürgősen töltsd fel ütős kulcsszavakkal, ezzel is elősegítve, hogy aki keresőből érkezik, egyből megtaláljon!
  • Eleget teszek azért, hogy külső felhasználókat hozzak az oldalra? A legjobb mód erre, ha ténylegesen kilépünk kicsit a közösségi zónából, és megpróbálunk máshol is megjelenni, főként eleve nagy forgalmú blogokon. Jó megoldás lehet a részvétel webszemináriumokon, konferenciákon, de akár ingyenes online tréning indításával vagy egy jó interjúval is kitűnhetünk és elérhetjük az embereknél azt, hogy a Facebookon is kíváncsiak legyenek ránk.
  • Külső weboldalam/blogom elegendő utalást tartalmaz a Facebook követés lehetőségére? Ha a válasz nem, gyorsan építs be tetszik és megosztás gombokat, és természetesen jól látható helyen tüntesd fel lehetőleg minden aloldalon, hogy igenis megtalálható vagy Facebookon, és bárki egy kattintással a követőddé válhat!
Ha szeretnél folyamatosan hasznos tanácsokat kapni közösségi marketinggel kapcsolatban, kövess minket a Facebookon!
Ha pedig hasznosnak találtad a bejegyzésünket, ne felejts el a megosztásra kattintani! 😉